המסלול המהיר להקמת ממ"דים אושר אבל הוצאתו אל הפועל מתעכבת. לפני שלושה חודשים המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תקנות שנועדו להקל על תהליכי האישור הנחוצים לבניית ממ"ד. אלא שמאז שהכריזו על הבשורה החשובה הזו, שיכולה לאפשר מיגון יעיל לאזרחי המדינה לאור המצב הביטחוני הלא יציב, התקנות עדיין לא הועברו לאישור שרת הפנים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המסלול מהיר להקמת ממ"דים, אושר ב-14 בספטמבר, על רקע ההסלמה במצב הביטחוני וכחלק מהמסקנות שהוסקו אחרי המבצעים הצבאיים בעזה. המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בראשות יו"ר מטה התכנון במשרד הפנים שלומי הייזלר, אישרה תקנות הכוללות את צמצום הנטל הרגולטורי, העלויות ולוחות הזמנים הכרוכים בהליכי הרישוי למיגון דירות קיימות. שרת הפנים, איילת שקד, מסרה אז: "עם כניסתי לתפקיד הצהרתי שבכוונתי להוריד ככל הניתן רגולציה בכל הקשור לתחום התכנון והבנייה. התקנות שאושרו היום, מעבר להיותן עוד צעד חשוב בהורדת רגולציה, הן תקנות מצילות חיים שיביאו לקיצור לוחות הזמנים בהוצאת היתר לממ"ד בכל דירה בצורה מהירה ופשוטה".
2 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בבית באשקלון
פגיעה ישירה בבית באשקלון
הרס מפגיעה ישירה בבית באשקלון
(צילום: גיל נחושתן)
על פי הנוסח שאושר במועצה הארצית, מי שמבקש להקים ממ"ד בדירה קיימת יהיה פטור, כאמור, מהחובה לבקש מידע להיתר - שהיא חובה החלה כיום על כלל הבקשות להיתר. כלומר, מדובר בחובה עבור מי שמבקש לבנות ממ"ד, כפי שמדובר בחובה עבור מי שמבקש לבנות מגדל מגורים. כמו כן, התוכנית הראשית של הבקשה להיתר תצומצם ותתמקד רק בתוספת הממ"ד.

2 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
שרת הפנים איילת שקד. המהלך הוכרז לפני שלושה חודשים ועדיין לא יצא לפועל
(צילום: יוני קלברמן)
אחרי שהמבצעים הצבאיים האחרונים בעזה הוכיחו שבישובים רבים נשקפת סכנה לאזרחים, שאין להם מרחב מוגן קרוב או ראוי, המהלך שהוביל מינהל התכנון בשיתוף פיקוד העורף נועד לאפשר הן לאזרחים פרטיים והן למדינה למגן באופן מהיר מבנים למגורים שאין בהם פתרון מיגון תקני, בין אם על ידי הוספת מרחב ממ"ד ובין אם על ידי מיגון חדר במבנים קיימים. אך כאמור, מסתבר שהמהלך החשוב הזה לא התקדם כלל מאז שהכריזו עליו בקול ותרועה.
פנינו למנהל התכנון לשאול למה לא חלה התקדמות באישור התקנות, ותשובתם היתה ששרת הפנים, איילת שקד, עדיין לא חתמה על התקנות. אלא שבלשכת השרה, שהצהירה כאמור שמדובר בתקנות מצילות חיים, מסרו שבכלל לא קיבלו את התקנות לאישור. לבסוף, במינהל התכנון עדכנו כי הנושא נמצא כרגע בתיאומים אחרונים מול רשות מקרקעי ישראל ובימים הקרובים צפויה התקדמות שאחריה התקנות יועברו לחתימת שרת הפנים.