לאחר שעל תוכנית הסיוע והפיצויים הראשונית של משרד האוצר נמתחה ביקורת קשה מכל בכירי המשק והמגזר העסקי, בימים הקרובים צפוי להתפרסם תזכיר החוק של התוכנית החדשה לחודש נובמבר, שתוגדל באופן משמעותי, כפי שפורסם אתמול לראשונה ב-ynet. במשרד האוצר פרסמו הערב רשמית את המתווה, שהפעם סוכם מול יו"ר ועדת הכספים, חברי הוועדה מהקואליציה והאופוזיציה, ארגוני המעסיקים והעצמאים, וגם ההסתדרות.
1 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים סיוע ופיצוי לעסקים במלחמת חרבות ברזל
מסיבת עיתונאים סיוע ופיצוי לעסקים במלחמת חרבות ברזל
מסיבת עיתונאים סיוע ופיצוי לעסקים במלחמת חרבות ברזל
(צילום: מירי שמעונוביץ לע"מ)
היקף התוכנית שעליה הכריזו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראשי משרד האוצר ב-19 בחודש, הסתכם ב-4.5 מיליארד שקל והתוכנית הייתה מצומצמת במיוחד, שלא ענתה לדעת כל המבקרים, כולל שרים וחברי כנסת מהקואליציה, למצב של מלחמה, אלא למבצע צבאי קצר מועד. כעת היקף התוכנית המשוער יהיה כ-8 מיליארד שקל וייתכן שגם מעבר לכך.

הקלות בזכאות לאבטלה למי שיוצא לחל"ת

כפי שפרסמנו אתמול, התוכנית הורחבה כמעט בכל סעיפיה. אחד השינויים המשמעותיים הוא שהוצאה לחל"ת תחושב מהיום ה-14 ולא מהיום ה-30, והעובדים לא יידרשו לנצל את ימי החופש שצברו לפני ההוצאה לחל"ת. תקופת האכשרה לקבלת דמי אבטלה תהיה למי שעבד 6 מ-18 חודשים ולא 12 מ-18.
המענק להשתתפות בהוצאות השכר של עובדים הוגבל באוקטובר ל-60% בהשתתפות הממשלה בשכר. במתווה המתוקן יועמד שיעור ההשתתפות של המדינה, עד לתקרת ההחזרים החדשה שתיקבע, על 75%. המדובר בשיפור משמעותי של התוכנית, שנועדה למנוע פטורים נרחבים בעסקים שהושבתו כמעט כליל בפעילותם.
בנוסף, עסקים עד להיקף מחזור שנתי של 100 מיליון שקל בכל רחבי הארץ יוכלו לדרוש החזרי הוצאות ותשלום עבור עובדיהם שהוצאו לחופשה עד לסכום של 600 אלף שקל בנובמבר, לעומת תקרה של 300 אלף שקל בתוכנית הראשונית שפורסמה לחודש אוקטובר. זאת, לעסקים עד 100 מיליון שקל, בעוד שלעסקים עם מחזורים מ-100 מיליון שקל ועד ל-400 מיליון שקל תקרת סכום הפיצוי תועלה בצורה ליניארית,לפי גודל העסק, עד לסכום של 1.6 מיליון שקל.

הגדלת ההשתתפות בהוצאות

אחת ההצעות שנבחנה ונפסלה באוצר היא זאת של בכירים במשק, שאותה תבע שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת, לפיה יפוצו עסקים החל מירידה במחזורם ב-20% ולא ב-25% כמו בתוכנית הראשונית, וזאת בהשוואה לחודש המקביל בשנת 2022. באוצר החליטו לפי שעה שתביעה לפיצוי יוכלו להגיש גם בנובמבר רק מי שהפסידו לפחות 25% מהמחזור לעומת החודש המקביל אשתקד.
המענק לעסקים עד להיקף מחזור של 400 מיליון שקל כולל כיום השתתפות בהוצאות קבועות כמכפיל של כלל ממוצע ההוצאות בשנת 2022 כפול 18% לעסקים שמחזורם נפגע ב-80% לפחות בתקופת המלחמה, 12% לירידה של 60%-80%, 9% לירידה של 40%-60% ו-6% לירידה של 25%-40%.
במתווה המעודכן שיעור השתתפות יועלה באופן אחיד ויעמוד מעתה על 22% לכל הקבוצות השונות של פגיעה במחזור ולא תהיה עוד חלוקה שונה לפי גודל ההפסד במחזור. לפיכך ייתכן שכן תהיה הדרגתיות גם בנובמבר והעניין עדיין נבחן. הדבר נועד בין השאר לפשט את הליך ההחזרים. גם עסק קטן הפטור מהגשת חשבוניות ייכלל בהסדר.
בתוכנית החדשה יכלל החזר מלא של ההוצאות ופיצוי מלא לירידה במחזורים את כל היישובים הרחוקים מרצועת עזה עד 20 ק"מ, במקום המצב הנוכחי של 0 עד 7 ק"מ.
בנוסף לאשקלון ומבקיעים שהוחלט לצרף למתן פיצוי מלא כבר רטרואקטיבית באוקטובר, יתווספו לפיכך גם הערים אופקים (אף שהיא מרוחקת 22 ק"מ מהרצועה) ונתיבות, שהותקפו באופן קשה ב-7 באוקטובר וממשיכות לספוג מנות גדולות של ירי טילים מאז. כמו כן יתווספו עוד כעשרה ישובים קטנים בטווח הזה לפיצוי המלא.
בנוסף למתווה הפיצויים, הוחלט על מענק לבני ובנות זוג של משרתי המילואים, כמו גם הגדלת התשלום על יום מילואים ל125% והקדמת התשלום כבר לסוף חודש אוקטובר על מנת להקל על הניהול הכלכלי הרציף של האזרחים.

הכספים הקואליציוניים עדיין לא הוסטו

לפי שעה, יותר משלושה שבועות לאחר פרוץ המלחמה עדיין לא אושרו בחקיקה בכנסת סעיפי התוכנית הראשונה וסביב חלקם קיימת עדיין מחלוקת, כאשר התביעה של חברי כנסת היא לשפר את התוכנית לתנאים המשופרים שייקבעו לנובמבר.
גם הודעת השר סמוטריץ על הוספת הערים אשקלון ואופקים כבר לפיצוי לחודש אוקטובר לתוכנית ההטבות הראשונית של 0-7 ק"מ מהרצועה, טרם אושרה בחקיקה בכנסת. השבוע צפויה עם זאת הכנסת לאשר בוועדת הכספים ובמליאה בשלוש קריאות את רוב סעיפי התוכנית הראשונית הטעונים חקיקה.
תזכיר החוק לגבי התוכנית יפורסם הלילה באופן רשמי. יצוין שלפי שעה עדיין לא קויימה ההבטחה להסיט את כספי ההסכמים הקואליציוניים למטרות המלחמה ויו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, מנהל בעניין הזה שיחות עם בכירי משרד האוצר.