פורום הכלכלנים למען הדמוקרטיה, שכולל בכירים רבים לשעבר במשרד האוצר ובנק ישראל, מתריע היום (חמישי) על הסיכונים הניצבים בפני כלכלת ישראל בשל המלחמה, וקורא לראש הממשלה ולשר האוצר להכין בהקדם האפשרי תוכנית כלכלית מקיפה ומקצועית שתתמודד עם אתגרים אלו.
הפורום קורא בין השאר לבטל לאלתר את העברות הכספים הסקטוריאליים בסך מיליארדי השקלים שהוקצו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, רובם לחרדים ולמוסדות דת, כספים שאינם מעודדים צמיחה, ואינו מתמודד עם הנזקים האדירים שנגרמו בשל אירועי הטרור הרצחניים בדרום וצרכי המלחמה. "כל זאת בשעה שאזרחים וחברות פרטיות במשק מממנים מכיסם רכישת ציוד ומזון לחיילי צה"ל, סיוע לתושבי עוטף עזה שהתפנו מביתם, וסיוע לאלו ששרדו את הטבח, בכלל זאת מזון, ביגוד, טיפול פסיכולוגי, ומשחקים לילדים", נכתב.
2 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת הכספים משה גפני
יו"ר ועדת הכספים משה גפני
יו"ר ועדת הכספים משה גפני
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יצוין כי בחודשיים האחרונים הועברו לגורמים חרדיים ולמוסדות דת במסגרת הסכמים קואליציוניים כ-6 מיליארד שקלים מתוך 8 מיליארד שקלים שכלולים בהסכמים המקוריים. בשבוע שעבר הובטח על ידי משרד האוצר לבצע העברות כספים נוספות למוסדות חרדיים כבר לאחר תחילת מושב החורף של הכנסת שייפתח ביום ראשון הקרוב. העברות הכספים עוררו ביקורת קשה כאשר במקביל קוצצו כספים שנועדו לאנשים במוגבלות, הסעות תלמידים וניצולי שואה. בעקבות הביקורת החריפה בוטל בישיבת ממשלה הקיצוץ בתקציב ניצולי השואה.

חבילת סיוע ותקציב לפי סדר עדיפויות לאומי

עוד מציע הפורום להעביר בהקדם חבילת סיוע לתושבי הדרום שפונו מאזורי התופת. חבילת סיוע מקיפה ומהירה תסייע לדבריהם לא רק לתושבי הדרום, אלא גם תתרום להחזרת האמון במוסדות המדינה. בהקשר ישיר לכך, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בהחלטה משותפת עם שר הפנים משה ארבל החליטו על העברת מענק שוטף וגמיש לצרכים המידיים והראשוניים של רשויות שנפגעו קשות במלחמה. לפי הודעת האוצר המענקים בסך למעלה מ-30 מיליון שקל יועברו כבר היום באופן מידי ובהתאם לקריטריונים שנקבעו על ידי גורמי המקצוע הרלוונטיים.
השר סמוטריץ' גם הודיע כי בכוונתו להביא באופן מידי לאישור הממשלה החלטה, על פיה הממשלה תעביר למתיישבים בישובים שפונו מענק סיוע מיוחד בסך של 1,000 שקל לנפש ועד 5,000 שקל למשפחה כמענק התארגנות מיידי שלא על חשבון הפיצוים בשל נזק ישיר שנגרם.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עוד דורשים הכלכלנים לוודא שהתקציב של שנת 2024 ייבנה מחדש לפי סדר העדיפות הלאומי, אשר לוקח בחשבון את צרכי כלל תושבי המדינה, גם אלו שאינם שותפים בקואליציה, ואת הנזקים שנגרמו ויגרמו עקב מצב החירום, ובשים לב ליכולתה של המערכת האזרחית והצבאית להתמודד עם האתגרים.
עוד דרישה היא להאריך את כהונת נגיד בנק ישראל לכהונה מלאה שניה של חמש שנים, ולא רק עד תום תקופת החירום. "השווקים הבינלאומיים מעריכים יציבות ומקצועיות, והמשך כהונתו של הנגיד אמיר ירון, שהוכיח את יכולותיו המקצועיות הגבוהות, חשובה ביותר כדי לשדר יציבות זו".
בין החתומים על הדרישות: פרופ' אבי בן בסט, אונ' עברית, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, פרופ' אביה ספיבק, אונ' בן גוריון, לשעבר משנה לנגיד בנק ישראל, פרופ' אודי ניסן, אונ' עברית, לשעבר ראש אגף התקציבים, פרופ' יוג'ין קנדל, לשעבר יו"ר המועצה הכלכלית, פרופ' מנואל טרכטנברג, לשעבר יו"ר המועצה הכלכלית, פרופ' מישל סטרבצינסקי, לשעבר ראש חטיבת המחקר של בנק ישראל, רוני חזקיהו לשעבר החשב הכללי והמפקח על הבנקים, יאיר אבידן לשעבר המפקח על הבנקים, פרופ' איתי אטר, אונ' תל אביב, מייסד פורום הכלכלנים, יוזם מכתבי הכלכלנים ופרופ׳ יוסי שפיגל, אוני תל אביב, נשיא האגודה הישראלית לכלכלה.