האינפלציה בארה"ב מזנקת לשיעור של 8.5% בשנה - שיא מזה 41 שנים, מאז 1981. כך התברר עם פרסום מדד המחירים לצרכן היום (ג') בצהרים. שיעור האינפלציה בארה"ב גבוה כמעט פי שניים וחצי מאשר בישראל, שבה עליות המחירים שנה לאחור הן של 3.5% בלבד.
המדד בארה"ב עלה בחודש החולף ב-1.2%, מעט מעל לתחזיות. העלייה במדד המחירים לצרכן בארה"ב נחזתה אמנם בחודשים האחרונים, אולם הקצב גבוה מזה שצפו האנילסטים.
1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: AFP)
יחד עם זאת, המדד ללא מחירי האנרגיה והמזון, שהאמירו באחוזים גבוהים, הגיע רק ל-0.3%, דווקא פחות מזה שנצפה, כמחצית האחוז. המדד שאינו כולל את המזון והאנרגיה עלה בארה"ב בשנה האחרונה ב-6.5%. בעיקר עלה בארה"ב מחיר הדלק בעשרות אחוזים, מה שגורם לזעם בקרב בעלי המכוניות שם. זאת בשל המלחמה באוקראינה שתרמה לעליות המחירים והשפיעה בעיקר על עלויות האנרגיה של האמריקנים.
העלייה באינפלציה מתרחשת כעת בכל העולם ובאירופה היא כבר הגיעה ל-7.2%, כאשר בארצות אחדות באסיה ובדרום אמריקה האינפלציה חצתה את השיעור של 10% בשנה האחרונה. בארצות אירופה עלו מחירי הדלק והחשמל בחודשים האחרונים בעשרות אחוזים, הרבה יותר מאשר העלייה בת 18% במחיר הדלק בישראל מאז ראשית שנת 2022.
יצוין, כי מחיר החשמל בישראל יופחת ב-1 במאי בשיעור של 2.2%, לאחר שעלה בפברואר בשיעור של 5.7%. ההוזלה תהיה בשל החלטת שר האוצר אביגדור ליברמן למתן את עליית מחירי החשמל, בעקבות הזעם הציבורי עם היוודע דבר הכוונה לייקר את החשמל כמעט ב-6%. מאותה הסיבה נדחתה לפני חודשיים גם עליית מחירי התחבורה הציבורית בקרוב ל-10%.
ביום שישי הקרוב, תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל את שיעור מדד המחירים לצרכן וייתכן שגם בישראל שיעור האינפלציה יעלה עוד בחודשים הקרובים בשל גל ההתייקרויות בתחומים שונים במשק ובראשם העלייה המשמעותית של מחירי הדלק. העלייה של 34 אגורות בחודש מרץ תיכלל במדד חודש מרץ, אולם העלייה במחיר הדלק של 39 אגורות בחודש הנוכחי, אפריל, עדיין לא תיכנס לחישוב שיעור המדד במרץ.
יצוין כי בשל ההתייקרויות ברחבי העולם כבר העלו הבנקים המרכזיים בארצות אחדות, בהן אתמול גם בישראל, את הריבית כדי למתן את עליות המחירים. בארה"ב הועלתה הריבית בחודש שעבר ב-0.25% לשיעור של 0.25% עד 0.5% - וכעת צופים בה עליית ריבית קרובה נוספת - ובבריטניה הועלתה הריבית כבר שלוש פעמים ברציפות ברבע אחוז, החל בחודש דצמבר ועד לחודש החולף.