ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ג') עוד שורה של העברות כספים בסך של כ-620 מיליון שקל. הכסף יועבר בעיקר למוסדות דת ולמגזר החרדי, כאשר 200 מיליון שקל מסכום זה מועברים למשרד הפנים ומיועדים לרשויות הערביות, שיקבלו אותם רק לאחר שהממשלה תאשר הקמת מנגנון פיקוח חדש, כדרשת שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. זה טען לאחרונה כי חלק מהכספים מגיעים לארגוני טרור, מה שהוכחש בתקיפות על ידי גורמים בכירים במשרד האוצר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
הכספים למוסדות הדת, לגופים חרדיים וכתמיכה לאברכים מועברים באמצעות משרד החינוך. חלק מהכספים – 155 מיליון שקל - מתוך 420 מיליון שקל, מוגדרים כ"כסף חדש". סכום זה לא נכלל בחישוב ההסכמים הקואליציוניים עם אישור תקציב המדינה, והוא יקוצץ לכן מהמקורות האלה: בניית מאות כיתות לימוד חדשות בכל המגזרים ותקציב הפיתוח בחינוך.
1 צפייה בגלריה
ח"כ גפני בדיון בוועדת הכספים
ח"כ גפני בדיון בוועדת הכספים
ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נציג אגף התקציבים טען בדיון כי כל הכיתות ייבנו וכי מדובר רק בשינוי של העברת תשלומים במזומן להרשאה להתחייב בעתיד. יצוין כי זהו תרגיל חשבונאי שבמשרד האוצר נוקטים בו לא פעם ואחד מבכירי האוצר כינה אותו לא מכבר "ישראבלוף".
במהלך הדיון לאישור הכספים התקוממו חברי כנסת מהאופוזיציה כנגד העברות הכספים . ח"כ גלעד קריב (העבודה) אמר כי חלק מההעברות מבוצעות בכלל בניגוד לחוק, כמו למשל העברת כספים עבור נוער חרדי נושר, כאשר אין תקציב דומה ושוויוני למגזרים אחרים.

ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) טען בדיון כי הועברו בימים האחרונים כספים מניצולי שואה ומסעיף הבריאות בתקציב המדינה לטובת מוסדות דת חרדיים. ח"כ גפני השיב לו כי "אין דבר כזה". ח"כ נעמה לזימי (העבודה) טענה כי "בחינוך החרדי ילד מקבל תקציב הגדול ב-25% מכל ילד בחינוך אחר בארץ". גפני: "מה כואב לך כל כך מה שמקבלים תלמידים חרדים?"
בין העברות הכספים שאושרו היום בוועדת הכספים, שבראשות ח"כ משה גפני:
32 מיליון שקל למוסדות חינוך ב"פטור" שאין בהם כלל לימודי ליבה.
40 מיליון שקל לחינוך העצמאי של יהדות התורה ועוד 110 מיליון שקל לתוכנית "אופק חדש" בחינוך העצמאי.
4 מיליון שקל לרשת מעיין החינוך התורני של ש"ס ועוד 67 מיליון שקל לתוכנית "אופק חדש" במעיין החינוך התורני.
75 מיליון שקל למוסדות החינוך "מוכשר שאינו רשמי", שרובם חרדיים וביניהם גם מעט מוסדות ערביים.
27 מיליון שקל למנהל החינוך הדתי, "להעמקת החינוך הדתי התורני".
94 מיליון שקל למדרשות "התרבות היהודית".
61 מיליון שקל למוסדות תורניים במסגרת "קרן הסיוע לאברכים".
60 מיליון שקל מועברים למשרד לשירותי דת.
30 מיליון שקל מיועדים לקליטת עלייה בחינוך העצמאי החרדי.
תמיכה במוסדות תורניים – 11 מיליון שקל.
נוער בסיכון בחינוך החרדי - 28 מיליון שקל.
למוסדות תורניים עבור תלמידי חו"ל - 20 מיליון שקל.
שיפוץ בישיבות הסדר המעודדות שירות צבאי – 20 מיליון שקל.
ארגוני גג המטפלים בדחיית שירות – 21 מיליון שקל.
המסמך כולל 80 עמודים וחלק מחברי ועדת הכספים הודו כי לא הצליחו להתעמק בכל נתוני ההעברות שבמסמך המורכב, כאשר בחלק מהסעיפים נאמר אפילו בהערות מטעם משרד האוצר כי "לא נמסר פירוט לנושא זה ולא ידוע מה מבוקש לכלול בו".
יצוין כי רק בשבוע שעבר אישרה ועדת הכספים העברה של 478 מיליון שקל, בעיקר למוסדות חרדיים, כאשר חלק מהכספים קוצצו מתקציב הסעות וסיוע לתלמידים נזקקים ומתקציב שהיה מיועד לניצולי השואה.