1 צפייה בגלריה
גבר מתאבל
גבר מתאבל
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
סכסוך בין הורים לשתי מתבגרות הסתיים לאחרונה בפסק דין מרתק של בית המשפט למשפחה בנצרת: השופט אסף זגורי קבע כי האב חיבל במו ידיו בקשר עם הבנות, ולנוכח מצבן הרגשי המורכב תעוכב ב-38 חודשים זכותו לפירוק השיתוף בבית המשותף. בתקופה זו ימשיכו הבנות לגור בבית עם אמן ולהשתקם רגשית מתלאות הגירושים.
בני הזוג לשעבר התגוררו בקיבוץ שבו גדלה האם ובנותיהם מאז הפרידה במצוקה רגשית קשה, בין היתר נוכח ההתנהלות של האב שעירב אותן בסכסוך, נהג כלפיהן וכלפי האם באלימות מילולית ורגשית ואף הורחק בשל כך מהקיבוץ.
במסגרת ההליכים המשפטיים שמתנהלים בין ההורים ביקשה האם באמצעות עו"ד גיא שצברג לעכב את פירוק השיתוף בבית עד שהבת הצעירה תגיע לגיל 18. האם ציינה כי אין לה יכולת לרכוש את חלקו של האב, ואם הוא ירכוש את שלה, המשמעות היא שהיא והבנות – שמסרבות לחיות איתו – יצטרכו לעזוב את הקיבוץ.
האב, שיוצג באמצעות עו"ד מאיה מרדכי כהן, ביקש מנגד לבצע פירוק שיתוף מיידי וטען שהוא רוצה ויכול לרכוש את חלקה של האם. לדבריו, השעיה של פירוק השיתוף תגרור עוד ועוד את הסכסוך הכלכלי, תזיק לילדות ותפגע בזכותו הקניינית.
אלא שהשופט אסף זגורי קבע שאי אפשר להתעלם מההשלכה של פירוק השיתוף על הבנות: "מקרה זה שלפני הוא ייחודי. מדובר בקטינות הקשורות לבית ולקיבוץ בו גדלו. הבנות הצהירו כי לא יגורו עם אביהן ככל שירכוש את זכויות אמן בדירה. במקרה שכזה ולאור המתיחות והיחסים העכורים בין האב לבין בנותיו (האב הורחק מהקיבוץ בצו הגנה והכפיש את האם ובייש את הקטינות בקבוצת ווסטאפ קהילתית) וכאשר מדובר ביישוב קטן ובקהילה סגורה הרי שככל שיפורק השיתוף, האישה והקטינות אף ככל הנראה תיאלצנה לעזוב את הקיבוץ ליישוב סמוך אחר. לכך יש השפעה דרמטית על טובת ורווחת הבנות ובפרט על הבת הצעירה שזכור לי היטב כיצד מיררה בבכי בפניי... על רקע חששה כי זה התסריט שהולך להתגשם".
בפסק הדין הודגש כי האב פגע בעצמו בקשר עם בנותיו ועד היום לא הפנים את חומרת מעשיו. כל גורמי המקצוע המעורבים בתיק, צוין, בטוחים שעזיבת הבית תחמיר את מצבן של הבנות, בעיקר הצעירה. "בית המשפט לא יישאר אדיש לחרדתן זו של הקטינות. בית המשפט לא יאפשר המשך פגיעה בהן והקרבת רווחתן הנפשית על מזבח הגנת קניין האב", נכתב.
לפיכך החליט השופט שפירוק השיתוף יעוכב ב-38 חודשים, עד שהצעירה תגיע לגיל 17.5 ותסיים כיתה י"א – תקופה שתאפשר לבנות להתאושש ולהשתקם. עד אז האם והבנות יגורו בבית המשותף והאם תישא בתשלומי המשכנתה ובכל ההוצאות.
עם זאת, השופט קבע שאם תפספס יותר משני החזרים רצופים או לא תעביר לאב תשלומי איזון בהם חויבה בסך של כ-126 אלף שקל, הוא יוכל לממש את זכותו לרכוש את הבית באופן מיידי.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האם: עו"ד גיא שצברג • ב"כ האב: עו"ד מאיה מרדכי כהן • ynet הוא שותף באתר פסקדין