מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה באפריל ב-0.3%, וקצב האינפלציה השנתי בארה"ב ירד ל-8.3%. מדובר בשיעור גבוה מתחזיות הכלכלנים שעמדו על 8.1% אך זו הפעם הראשונה מזה שמונה חודשים שקצב האינפלציה בארה"ב רושם ירידה.
בחודש שעבר נרשם שיא של 41 שנים באינפלציה בארצות הברית, כשזאת טיפסה ל-8.5% בשנה. אז עלה המדד בארה"ב בחודש אחד ב-1.2%, מעט מעל התחזיות של האנליסטים, שאמנם חזו עלייה, אך לא כל כך גבוהה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חותם על חוק החכר השאל במסגרת הסיוע הצבאי ל אוקראינה שמזכיר את הסיוע ל בריטניה במלחמת העולם השנייה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חותם על חוק החכר השאל במסגרת הסיוע הצבאי ל אוקראינה שמזכיר את הסיוע ל בריטניה במלחמת העולם השנייה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: gettyimages)
בעקבות כך החליט הבנק המרכזי של ארה"ב (הפדרל ריזרב) להודיע בשבוע שעבר על העלאת ריבית נוספת כחלק מהמאמצים שלו להתמודד עם האינפלציה המשתוללת. הבנק הכריז על העלאה של 0.5% לשיעור ריבית של 0.75%-1% - ההעלאה החדה ביותר מאז שנת 2000.
מדובר בעלייה ניכרת שנייה שמבצע הפד בתוך כחודשיים, בעוד עד חודש מרץ האחרון הריבית בארה"ב עמדה על שיעור אפסי במשך תקופה ארוכה. טרם העלאת הריבית הנוספת, שיעור הריבית בארה"ב עמד על 0.25%-0.5%.
העלייה באינפלציה מתרחשת כעת בכל העולם ובאירופה היא כבר הגיעה ל-7.2%, כאשר בארצות אחדות באסיה ובדרום אמריקה האינפלציה חצתה את השיעור של 10% בשנה האחרונה. בארצות אירופה עלו מחירי הדלק והחשמל בחודשים האחרונים בעשרות אחוזים, הרבה יותר מאשר העלייה בת 18% במחיר הדלק בישראל מאז ראשית שנת 2022.
בחודש שעבר פורסמו גם נתוני המדד של ישראל על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, והם הראו זינוק של 3.5% מאז מרץ 2020, טיפוס של 1.5% מתחילת 2022 ועלייה של 0.6% לעומת החודש הקודם. האינפלציה בישראל, למרות החריגה מהיעד שקבעה הממשלה לשנת 2022 כולה (1% עד 3%), עדיין נמוכה בשיעור ניכר מאשר בארה"ב.