ברקע מטחי הטילים שנורים לישראל ביממות האחרונות, לכ-63% מהדירות בישראל אין ממ"ד, כך לפי נתונים של התאחדות הקבלנים בוני הארץ. על פי הנתונים, מתוך כמעט שלושה מיליון דירות למגורים - כ-1.6 מיליון דירות למגורים ללא ממ"ד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הערים "המובילות" בדירות ללא מרחב מוגן בשטחן הן ירושלים (כ-180 אלף דירות ללא ממוגנות), תל אביב (כ-160 אלף דירות ללא ממוגנות), חיפה (מעל 98 אלף דירות לא ממוגנות), פתח תקווה (קרוב ל-50 אלף דירות לא ממוגנות) וראשון לציון (כ-46 אלף דירות ללא ממוגנות).
3 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
תושבים בחדר מדרגות בתל אביב בעת הירי למרכז
(צילום: דנה קופל )
בחלוקה למחוזות, מהנתונים עולה כי מחוז מרכז "מוביל" עם מספר הדירות שאינן ממוגנות (כמעט 418 אלף דירות ללא ממ"ד), אחריו מחוז תל אביב (מעל 412 אלף דירות ללא ממ"ד), מחוז חיפה עם כמעט 230 אלף דירות ללא ממ"ד ומחוז צפון עם כ-200 אלף דירות ללא ממ"ד. במחוז ירושלים מעל 192 אלף דירות ללא ממ"ד. במחוז דרום הכי מעט דירות לא ממוגנות - 176 אלף יחידות דיור.
על פי דו"ח מבקר המדינה מאוגוסט 2020, כ-2.6 מיליון תושבים בישראל (28%) חיים ללא מיגון תקני, תוכנית רב שנתית לשנים 2019-2030 עליה החליט הקבינט המדיני-ביטחוני טרם גובשה וטרם הוקצה לה מקור תקציבי, ומקלטים ציבוריים הנמצאים ביישובים הסמוכים לקו הגבול לא תמיד ערוכים לשהייה ארוכה של התושבים. אלו חלק מהליקויים שמצא המבקר בביקורת המעקב על הגנת העורף בשנה שעברה.
על פי הערכות הרשות ההמשלתית להתחדשות עירונית, בישראל קיימות כ-800 אלף יחידות דיור קיימות שנבנו לפני שנת 1980 ואינן ממוגנות. מתוכן רק כ-115 אלף יחידות דיור קיימות נמצאות בהליכי תכנון מפורט - בשלבים מתקדמים, בתוכניות מאושרות או בתהליכי מימוש לחיזוק ומיגון במסגרת תמ"א 38/1 (חיזוק ושדרוג) או להריסתן ובנייתן מחדש במסגרת תמ"א 38/2 או פינוי בינוי.
3 צפייה בגלריה
החלון המנופץ בממ"ד בשדרות
החלון המנופץ בממ"ד בשדרות
החלון המנופץ בממ"ד בשדרות
מוקדם יותר הערב (רביעי) ילד בן חמש משדרות נפגע בעת ששהה בממ"ד בביתו ומת מפצעיו, לאחר שרסיס חדר ככל הנראה את חלון הממ"ד ופצע אותו. למרות זאת חשוב לציין שמדובר במקרה היחיד של פגיעה פיזית מרקטות בעת שהייה בממ"ד, ככל הידוע.