1 צפייה בגלריה
צוואה ירושה אילוס אילוסטרציה
צוואה ירושה אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט למשפחה באשדוד ביטל לאחרונה צוואה שערכה אם לשלושה לטובת בתה, בשל השפעה לא הוגנת ומעורבות פסולה. השופטת רותם קודלר עיאש קיבלה את ההתנגדות שהגישו שני בניה של המנוחה, ומתחה ביקורת חריפה על ההתנהלות של אחותם.
האם ובעלה חסכו קרוב לשלושה מיליון שקל והיו להם גם מגרש ודירה. ב-2015 הם ערכו צוואות הדדיות שבמסגרתן החליטו על חלוקת הרכוש בין שלושת ילדיהם. חודשים ספורים לאחר מכן שלחה המנוחה מכתב מפתיע לבעלה ובו הודיעה לו על ביטול הצוואה. ימים ספורים לאחר מכן היא כבר ערכה צוואה חדשה שבה ציוותה את כל הרכוש לבתה, ונישלה את שני בניה.
לאחר שהאם הלכה לעולמה ב-2016 הצליחה הבת להוציא צו לקיום הצוואה האחרונה אבל האחים הגישו התנגדות שהתבססה על שלושה טיעונים מרכזיים: הראשון, שאמם לא הייתה כשירה לערוך צוואה משום שהייתה דמנטית. השני, שאחותם הטילה עליה אימים כדי שתערוך צוואה לטובתה. השלישי, שאחותם הייתה יזמה את הצוואה והכתיבה את התוכן שלה.
הבנים ציינו כי אחותם הייתה מרוחקת מאמא שלהם ורק בשנה האחרונה לחייה צצה לפתע לכאורה כדי לעזור לה. אלא שבפועל היא הזניחה אותה והטילה עליה פחד ואימה, ובמקביל החלה להשתלט על כספה בדרכים לא כשרות והצליחה להוציא מחשבונה יותר ממיליון וחצי שקל.
הבת טענה מנגד כי אמא שלה החליטה לשנות את הצוואה מרצונה החופשי, בתקופה שבה הייתה צלולה בדעתה. לדבריה, כל מה שעשתה - עשתה בשביל האם או בהרשאתה המלאה. לדבריה, לו הייתה מאלצת אותה לערוך צוואה סביר להניח שהאם הייתה מבטלת אותה.
השופטת רותם קודלר עיאש קבעה על סמך חוות דעת פסיכיאטרית כי לא מצא סממנים לכך שהאם לא הייתה כשירה לערוך את הצוואה, אלא שזה לא שולל את המסקנה שהבת השתלטה על חייה וכספה – ו"משכה בחוטים" כדי שתחתום על צוואה כרצונה.
עו"ד אורלי מנע שניעו"ד אורלי מנע-שניסיגל איילנד שילמן
נקבע כי מהראיות והעדויות עלה שהבת נקטה פעולות שמעידות על השפעה בלתי הוגנת שפוסלת את הצוואה. כך למשל, כשהחתימה את האם על מסמכים שהעניקו לה כוח ועוצמה ושללו את סמכויות האם.
"המשיבה לא חסכה בפעולות מניפולטיביות כלפיה אימה, כלפי אביה וגם כלפי אחיה וזאת במטרה לקבל שליטה מוחלטת ובעלות בלעדית על כספי אימה המנוחה, ללא התחשבות בלחץ הנפשי והרגשי שהטילה בכך על אימה וללא ניסיון לצמצם את המחלוקות המשפחתיות", נכתב בפסק הדין.
"חלק גדול מפעולותיה של המשיבה בוצעו בסתר, חלקן תוך כחש והונאה, הסתרה וביצוע פעולות בניגוד לחוק ומבלי שאיפשרה לאימה לנהל ענייניה בעצמה, והכל בתקופה שבה האם מבולבלת, שרויה תחת לחץ בלתי פוסק מצידה של המשיבה".
השופטת הוסיפה כי הבת גם הייתה מעורבת באופן פסול בעריכת הצוואה, בין היתר כשיזמה את ביטול הצוואה ההדדית ואת עריכת הצוואה האחרונה, הכתיבה לעורך הדין את התוכן שלה ושילמה לו את שכר הטרחה. לפיכך הצוואה נפסלה ונקבע כי עיזבון האם יחולק לפי צו ירושה. האחות חויבה בהוצאות של 40 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המתנגדים: עו"ד יאיר שחם • ב"כ המשיבה: עו"ד צבי שוורץ, עו"ד רונית לוי • עו"ד אורלי מנע-שני עוסקת בירושות וצוואות • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין