בבנק ישראל חוששים מהתייקרות בעמלות העו"ש - ומנסים להקדים תרופה למכה: הפיקוח על הבנקים פרסם היום (ג') להערות הציבור טיוטה של צו פיקוח על עמלות עו"ש בסיסיות במטרה להקפיא את רמת המחירים הקיימת. כעת מדובר בכוונה לפיקוח רך - ללא קביעת מחיר מקסימום.
הבנק כבר מפקח על "שירות מסלול בסיסי" (חבילת שירותים בסיסיים מוזלת במחיר של עד 10 שקלים) ואף קבע לו מחיר מקסימום: 10 שקלים. במקרה הנוכחי, הבנק רוצה לפקח גם על "פעולה על ידי פקיד", "פעולה בערוץ ישיר", "מסלול מורחב" ו"מסלול מורחב פלוס", כשהפעם, הפיקוח הנוכחי לא קובע מחיר מקסימום, אבל כן מקבע את המצב הקיים ומקפיא אותו.
2 צפייה בגלריה
סניף בנק הבינלאומי בחולון
סניף בנק הבינלאומי בחולון
סניף בנק
(צילום: חופית כהן)
עקב כך, כל שינוי שהבנקים ירצו לערוך בעמלות - יהיה חייב לעבור דרך בנק ישראל ולא רק כדיווח כפי שהם מחויבים היום, אלא שהבנק יצטרך להגיש בקשה מנומקת לייקור שהוא מבקש ולהמתין עבור קבלת אישור מבנק ישראל לשינוי.

הפועלים ולאומי כבר ייקרו עמלות

הסיבה להחלטה הזאת (שתיכנס לתוקף אחרי הערות הציבור בעוד שבועיים) להדק את הפיקוח הוא חשש לעליית מחירים בעמלות העו"ש שהן מוצר בסיסי. לקוח לא יכול לנהל עו"ש בלי התשלומים האלה.

בבנק ישראל החלו לזהות מגמה של התייקרות. השירותים נקבעו ב-2008 ומאז מחיריהם לא זזו. ואז, בשנה שעברה, החלו עליות מחירים: בנק הפועלים ייקר עמלת ישיר בכ-30% מ-1.35 שקלים ל-1.75 שקלים והוזיל בכ-18% עמלת פקיד (הפחות נפוצה) מ-6.5 שקלים ל-5.3 שקלים.
בנק לאומי ייקר את המסלול המורחב (מסלול שכולל תשלום קבוע על מספר רב של פעולות) ב-25% מ-20 שקל ל-25 שקל.
בבנק ישראל חוששים כעת מהעלאות נוספות: "זאת תקופה שיש בה רגישות מוגברת לענייני המחירים ואנחנו לא מנותקים", אומרים בבנק. בשבוע הבא יושק הבנק הדיגיטלי זירו וואן שככל הנראה לא ייגבה כלל עמלות עו"ש.

על מה בדיוק רוצים לפקח?

המסלולים: "מסלול בסיסי", "מסלול מורחב" ו"מסלול מורחב פלוס" שייכנסו לפיקוח - מורכבים מהשירותים "פעולה באמצעות פקיד" ו"פעולה בערוץ ישיר". שירותי המסלול מאפשרים ללקוחות, בתעריף חודשי קבוע, היקף פעולות מוגדר בהתאם למסלול.
שירות "מסלול בסיסי" הוא שירות שכולל עד פעולה אחת באמצעות פקיד ועד 10 פעולות בערוץ ישיר. הוא כאמור מפוקח מ-2014 ומחירו לא יעלה על 10 שקלים.
שירות "מסלול מורחב" כולל עד 10 פעולות באמצעות פקיד ועד 50 פעולות בערוץ ישיר. הוא מתאים לעסקים קטנים. מחירו בבנקים השונים יוקפא כעת.
שירות "מסלול מורחב פלוס" כולל את הפעולות הנכללות בשירות "מסלול מורחב" ופעולות נוספות לפי שיקול דעת התאגיד הבנקאי.
שירות "פעולה על ידי פקיד" כולל את הפעולות הבאות כשהן נעשות באמצעות פקיד הבנק, לרבות באמצעות מוקד טלפוני מאויש: פקדת מזומן; משיכת מזומן; הפקה ומסירת תדפיס לבקשת לקוח; העברה או הפקדה לחשבון אחר; פדיון שיק כולל משיכה בשיק עצמי הפקדת שיק לכל קבוצת שיקים - עד 20 שיקים; תשלום שובר ופריטת מזומן.
ממוצע תעריף שירות זה במערכת הבנקאית עומד נכון להיום על כ-5.8 שקלים.
שירות "פעולה בערוץ ישיר" כולל את הפעולות הבאות, כאשר הן מתבצעות בערוצים ישירים: זיכוי חשבון באמצעות מסלקה; חיוב בכרטיס אשראי; הפקדת מזומן; משיכת מזומן במכשיר אוטומטי; העברה או הפקדה לחשבון אחר; תשלום שובר; שאילתת מידע בכל נושא החל בשאילתה השביעית בחודש; משיכת שיק; הפקדת שיק לכל קבוצת שיקים - עד 20 שיקים (לרבות באמצעות תיבת שירות) וחיוב על פי הרשאה לחיוב חשבון או הוראת קבע.
שירות זה הוא השירות הנצרך ביותר על ידי לקוחות המערכת הבנקאית, מבין כלל השירותים הניתנים בחשבון עו"ש. ממוצע תעריף שירות זה במערכת הבנקאית עומד על כ-1.90 שקלים.