המתווה המתוקן לפיצוי העסקים במשק והעובדים המוצאים לחל"ת שסוכם אתמול סופית עם חלק גדול מארגוני המעסיקים לצד חברי ועדת הכספים מהקואליציה והאופוזיציה אמנם מורחב משמעותית מזה שהוצג על ידי האוצר בתחילה, אך יש בו עדיין חורים שמובילים לביקורת מצד חלק מהארגונים במשק.
חשוב לציין כי גם עכשיו לא ניתן עדיין להגיש בקשות לפיצוי מכיוון שהדברים טרם עברו חקיקה - שעדיין לא החלה אפילו. עסקים ביישובים המפונים יכולים לבקש בינתיים מקדמות מרשות המיסים.
1 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים סיוע ופיצוי לעסקים במלחמת חרבות ברזל
מסיבת עיתונאים סיוע ופיצוי לעסקים במלחמת חרבות ברזל
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: מירי שמעונוביץ לע"מ)

מה עם הכספים הקואליציוניים?

גם לפי המתווה המתוקן, נושא החל"ת עדיין בעיית, ועובדים רבים יקבלו במקרה הטוב שכר נמוך בעת שישבו בבית, כאשר האוצר מתנגד בתקיפות להפעיל את מלוא "המודל הגרמני" שמאפשר להותיר את העובדים במקום עבודתם כאשר הממשלה משלימה כמחצית משכרם למעסיקים במקום לשלם להם דמי אבטלה, שרובם מופחתים מאחר שהעובדים לא צברו זכויות בעת שהיו בביתם תקופות ארוכות בעת משבר הקורונה.
המודל הגרמני שנקרא גם חל"ת גמיש דורש דיווח מלא בעבר ובהווה על שעות עבודה של מועסקים לביטוח הלאומי והסעיף הזה נעדר מהתכנית ולכן לא ניתן לשלם לעובדים שכר הוגן.
גורמים ממשלתיים אף מתריעים כי ניתן להפנות עובדים רבים לעבודות אחרות ונדרשות בעת הזאת במקום לשלוח אותם הביתה בשכר מופחת. סיוע כזה נדרש בעיקר בחקלאות.
בתחום הפיצוי לעסקים התוכנית גרועה לדעת רבים במשק. גם חנות נעליים בעפולה וחנות לכלי בית ביוקנעם סובלים מירידה של עשרות אחוזים במחזור, אולם מובטחים להן עדיין רק כמה אלפי שקלים כהחזר הוצאות ולא שום פיצוי על הירידה במחזור.
חמור מכך: אף סעיף מהתוכנית הכלכלית הראשונה שפורסמה לפני 11 ימים לא אושר עדיין בחקיקה מלאה בכנסת ורק חלק מהתוכנית יאושר השבוע.
לפי שעה תושבי אשקלון, אופקים וקריית שמונה כלל לא יכולים עדיין לזכות במענק ראשוני מהמדינה כיוון שהחקיקה לצרפם למתווה הפיצויים וההטבות טרם הושלמה.
וחמור לא פחות הוא שאפילו שקל מהכספים הקואליציוניים שהבטיח שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להסיט לסיוע במימון המלחמה טרם הוזז. גורם באוצר אמר כי הדבר נובע מהתנגדות תקיפה של המפלגות החרדיות לפגוע בהסכמים. הם טוענים שממילא ייעשה שימוש במיליארדי שקלים ממקורות אחרים ואין לבטל את ההסכמים הקואליציוניים חד צדדית. יצוין שטענה שנשמעה באוצר לפיה גורמים פוליטיים טענו שלא יתמכו בממשלה אם ההסכמים יבוטלו הוכחשה נמרצות בסביבת ראשי המפלגות החרדיות.