האם תקנו השנה בבלאק פריידיי אונליין מטורקיה? הטרנד שפרץ לחיינו בענק לפני שנתיים-שלוש - דועך בעקבות מיעוט הטיסות הנכנסות לארץ בשל המלחמה וכן באשמת תמיכת ארדואן בחמאס. אבל בסוף השבוע הקרוב יחגגו באתרים הטורקיים את חג הקניות הגדול של השנה ויתכן שההנחות בכל זאת קורצות לחלק מהישראלים.
לפי מנכ"ל וואלה שופס ומנכ"ל יושופס לשעבר, ירון בן אלי, שבעבר ניהל חברה ליבוא אישי :"בתקופה זו הצרכנים הישראלים מתגייסים לקנות מאתרים בארץ. ההזמנות מטורקיה מאוד מושפעות מהמצב הפוליטי והמהלך האנטי ישראלי של ארדואן חורץ את הגורל של הדבר הזה. זה קיצוני מה שקורה מול טורקיה כרגע". יושופס עדיין מפעילה באתר שלה חלק שמוקדש לשילוח לכתובת בטורקיה, אבל לא ברור כמה משלוחים מגיעים משם באמת. גורם בענף טען כי "השילוח מטורקיה גוסס".
4 צפייה בגלריה
קניות ברשת
קניות ברשת
בסוף השבוע הקרוב יחגגו באתרים הטורקיים את חג הקניות הגדול של השנה ויתכן שההנחות בכל זאת קורצות לחלק מהישראלים
(צילום: shutterstock)

לפי מנכ"ל חברת השילוח הטורקית יולנדו סרדר ג'ובינקויה, יש ירידה של 90% בהזמנות מישראל. "אני תוהה איך זה יהיה השנה בבלאק פריידיי", הוא אומר. "כרגע יש חברות טורקיות שהחלו לשלוח ישירות לאירופה וזה הולך טוב. אז עבור טורקיה נובמבר יהיה טוב, עם כל הסיילים וההנחות. לגבי שילוח לישראל - יש בעיה לוגיסטית וזה הביא לירידה בדרישה כי הפתרון הזול שהיה נפוץ ופופולרי בשילוח לארץ - לא קיים. אין טיסות, אז יש שילוח יקר של חברות שילוח פרטיות ואני לא בטוח שאנשים ירצו לשלם יותר על שילוח, למרות שאולי בעונת הסיילים זה כן ישתלם. עוד נראה".
כמה גדול היה השילוח לישראל עבורכם? ישראל קטנטונת. "אכן, ישראל היא מדינה קטנה, אבל אתם קניינים מטורפים. תשעה מיליון תושבים שקונים כמו 90 מיליון. היו לנו מאות ואלפי משלוחים בשבוע תלוי במועד בשנה. היו 500 משלוחים לפני המלחמה וכרגע כאמור ירידה של 90%. אני מאחל לכם שלווה ומקווה שהכל יחזור לנורמה בקרוב".

קבוצת הפייסבוק מצאה עצמה בקו האש

ההנחות בטורקיה ייכנסו לתוקף ביום חמישי בערב ויסתיימו בחצות. בעוד שחלק מהאתרים הטורקיים החלו לשלוח ישירות לאירופה וייתכן בעתיד גם לישראל, ישראלים כרגע עדיין משתמשים בכתובת טורקית של מחסני חברות שילוח כדי להזמין בגדים מטורקיה. אבל האם מיהו יעז להזמין משם? התשובה היא כן, כי המציאות מורכבת.
אורלי פקיה היא אמא ירושלמית לבת 9 חודשים ובת 4.5. כבר שלוש שנים שהיא מטפחת את קהילת הקניות מטורקיה בפייסבוק שהקימה, שחברים בה 100 אלף איש (500 עזבו בעקבות המלחמה). במקביל היא עובדת בקידום ושיווק של חברות קטנות. המלחמה פגעה בעסק שלה.
"מצאנו עצמנו בקו האש ללא שום סיבה", היא מספרת. "הרבה גולשים תקפו אותי. לפני המלחמה רכשתם, קניתם, נהניתם. הכל היה טוב ופתאום כשיש מלחמה - אתם מקללים אותנו ומדברים עלינו לא בסדר ורוצים לפגוע בפרנסה שלנו. גם אנחנו צריכים להתאקלם למצב. גם אנחנו צריכים למצוא אלטרנטיבות. אנחנו רוצים שייתנו לנו את האופציה לעשות את זה. זה לא קל להקים קהילה ולשמור עליה ובטח לא קל לשנות את כל הייעוד שלה".
בעקבות המלחמה, היא שינתה את שם הקבוצה ל"״שופינג אונליין באירופה". לפני כן, לקבוצה קראו שופינג אונליין בטורקיה, "למרות שב-1 בנובמבר היה אמור להיפתח יעד חדש לקניות בנוסף לטורקיה", היא מספרת. מדובר במדינת יעד חדשה באירופה - לשופינג מוזל.
לדבריה, "הוא לא נפתח בגלל המלחמה. ברגע שקרה האסון - הקבוצה הפכה לקבוצת תמיכה לתרומות ולעסקים ישראלים. גיליתי שהתרגלתי למחירי טורקיה. רוב העסקים הגדולים בארץ רצו לעבוד איתי כי הקבוצה גדולה אבל המחירים שלהם גבוהים גם אחרי הנחה. ואז, כשארדואן דיבר - התפוצצתי והודעתי בפוסט שאני לא מפרסמת יותר את טורקיה.

