מחירי הקרקעות באיזורי הביקוש ממשיכים לעלות - ובאים לידי ביטוי בעסקת קומבינציה שבוצעה לגבי קרקע ביעוד מגורים במתחם האלף בראשון לציון בין בעלי קרקעות פרטיים ובין חברת הבנייה ח. מיתר. במסגרת העסקה, תקבל החברה 48% מהקרקע, כאשר ניתן יהיה לבנות עליה 67 יחידות דיור. תמורת העסקה יקבלו בעלי הקרקע 52% מהדירות שייבנו, ואת יתרת הדירות החברה תוכל למכור בשוק החופשי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי ההערכות, שווי הדירות עם השלמתן יעמוד על למעלה מ-4 מיליון שקל בממוצע, כך ששווי העסקה כולה עומד על למעלה מ-270 מיליון שקל. עסקת קומבינציה היא עסקה שבה בעלי הקרקעות אינם מקבלים מהיזם תשלום עבור הקרקע, אלא מקבלים דירות מוכנות בפרויקט הגמור, כאשר שיעור הדירות שהם מקבלים ביחס ליזם מבטא את עלות הקרקע.
1 צפייה בגלריה
מתחם האלף ראשון לציון פארק תעסוקה
מתחם האלף ראשון לציון פארק תעסוקה
הדמיה של מתחם האלף בראשון לציון
(הדמיה: MILLENNIA)
מתחם האלף בראשון לציון משתרע על פני שטח של כ-1,000 דונם וממוקם באזור הדרום-מערבי של העיר. גבולותיו הם מתחם ראשון מערב בצפון, כביש 431 בדרום, כביש 40 במזרח ופארק הסופרלנד במערב. התוכנית כולה מאפשרת בנייה של 5,500 יחידות דיור וכ-1.8 מיליון מ"ר לשימושי מסחר, תעשייה ותעסוקה, כמו גם 110 דונם של פארקים.
תוכנית האלף מחלקת את האזור לשלושה מתחמים: מתחם אחד, המצוי בבעלות מלאה של עירית ראשון לציון, ואשר בעיקרו יועד לבניית תעסוקה והבנייה בו כבר נמצאת בעיצומה; מתחם שני, המצוי בבעלות של מאות בעלי קרקע פרטיים, לגביו אושרה לפני מספר חודשים תוכנית איחוד וחלוקה בו אושרו כ-600 יחידות דיור, מגרשים המיועדים לבניית מעונות סטודנטים, דיור מוגן, מלונאות, מסחר ומשרדים; ומתחם שלישי גם הוא בבעלות בעלים פרטיים בשטח של 330 דונם, שיועד לבניית כ-3,000 יחידות דיור.
מלבד עסקאות למכירת מגרשים המיועדים למגורים, מתבצעות גם עסקאות קומבינציה לגבי קרקעות עם ייעודים אחרים. כך לדוגמה, לאחרונה בוצעה עסקה בין בעלי קרקעות ובין החברות בסר, ארמונות חן וצבי קופרלי לגבי קרקע בייעוד מסחר ומבני ציבור, במסגרתה הוקנו לחברות 51.5% משווי הזכויות שייבנו שם ואילו לבעלי הזכויות יוותרו 48.5% מהזכויות בפרויקט שייבנה. ההבדל באחוזי הקומבינציה נובע מייעוד המגרש השונה, ומדגיש את הערך הגבוה שמייחסים בשוק לקרקעות בייעוד מגורים.
את בעלי הקרקעות הפרטיים ייצגו בעסקה עוה"ד אביעד שוב ורותם קלימי ממשרד שוב ושות'. את חברת ח. מיתר ייצגו עוה"ד אלמוג דורון ועדי רווח וינצר ממשרד סלומון ליפשיץ. ממשרד עוה"ד שוב נמסר כי "התוכנית המפורטת במתחם אושרה רק לפני מספר חודשים, כאשר ניתן היה לקדם במהירות את החתימה על עסקת קומבינציה לאחר אישורה של התוכנית, רק בשל העובדה שבעלי הזכויות במקרקעין התאגדו טרם אישורה לייצוג משותף. ההתאגדות אפשרה לוודא שיוקצו להם מגרשים במשותף, כך שיוכלו מייד לאחר אישור התוכנית לקדם עסקאות בהתאם לרצונו של כל אחד מהבעלים (בנייה עצמית ו/או קומבינציה)".
עוד ציינו כי "בימים אלו מתנהלים מו"מ נוספים לעסקאות במתחם עם מספר חברות גדולות, שכן מדובר במתחם מבוקש מאוד הממוקם בקרבת חוף הים, נהנה מנגישות תחבורתית גבוהה וחברות קבלניות רבות לוטשות עיניים להשתלב בבנייתו".