הנה תרגיל בחשבון שכל תלמיד כיתה א' כבר למד - 20 ועוד 20 הם 40. פשוט, לא? מתברר שבקואליציה הנוכחית, שחלקה מייצגת קהילה שבה לא לומדים כלל לימודי ליבה, החישוב הזה כנראה קשה מדי. עובדה: הממשלה מחלקת כספים בלי סוף, רשות המיסים גובה פחות כספים בשיעור משמעותי והחישוב מוביל ישירות לגירעון מתוכנן של 20 מיליארד שקל, שיהפוך עד סוף השנה, לפי התחזיות, לכ-40 מיליארד שקל.
אולם, על פי הצהרות בכירי הקואליציה הזאת, מראש הממשלה בנימין נתניהו, שדווקא יודע חשבון היטב, דרך שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שמתקשה בעיקר באנגלית ולא במתמטיקה, ועד ליו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, שמצטיין בחישובים כאשר כספים נדרשים לבוחריו - הדאגה למצבה הכלכלי של קופת המדינה היא מהם והלאה. הרי יש דברים חשובים יותר בימים האלה, כמו רפורמה משפטית והפרדה מגדרית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
(צילום: רויטרס/Ronen Zvulun)
האזהרה החמורה שנכללה בדוח של ארגון המדינות המפותחות כלכלית ה-OECD - ולא בפעם הראשונה בשנים האחרונות - נכתבה אמנם באנגלית, אך תורגמה היטב גם לעברית: העברת כספים לגורמים לא יצרניים שלא תורמת לצמיחה במשק - קרי: העברת כספים לחינוך ללא לימודי ליבה והגדלת קצבאות לאברכים - על חשבון חינוך, רווחה, בריאות וסדר ציבורי, היא שגיאה חמורה, שמדינת ישראל לא תוכל לעמוד בה עוד זמן רב.
והנה דברי שבח של קרן המטבע הבינלאומית שנאמרו לראש הממשלה בנימין נתניהו - המדיניות הכלכלית שהנהיג, המקצצת בתקציבים לגורמים לא יצרניים ומעודדת יציאה לעבודה, היא הגישה הנכונה ומדיניות נבונה, שתצעיד את ישראל קדימה בניהול כלכלת המדינה.
הבעיה: את הדברים האלה כתבו כלכלני קרן המטבע הבינלאומית לפני כשני עשורים, ב-2005, כאשר בנימין נתניהו כיהן כשר האוצר וניהל מדיניות ברורה של העדפת הגורמים התורמים למשק על פני פיזור תקציבים וקצבאות ענק שאותם קיצץ לגורמים שאינם משתתפים בכוח העבודה, קרי: החרדים.
אז מה קרה לראש הממשלה נתניהו, אז שר אוצר, שהכל משבחים גם היום את פעילותו להצלת המשק באותם הימים, ושהביא אותו להנהגת המדיניות השגויה, לפי רוב הכלכלנים המובילים בעולם ובארץ, שאותה הוא מוביל בימים אלה?

נתניהו יודע את האמת

את התשובה השמיע בפניי, לא תאמינו, שר מהליכוד, רק לפני ימים אחדים: בנימין נתניהו "שבוי" בניהול המדיניות ברוב התחומים על ידי שותפיו הקואליציוניים, שבלעדיהם אין לו ממשלה, כאשר מפלגות אחרות מסרבות להיכנס לממשלתו, על רקע המשפט שלו, ולסכל מיידית את המדיניות השגויה שגורמת נזק לכלכלת המדינה.
וכך עברו כבר, ועוד יעברו, מיליארדי שקלים ממשרדי הרווחה, הבריאות, החינוך, ביטחון הפנים ואפילו הביטחון, למוסדות ולגורמים המזוהים עם מפלגות יהדות התורה, ש"ס והציונות הדתית. זאת, כאשר לדברי מקורבי נתניהו ברור לגמרי שבהבנתו היטב את התחום הכלכלי הוא יודע בדיוק לאיזה בור הוא מכניס בעת הזאת את קופת המדינה והמשק הישראלי.
שר האוצר סמוטריץ' ויו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני אמנם קבעו כבר כי "מצבנו הכלכלי מצוין" (השר סמוטריץ' כבר חזר בו והודיע כי "המצב פחות טוב מזה שחזינו"), אולם נתניהו, שאמר גם הוא במילים ספורות פה ושם כי "הרפורמה המשפטית טובה לכלכלה" - יודע את האמת היטב. יש לו תואר שני במנהל עסקים, הרבה יותר מלימודי ליבה.
ומי יהיו אלה שישלמו את מחיר הביקורת הקשה שהטיחו כלכלני ה-OECD בממשלת ישראל? נכון, אזרחי ישראל. וחשוב להבהיר, גם המשפחות החרדיות יסבלו מהקיצוצים הגדולים שיבוצעו בתקציבי הבריאות והרווחה, כי גם הם יקנו בסופר מוצרים במחירים גבוהים יותר, כי גם הם יפסידו כספים מהיחלשות השקל וירידת ערך הכספים שלהם בקופות הגמל, כי גם הם יסבלו מייקור הריבית ובתוך כך המשכנתאות, וגם את מוסדות הדת שלהם יהיה יקר יותר לנהל ולתחזק.
המסקנה: כדאי לשרי ממשלת ישראל ולחברי הכנסת מהקואליציה, בעיקר לאלה שאצלם אין משננים לימודי ליבה, להתעמק בימים שאחרי החגים בדוח של ארגון רציני כמו ה-OECD ולהבין שהמדיניות הננקטת בימים אלה על ידי ממשלת ישראל בכל הקשור לניהול תקציב המדינה היא שגויה לחלוטין. מועדים לשמחה.