4 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
(צילום: Sean Gallup/Getty Images)
"זה הרתיח. שלוש שנים שאני מקדישה את כל כולי ומפרסמת את טורקיה. אמנם המטרה היא לחסוך כסף לציבור הישראלי, אבל אני עושה את זה דרך חיזוק הכלכלה הטורקית. נעלבתי כל כך. לא חשבתי באותו רגע על הנזק שאני עושה לחברת השילוח שיפטנבול שעובדים איתנו. זאת חברת שילוח ישראלית שנולדה בעקבות הטרנד. שני הבעלים שלה במילואים מתחילת הלחימה. זאת חברה ישראלית לגמרי, שרק המחסנים שלה יושבים בטורקיה.
"אז התעוררתי על עצמי על הנזק שאני עושה לשיפטנבול. אלה חבר'ה ישראלים יוני ישי ואריאל עמרם, שפתחו עסק להוזיל לנו את הקניות והצילו אותי ואת הקהילה. לכן החלטתי לחזור לעבוד איתם".

מקדמת מבצעים בטורקיה אבל עוזרת לחברת השילוח הישראלית

פקיה החליטה לחזור לפרסם מבצעים בטורקיה כדי לעזור לחברת השילוח שעובדת מולה. "הבעלים שלה יכלו לסגור את העסק בטורקיה, אבל הם לא הספיקו. הם במילואים בחזית. הבנתי שאם הם שמים את המדינה לפני הכל אז אני צריכה לשים את הרגש שלי נגד טורקיה רגע בצד, שיהיה להם לאן לחזור אחרי המלחמה. שיהיה להם איך לפרנס את המשפחות שלהם. זאת הסיבה שהחלטתי להחזיר את טורקיה, אבל לא בקהילה. בקהילה אני עדיין משתדלת לפרסם דברים ישראלים עם ערך מוסף. למשל עכשיו אני מעלה פוסט של מישהו משדרות שמכין מזוזות מהממות".
אז איפה את מפרסמת את המבצעים לבלאק פריידיי בטורקיה? "יש לי קהילה קטנה בוואטסאפ עם 280 איש וטלגרם של 400 ומשהו משתתפים. וגם לשיפטנבול פונים אלו שמתעניינים במבצעים. אז האופציה הזאת של טורקיה עדיין פתוחה לכל מי שרוצה להוזיל את הקניות שלו. מבחינתי הם גם עסק ישראלי שאנחנו צריכים לחזק כרגע".
4 צפייה בגלריה
אורלי פקיה החליטה לחזור לפרסם מבצעים בטורקיה
אורלי פקיה החליטה לחזור לפרסם מבצעים בטורקיה
אורלי פקיה החליטה לחזור לפרסם מבצעים בטורקיה. חשוב לי לתמוך בשיפטנבול"
(צילום מסך)

במקום אל סי וייקיקי - קול קלאב היווני

פקיה מפרסמת כרגע רק את הרשתות הבינלאומיות זארה, אוישו, פול אנד בר שפועלות בטורקיה. "אני לא מפרסמת רשתות טורקיות שהיו אהובות מאוד אצלנו, כמו אל סי ווייקיקי, טרנדי אול, דה פקטו, הפסי בורדה. טרנדי אול למשל ערכו קמפיין תרומות לעזה.
"השתדלתי לא להכניס פוליטיקה לקבוצה אף פעם, כי מטרת הקהילה הייתה להוזיל קניות. עכשיו ההפרדה קשה מאוד, אבל חשוב לי לתמוך בשיפטנבול ואני מנסה להתעלם מהסיטואציה עם הטורקים".
ישראלים שואלים על הנחות ברשתות הטורקיות או מחרימים? "פנו אליי המון לגבי ואיקיקי. פונים אליי ביומיום מלא. אני משתדלת לא לקדם אותם. מי שרוצה להזמין - עניין שלו".
אם כי ייתכן שלבעלים של הרשתות אין דעה רעה על ישראל. "ברור. גם להכליל את טורקיה זה לא בהכרח נכון, כי גם בארה"ב יש הפגנות ואנחנו לא מחרימים את אמזון".
בטורקיה יש את ארדואן. "כן. הבעיה היא עם הממשלה. אנחנו דווקא מקבלים מטורקים הודעות מחזקות מאנשים שעבדו מולנו ודואגים לנו ורוצים להבין שהכל בסדר איתנו. אני לא מכלילה אבל אני מבינה את מי שכן. אנחנו במלחמה. אבל כשאני הייתי צריכה את שיפטנבול הם היו לצידי, אז עכשיו אני איתם. הם מגויסים מהיום הראשון. איבדו חברים. לא היה להם אפילו רגע להתאבל".

