לפני מספר שבועות הודיעו בתי החולים והצוותים הרפואיים בשווייץ על רצונם לקלוט פצועי מלחמה אוקראינים. ההנהגה השווייצרית סירבה לבקשה בטענה שעל המדינה להישאר ניטרלית. כעת מתברר שלהנהגה השווייצרית אין בעיה להיות לא ניטרלית בכל הקשור לקליטה של בעלי הון ואוליגרכים רוסים.
לאלו, מסתבר, מאפשרת המדינה תהליך התאזרחות מקוצר, מסדרת להם טירות הרריות ועירוניות מפוארות ככתובת למקום העסקים שלהם, עם פעמון ותיבת דואר בחוץ וחללים ריקים מאדם בפנים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ז'נבה
ז'נבה
ז'נבה
(שאטרסטוק)
שורת מקורבים לפוטין זוכים כעת לשירות מחלקה ראשונה של גן העדן שהוא מקלט המס השווייצרי. מקום להימלט עליו מהסנקציות המערביות, וגם לחדש בו את תזרים המזומנים שלהם. חברות מתכות, חברות פחם, חברות בבעלותו של האיש הכי הכי עשיר ברוסיה, ולדימיר פוטאנין, ואפילו גזפרום, כולן ברשימה. מדובר במודל עסקי שווייצרי שהוא גן עדן לאוליגרכים רוסים.
37 מיליארדרים רוסים כונסו לישיבה אצל פוטין ערב הפלישה לאוקראינה. רובם נמצאים כעת ברשימת הסנקציות של המערב. כמעט לכולם יש היום כתובת עסקים שווייצרית.
השווייצרים אמנם הצטרפו לסנקציות ארבעה ימים לאחר שהוכרזו, אבל מסתבר שלרבים מהמדינה קשה להתעלם כשמדובר במאות רבות של מיליארדים.

שת"פ לאור יום

רבים מהאוליגרכים, המיליונרים ואנשי הקש שנולדו ברוסיה ובברית־המועצות, השתמשו ברשת של רכישת דרכונים בקפריסין כדי לקבל דרכון אירופאי. בקנטונים מסוימים בשווייץ שידועים כמקלטי מס, גדל מספר האזרחים הרוסיים עם דרכון אירופאי פי יותר מ־70 בעשור וחצי האחרונים.
בעוד כל העולם מחפש לראות מי משתף פעולה עם האנשים והחברות שעליהם הוטלו סנקציות, השווייצרים עושים זאת לאור יום. הם יוצאים למלחמה נגד מי שמנסה להתנגד לעושר החדש שלהם ולמנוע מהם את שיתוף הפעולה עם הרוסים, ומכנים אותם "קומוניסטים".

מסחר בנפט וגז

לפי הערכות שליש מההון הרוסי נמצא בשווייץ, קרוב למאתיים מיליארד פרנקים שווייצריים בערך כספי. על זאת יש להוסיף גם אחוז עצום (לפי הערכות, שמונים אחוז) של מסחר בנפט וגז רוסי שמתרחש דרך שווייץ. "אם המערב רוצה לפגוע ברוסיה", נכתב בוושינגטון פוסט, "הוא חייב לפגוע בשווייץ".
מחוקקים שווייצרים מביעים דאגה כי מדובר בכסף וקשרים שבסוף ישחיתו את רשויות החוק השווייצריות. מדובר במודל עסקי הנקי בעולם: סוחרים במתכות ובכימיקלים במיליארדי אירו בלי לזהם במאומה את האקלים האלפיני. את העבודה השחורה עושים הרוסים.
אבל כדי לשנות את זה, השווייצרים יהיו חייבים ביותר שקיפות ובפיקוח על מסחר ועל הלבנת כספים. או במילים אחרות: שינוי מהיסוד של המודל העסקי שלהם. בינתיים, הם מעדיפים לעצום עיניים ולקחת כסף מפוקפק.