12 בכירים בארגונים חברתיים שלחו היום (ב') פנייה דחופה לראש הממשלה בנימין נתניהו, במסגרתה הם מבקשים שיפעל למינויו המיידי של מנכ"ל חדש למוסד לביטוח לאומי. כפי שפורסם ב-ynet, מזה ימים אחדים אין מנכ"ל למוסד שמנהל העברות של 125 מיליארד שקל בשנה למקבלי קצבאות ותמיכות, לאחר שמינויה הזמני של ממלאת מקום המנכ"ל, ירונה שלום, הסתיים ולאחר שוועדת המינויים הממשלתית לא מצאה אף אחד משלושת המועמדים שעליהם המליצה ועדת איתור כמתאימים לכהן כמנכ"ל המוסד לביטוח לאומי.
משרת המנכ"ל הקבועה לא מאויישת כבר שנה ורבע מאז שהמנכ"ל הקודם, מאיר שפיגלר, מונה למנכ"ל חברת החשמל. בעקבות זאת מונתה זמנית בכירה בביטוח הלאומי, ירונה שלום, כממלאת מקום המנכ"ל, אולם לאחר שוועדת המינויים לא מצאה גם אותה כמתאימה לכהן בקביעות בתפקיד – אין למוסד לביטוח לאומי כעת מנהל.
1 צפייה בגלריה
ביטוח לאומי בת"א
ביטוח לאומי בת"א
ביטוח לאומי בת"א
היום כאמור חתמו ראשי 12 ארגוני חברה אזרחית, מהמרכזיים בתחומי זכויות מבוגרים, חולים ומנהל תקין על מכתב דחוף לראש הממשלה, ובו מובע "חשש כבד ליציבות הביטוח הלאומי בשל היעדר מנכ"ל קבוע".
במכתב הם מביעים "חשש כבד לתפקודו המקצועי של הביטוח הלאומי, וליכולתו לעמוד במשימות האסטרטגיות החשובות שלפתחו, בתור עמוד תווך בחוסנה החברתי והכלכלי של מדינת ישראל".
בכירי הארגונים החברתיים מציינים כי "ארגון מרכזי כביטוח לאומי מהווה תשתית חברתית חיונית, ומוסד שתחת ניהולו כסף ציבורי רב. המוסד לביטוח לאומי נדרש להתמודד עם האתגרים החברתיים המורכבים ביותר, גם בעתות שגרה, וביתר שאת בשעת משבר לאומי, בדומה למצב היום. עצם העדר מנכ"ל הינו בעל משמעות הרסנית עבור מאות אלפי אזרחים בישראל. אנו מאמינים שיש צורך בהול במנכ"ל קבוע שיתווה מדיניות במציאות המשתנה ויתכנן לטווח הארוך את אסטרטגיית הארגון".
החתומים על המכתב אף מדגישים, כי "מפרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7.10.23 ממלאת מקום המנכ"ל, ירונה שלום, הגיבה ופעלה באופן גמיש למציאות המשתנה על בסיס ניסיון והיכרות עמוקים עם המערכת. הידע שהצטבר בארבעת החודשים האחרונים, הן מבחינה מקצועית והן מבחינה ארגונית, הינו משמעותי להמשך המלחמה ולחוסנו של העורף הישראלי העומד מול אתגרים רבים".
יצין כי 82,453 תביעות חדשות להכרה כנפגעי פעולות איבה התקבלו במוסד לביטוח לאומי מאז ה-7 באוקטובר, מתוכם הוכרו כ-52,571. מקום המדינה ועד ליום האסון מספר נפגעי פעולות האיבה עמד על כ-9,000. בפנייה אל ראש הממשלה נאמר, כי "נתון מצמרר זה מדגיש את ממדי האסון ואת ההתמודדות המאתגרת של הביטוח הלאומי עם השלכות האסון. אגפיו השונים ופעילותו מספקים מענה לאתגרים רבים, החל מאופן הטיפול באנשי המילואים ומשפחותיהם, סיוע רחב לנפגעים הרבים בגוף ובנפש, מתן מענה למפונים מאזורי הלחימה, והזעזועים המורגשים והצפויים בשוק העבודה הישראלי".
12 החתומים על המכתב טוענים בפני נתניהו, כי "תהליך המינוי הארוך אשר נכשל וטרם הושלם לצד סיום תפקידה של ירונה שלום מעמידים בסיכון את יציבות הארגון בימים כה רגישים ועלולים לפגוע פגיעה אנושה באפקטיביות השירותים החברתיים המוענקים לאזרחים. גודל השעה וחשיבות הארגון, מחייבים את התערבותך בנושא. אנו קוראים למינוי מנכ"ל/ית מקצועי/ת וקבוע/ה בהקדם ועד אז לשמור על יציבות המוסד והנהגתו על ידי החזרת ירונה שלום כממלאת מקום".
על המכתב, שהעתקיו נשלחו גם לשרי העבודה הרווחה, חתומים עידו פיק, מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח, שיזם את הפנייה, ד"ר אסף שפירא, ראש התוכנית לרפורמות פוליטיות במכון הישראלי לדמוקרטיה, סמי קידר, מנכ"ל איגוד העמותות לזקן, שמוליק מזרחי, יו"ר הסתדרות הגמלאים בישראל, פרופ' יצחק בריק, יו"ר האגודה הישראלית לגרונטולוגיה, עו"ד ריטה גולשטיין-גלפרין, ראש תוכנית הרפורמות בשירות הציבורי במכון הישראלי לדמוקרטיה, ענת סרגוסטי, יו"ר כן לזקן, עו"ד ציפי נגל-אדלשטיין, מנכ"לית אותי, העמותה הישראלית לאוטיזם, לימור לב, מנכ"לית יעדים לצפון, עו"ד אוהד אמר, מנכ"ל קו לעובד, עו"ד דורית אלון-כשר, יועצת משפטית בעמותת המשפט בשירות הזיקנה, עו"ד קרן שפר-טמיר ועו"ד מוריה מנור-גנים, מנהלות שותפות בקליניקה לזכויות זקנים וניצולי שואה באוניברסיטת בר אילן.