בית משפט השלום בבת ים קיבל לאחרונה תביעת רשלנות רפואית שהגיש עובד מדינה בכיר נגד שירותי בריאות כללית ורופא אורולוג מטעמה, בטענה שכתוצאה מאבחון מאוחר של סרטן הערמונית, הוא נאלץ לעבור הקרנות שגרמו לתופעות לוואי קשות כמו אי שליטה על הסוגרים ופגיעה בתפקוד המיני. השופט שי משה מזרחי קבע שהוא יפוצה בכ-1.8 מיליון שקל.
התובע, שעבד ברשות להגנת הצרכן, התלונן ב-2010 כשהיה כבן 55 על הפרעות בדרכי השתן. חרף אינדיקציות מסוימות שהעלו חשד להימצאותו של גידול סרטני, העדיף האורולוג שטיפל בו להתמקד בבדיקות הקשורות להפרעות בזרימת השתן, מבלי שדן עמו באפשרות שאותם ממצאים מלמדים על מחלה מסכנת חיים.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
שבינתיים ההפרעות בהטלת השתן הלכו והחמירו, ורק בשלהי 2015 – כשנבדק על ידי אורולוג אחר מבית החולים "קפלן" – אובחן התובע כסובל מסרטן ממאיר בערמונית. לטענתו, כתוצאה מהאבחון המאוחר הוא נאלץ להיות מטופל בהקרנות ובטיפול הורמונלי שגרמו לתופעות לוואי קשות שמחלקן הוא סובל עד היום.
שרון בירון מרקוביץ'עו"ד שרון בירון מרקוביץ'קובי ריכטר
כך, לטענתו החל מ-2019 הוא סובל מאין אונות וחוסר שליטה על הסוגרים. אף שהחלים מהסרטן לדבריו תופעות הלוואי גרמו לו לנכויות קשות ומביכות ולצורך בטיטולים, קנאביס ומשככי כאבים – כך שעל הכללית והאורולוג מטעמה לפצותו באופן ניכר. מנגד טענו הנתבעים כי לא נפל רבב בטיפול שניתן וביקשו לדחות את התביעה.
השופט מזרחי קבע כי האורולוג שטיפל בתובע חרג מהפרקטיקה הרפואית המקובלת כשלא נקט מלוא האמצעים הדרושים על מנת לברר את פשר האינדיקציות המחשידות לתחלואת התובע במחלה המסוכנת. הוא התרשם כי הבירור הרפואי ביחס לתובע "נפל בין הכיסאות", כאשר הלכה למעשה ניתן היה לעלות על המחלה ולהציע אפשרויות טיפול אלטרנטיביות ופוגעניות פחות מההקרנות שבוצעו, לפחות שנתיים טרם האבחנה הרשמית.
בפסק הדין צוין שאם הגידול היה מאובחן בזמן, כנראה שהתובע היה מטופל בניתוח והקרנה מקומית לערמונית בלבד, עם תופעות לוואי זמניות וחולפות. בתוך כך התקבלה הטענה שהאימפוטנציה והעדר השליטה על הסוגרים הן תופעות שקשורות באופן מובהק להקרנות, שכן התובע לא סבל מהן קודם לטיפולים.
"נכותו של התובע קשה", נכתב. "היא מלווה אותו לאורך כל היום והגם שאין בה מגבלה תפקודית מוטורית, הרי שהיא גורמת לעיסוק בלתי פוסק בתופעות המלוות אותה, גורמת לו לבושה ועצבנות". לאור זאת פסק השופט לתובע פיצוי בסך 1,446,026 שקל, וכן הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 339,085 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד ד"ר שרם • ב"כ הנתבעים: עו"ד שוויצר • עו"ד שרון בירון מרקוביץ' עוסקת ברשלנות רפואית • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין