תפקידם של ההורים הוא בין היתר לדאוג לרווחת ילדיהם בשלל תחומים, כולל בתחום הכלכלי. אולם, סיטואציות מסוימות עלולות לחשוף את ההורים ואת התא המשפחתי לדילמות לא פשוטות ואף לחשיפה משפטית. כך למשל, ילדים רבים הנחשבים "טאלנטים" בכל מיני תחומים, בהם למשל משחק, שירה, ספורט ועוד, יכולים להרוויח סכומי כסף לא מבוטלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לאן הולך הכסף שמשולם לילדים - אליהם, להורים או לתא המשפחתי, ומה מותר ומה אסור להורה לעשות איתו? ynet גיבש באמצעות עו"ד רות דיין וולפנר, מומחית בדיני משפחה ועו"ד ארנון גרפי, מומחה למשפט אזרחי ודיני בנקאות, מדריך להורים וילדיהם - מה מותר ומה אסור כשאתם עוסקים בכספי ילדכם.
1 צפייה בגלריה
אמא ובת מתווכחות על כסף. אילוסטרציה
אמא ובת מתווכחות על כסף. אילוסטרציה
אמא ובת מתווכחות על כסף. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
למי שייך כסף שמרוויח קטין? החוק העוסק בשאלות אלו הוא חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, שקובע כי "כל אדם כשר לזכויות ולחובות מגמר לידתו ועד מותו". עו"ד רות דיין וולפנר מסבירה כי "היות וזכויות כוללות גם את זכות הקניין, ברור כי גם לקטינים יש זכויות קניין ולכן קטין הוא כמו בגיר בעניין זה ורכושו שייך לו ולא להוריו. יחד עם זאת, העובדה שהילד הוא הבעלים של כספו, אינה אומרת שלהורים אין שליטה ברכושו של הקטין והחוק מסמיך אותם לשמור, לנהל ולפתח את כספי הקטין".
מי מוסמך לחתום על חוזה בשם הקטין? בעיקרון, קטין אינו יכול לחתום על עסקה מסחרית ללא הסכמת הוריו. יש גם עסקאות מסוימות שבהן אין די בהסכמת ההורים ויש לקבל את הסכמת ביהמ"ש כגון: עסקאות במקרקעין, מתן מתנות או ערבות, וכל עסקה בין הקטין לבין הוריו.
האם הורים יכולים לקחת מכספו של ילדם הקטין כדי לממן את התא המשפחתי? עו"ד דיין וולפנר מציינת כי "בחוק האפוטרופסות יש סעיף שקובע, כי למרות שנכסיו וכספו של הקטין שייכים לו, יש מקרים בהם ניתן לעשות בהם שימוש לפרנסת התא המשפחתי. הכלל הוא שקודם כל יש למצות את הכנסות ההורים לשם קיום המשפחה, ורק אם אין בהן די - ניתן לפנות לבית המשפט כדי שיתיר לעשות שימוש בכספו או ברכושו של הקטין".
לדוגמה, היה מקרה בו בית המשפט אישר להורים לעשות שימוש בכספו של בנם הקטין לאחר שהם נקלעו למצוקה ולא יכלו לשלם את המשכנתא על ביתם - שבו התגורר כמובן גם בנם. ההורים ביקשו מבית המשפט לאפשר להם לקחת 50 אלף שקל מכספו של הקטין, לאחר שהגיעו להסכם עם הבנק שאם ישלמו סכום זה הם לא יפונו מביתם. לאחר שנבדקו טענותיהם, אישר בית המשפט את הבקשה.
רות דיין וולפנר עורכת הדין רות דיין וולפנר צילום: ענבל מרמרי
במקרה אחר, הגישה המדינה תביעה נגד הורים שנטלו מכספו של בנם לשם מימון בר המצווה שלו. באותו מקרה, בית המשפט אישר תחילה להורים ליטול סכום של 85 אלף שקל מכספים שירש הקטין מסבתו לצורך מימון חגיגות בר מצווה לקטין, ובית המשפט אישר את בקשתם.
בא כוח היועץ המשפטי הגיש בקשה להשיב חלק מהכספים בטענה שמדובר בסכומים מופרזים. המדינה ביקשה שבית המשפט יורה להורים להשיב את הכספים לילד, אולם השופטת דחתה את התביעה ופסקה: "הגעתי למסקנה כי טובת הקטין דורשת שלא להורות על השבת הכספים. כל החגיגה תקבל צבעים קודרים והרווח הכלכלי יצא בהפסד באחדות המשפחה ובפגיעה רגשית בקטין".
האם ילד שהיה חתום על חוזה בהיותו קטין יכול להפר אותו כאשר הוא מתבגר? עו"ד דיין וולפנר מציינת כי הקטין אינו מוסמך לחתום על חוזה, ואם חתם על חוזה - אין תוקף לחתימתו, אלא אם הוריו הסכימו לכך. "אם קטין חתם על חוזה ללא הסכמת הוריו, הם רשאים לבטלו.
"דבר נוסף, לא נראה שיש לקטין שבגר זכות להפר חוזה שנחתם על ידי הוריו, אבל כמובן שצריך שתהיה סבירות: אם למשל הורים מכרו דירה של בנם באישור ביהמ"ש, ברור שכאשר הבן יגדל הוא לא יוכל להפר את הסכם המכר. לעומת זאת, אין זה סביר שהסכם עבודה יהיה תקף לשנים רבות - גם בין בגירים.
"יש לזכור שהעסקת קטין כפופה לחוק עבודת נוער, שקובע שכל העסקה של קטין כפופה לאישור שר העבודה והרווחה. בכל הנוגע לביטול הסכם - כל אדם יכול להגיש תביעה לביטול חוזה שחתם מתוך טעות או הטעיה, וכמובן שכל קטין שבגר יכול לטעון שהוריו הוטעו".
האם ילד שמקבל כסף יכול לפתוח חשבון על שמו? במקרים שבהם הילד קיבל כספים על עבודתו, בד"כ הורים אמורים להחזיק את כספו בחשבון נפרד ולבקש רשות מבית המשפט לכל השקעה שברצונם לבצע.
יחד עם זאת, ילד מעל גיל 14 יכול לפתוח חשבון בנק אישי באישור הורים ומעל גיל 16 אינו זקוק גם לאישור זה. קטין שמלאו לו 15 שנים, והוא מקבל באופן קבוע שכר שמועבר לחשבון הבנק שלו, רשאי לפתוח חשבון בנק גם ללא הסכמת הוריו או האפוטרופוס שלו.
האם כספי בר או בת מצווה הם של הילד/ה או של ההורים? לדברי עו"ד רות דיין וולפנר, "עקרונית, אם הצ'ק נכתב לפקודת הילד, זה הכסף שלו. בעבר, כאשר הורים השתמשו בכספים של הילד לשם מימון המסיבה - מה שקורה לעיתים קרובות עם כספי המתנות - בית המשפט פסק שמדובר בשימוש סביר ומותר. לדעתי צריך לבחון כל מקרה לגופו. סביר מאוד שהורים יקבלו החזר על כספים שהוציאו למימון מסיבת בר המצווה מתוך הכספים שקיבל הילד במתנה, בייחוד אם מדובר במשפחה שאינה עשירה. יחד עם זאת, סביר שהכספים העודפים - אם הם קיימים - שייכים לילד".
מה קורה עם כסף שזכה בו הקטין או עם כסף שהוא קיבל כפיצויים בעקבות תאונה או מחלה? עו"ד דיין וולפנר: "בכל מקרה מדובר על כספים של הקטין ולא של הוריו. במקרים בהם נפסקים פיצויים לקטין - עקב תאונת דרכים למשל - בתי המשפט נוהגים, בדרך כלל, להורות שלא ההורים יחזיקו בכסף אלא עוה"ד שייצג את הילד וכי כל הוצאה של הכסף תובא לאישור בית המשפט. כספי זכייה אחרים יכולים להתנהל על ידי ההורים, אך סביר שיהיה עליהם לקבל רשות מבית המשפט לשם השקעתם".
הילד ירש מסבו סכום כסף. מה חשוב לדעת כהורים? על ההורים לשמור בנאמנות על הכספים עבור הילד, רצוי בחשבון נפרד.
האם הורים יכולים לפתוח את "חיסכון לכל ילד" ולהשתמש בכסף? עו"ד ארנון גרפי מסביר כי "בתי המשפט קבעו בעבר, כי מרגע שהכספים הופקדו על שם הקטין - רואים בהם כרכושו של הקטין. חוק הכשרות והאפוטרופסות מגביל את אפשרויות השימוש בנכסי הילד אשר סמוך על שולחן הוריו. שימוש בכספים אלו דורש את אישור בית המשפט, אשר יבחן האם הכספים דרושים על מנת לספק את צרכי הקטין עצמו והאם השימוש בהם נעשה במידה נאותה ועל פי הנהוג והמקובל.
"לכן, על מנת לעשות שימוש בכספי החיסכון, יצטרכו ההורים להוכיח כי השימוש בהם נעשה במידה ראויה בשל מצבם הכלכלי ועל מנת לדאוג לצרכי הקטין עצמו. אחרת, ייתכן שיהיו מחויבים בהשבת מלוא הכספים לקטין".
עו"ד ארנון גרפיעוד הדין ארנון גרפיצילום: פוטו פראג'
האם התשובה תשתנה במקרה וההורים הפקידו כסף לתוכנית חיסכון למען ילדם, אולם התוכנית הייתה על שם ההורים? עו"ד ארנון גרפי: "כאשר הכספים הופקדו לחשבון חיסכון על שם ההורים, הכספים למעשה שייכים להורים ולא לקטין. לכן, לא מוטלת עליהם חובה מיוחדת כלשהי. הדבר דומה לכל חיסכון אחר שיפתחו ההורים אותו הם ירצו לייעד, למשל, לחופשה משפחתית, אך בסוף, בשל קושי כלכלי, יבחרו להשתמש בכספים למטרה אחרת".
האם מותר להורה לשעבד תוכנית חיסכון שרשומה על שם הילד על מנת ליטול הלוואה מהבנק? עו"ד גרפי: "כאמור, ברגע שהכספים הופקדו על שם הילד, הם הופכים להיות רכושו. נראה ששיעבוד תוכנית חיסכון של הילד לצורך הלוואה לא בהכרח עומד בקריטריונים הקבועים בחוק של שימוש במידה נאותה ולפי הנוהג, ולא בטוח שפעולה כזו תזכה לאישורו של בית המשפט, שכן היא מעמידה את כספי הקטין בסיכון במידה והוריו יתקשו לעמוד בהחזרי ההלוואה. בנוסף, שיעבוד החיסכון יכול להיות הפרה של חובת הנאמנות שנושאים ההורים עבור ילדיהם הקטינים".