המחירים בטורקיה עדיין נמוכים מאוד

לדבריה, המחירים בטורקיה עדיין נמוכים מאוד. "בזארה ההפרשים קצת קטנו", היא מספרת. "עכשיו בסייל הפערים באמת גדולים, כי היום התפרסמו כבר חלק ממחירי בלאק פריידיי.
4 צפייה בגלריה
תמונה של האפליקציה של זארה
תמונה של האפליקציה של זארה
זארה. המחירים בטורקיה עדיין נמוכים מאוד
(צילום: shutterstock)
"ב-H&M יש עד 60% הנחה. אעלה בקרוב את ההנחות שלנו ביו אס פולו ופייר קארדן וכל רשתות זארה. במנגו יש עד 70% הנחה בסייל. המחירים לא רק נמוכים בהרבה מהארץ - יש שם גם מידות שאין בארץ. במנגו: עד 4 אקסטרה לארג' ובארץ עד אקסטרה לארג' בלבד, שעליי הוא לא עולה. לכן אנשים ממשיכים לקנות שם.
"קשה להתחרות במחירי טורקיה. קניתי מגפי קרוקס ב-159 שקל ואני קונה אותם בטורקיה בדרך כלל ב-80-70 שקל. אנשים מחכים לבלאק פריידי כדי לקנות מעילים לילדים. 75 דולר זה 2,150 לירה טורקית. אפשר לקנות בזה הרבה".
אז מאיפה את ממליצה לקנות אם לא מטורקיה? "ברשת היוונית קול קלאב. הם אפילו קוראים לסייל שלהם עכשיו בלו נובמבר, משתתפים בשופינג איי אל ומספקים משלוח חינם לנקודת חלוקה בקנייה מעל 150 שקל. איכות מעולה, הכל בעברית והכל נגיש. מעילים אקנה מזארה טורקיה, אבל לא אקנה באל סי ואיקיקי".

"אנחנו מרוכזים בלחימה אבל המשלוחים פועלים כרגיל למי שרוצה"

שוחחנו גם עם יוני ישי, אחד משני הבעלים של שיפטנבול, שנמצא במילואים בעזה. הוא מרוכז כרגע בלחימה ולא בשילוחים.
"אנחנו נולדנו לפני שנתיים, כשהצרכן הישראלי נחשף לטורקיה. עברנו שנתיים מדהימות בטיפול ביוקר המחיה. מאז 7 באוקטובר השחור, אני ושותפי לוחמים במשרה מלאה - אני בדרום והוא בצפון ואין לנו איך לנהל את האירוע וגם פחות מעניין אותנו. אנחנו זוכים לתרום כרגע למדינה בלחימה. אנחנו עוברים דברים לא קלים ופחות פנויים להתעסק בחברה. ולמרות זאת יש לנו עובדים והחברה שלנו צריכה לשרוד.
"באוקטובר היינו אמורים להשיק כתובת באירופה והכל נתקע. רק אחרי חודש יצא לי להוציא הודעה רשמית מה התגובה שלנו לכל האירועים בטורקיה. אנחנו מגנים בתוקף את מה שאמרה ההנהגה הטורקית. יחד עם זאת, הצוות הטורקי שעובד איתנו לא מפסיק לשלוח לנו דאגות אינסופיות ותמיכה וחיבוקים, אבל אני מבין לחלוטין את מי שלא רוצה לקנות בטורקיה. אוכל לתת להם אלטרנטיבה אחרי המלחמה.
"מי שכן רוצה לקנות בטורקיה בזול - יכול לקנות בזארה, מנגו ו-h&m, מותגים שאינם טורקיים. פריט שעולה בישראל 700 שקל שם נמכר ב-200 שקל, אז אנחנו עדיין נותנים שירות למי שרוצה. מבחינה לוגיסטית אנחנו מוציאים משלוח אחת לשבוע, במקום כל יום-יומיים. אנחנו משלמים על זה יותר ולא מעלים מחירים".
אתה חושב שישראלים יחזרו לקנות בטורקיה באותן כמויות? "הייתי בשלוש השנים האלה בטורקיה יותר משהייתי בישראל וההערכה וההערצה שיש לישראל שם היא מטורפת. צריך להבין שיש בטורקיה המון פליטים מסוריה, אירן, עזה ולבנון ולתחושתי הם הנותנים את הטון נגד ישראל, אבל לפי מה שאני ראיתי -הטורקים הרגילים תומכים בנו ומגבים אותנו".