המהומות האלימות בקזחסטן מאיימות גם על שוק כריית המטבעות הווירטואליים במדינה: ספקית התקשורת הגדולה ביותר בקזחסטן - קזחטלקום (Kazakhtelecom), השביתה את הגישה לאינטרנט במדינה, מה שעלול בסבירות גבוהה לפגוע בכריית הביטקוין הנרחבת אשר מתקיימת במדינה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לאחר שסין אסרה לחלוטין על פעילות במטבעות וירטואליים במדינה ובתוך כך גם על כריית ביטקוין ומטבעות אחרים, חלק גדול מהפעילות עבר לקזחסטן. לפי מחקר של אוניברסיטת קיימברידג', 18.1% מהכרייה העולמית נעשה בקזחסטן נכון לסוף חודש אוגוסט האחרון, עוד טרם האיסור הכולל בסין. במקום הראשון נמצאת ארה"ב עם 35.4% ובמקום השלישי (אחרי קזחסטן) נמצאת רוסיה עם 11% מהכרייה העולמית.
בתוך כך, הביטקוין נופל היום (ה') בכ-9% ונסחר ברמה הנמוכה ביותר מזה כארבעה חודשים - סביב 42.7 אלף דולר. האת'ריום יורד גם הוא בכ-12% ונסחר סביב 3,300 דולר וכל המטבעות המובילים בשוק מציגים מגמה דומה.
3 צפייה בגלריה
נשיא קזחסטן, קסים-ג'ומרט טוקייב, לצד אילוסטרציה של ביטקוין
נשיא קזחסטן, קסים-ג'ומרט טוקייב, לצד אילוסטרציה של ביטקוין
נשיא קזחסטן, קסים-ג'ומרט טוקייב, לצד אילוסטרציה של ביטקוין
(צילום: AP, Shutterstock)
יובל רואש, מנכ"ל חברת המסחר במטבעות וירטואליים ביטס אוף גולד (Bits of Gold), מסביר את משמעות הדבר: "ביטקוין הוא מערכת שונה לחלוטין מהמערכת הבנקאית המסורתית. כוח הכרייה - בכוונה לכוח החישוב שמאבטח ומאפשר לסד את ההעברות ברשת - יכול להשתנות בחדות בעוד המערכת שורדת כמעט ללא פגע.
"ביום שבת הקרוב יתבצע עידכון שגרתי לדרגת הקושי של המערכת ושם ישוקללו חלק מההשפעות של אותה הפסקת כרייה וכך המערכת תמשיך לאזן את עצמה. זה הכוח המשמעותי של ביטקוין כמערכת מוניטרית מבוזרת - שלמרות שאיש אינו מנהל אותה ביומיום היא מתנהלת על פי פרוטוקול תוכנה קבוע מראש. כך, היא יכולה לצלוח משברים, שמערכות מוניטריות אחרות היו כושלות בהם".

העימותים החריפו, הרשת נותקה

עימותים אלימים פרצו שלשום בהפגנות בכמה מהערים הגדולות בקזחסטן ובאחת מהן ניסו מאות מפגינים להסתער על לשכת ראש העיר אלמטי, העיר הגדולה במדינה. שוטרים פיזרו שם גז מדמיע ויידו רימוני הלם כדי לחסום אותם. ממש בשעה שהדרמה הזו התחוללה פרסם נשיא קזחסטן קסים-ג'ומרט טוקאייב סרטון וידאו שבו הזהיר את הציבור כי הקריאות שנשמעו בימים האחרונים לתקוף משרדי ממשלה וצבא הן בלתי-חוקיות - והבטיח שהממשלה לא תיפול. הוא קרא למפגינים לחתור לדיאלוג ולאמון הדדי במקום לעימות, ולנהוג באחריות.
אמש המחאות החריפו כאשר מפגינים השתלטו על נמל התעופה באלמטי וגרמו לביטול כל הטיסות היוצאות והנכנסות. על רקע ההפגנות נחסמה הגישה לאתרי חדשות קזחיים ולפי דיווחים המדינה נותקה מאינטרנט - צעד שבו נוקטות דיקטטורות רבות כדי לדכא הפגנות נגד השלטון.
קזחסטן העשירה בנפט היא רפובליקה סובייטית לשעבר השוכנת במרכז אסיה. מאז צאתה לעצמאות, עם התפרקות ברית המועצות, מתקיים בה משטר אוטוריטרי למדי ובמשך 28 שנה, עד ל-2019, היא הונהגה על-ידי השליט נורסולטן נזרבייב. לפני פרישתו מתפקיד, הנשיא סימן את טוקאייב כיורשו, ואחר כך מונה זה לתפקיד. הוא נהנה מפרלמנט ללא אופוזיציה. נזרבייב בן ה-81 ממשיך להחזיק בהשפעה מתוקף תפקידו כיו"ר מועצת הביטחון ו"מנהיג האומה", תואר המקנה לו סמכויות נרחבות וחסינות מהעמדה לדין.
החוק בקזחסטן אוסר לקיים הפגנות, אלא אם כן השלטונות מאשרים אותן מראש, ומחאה ציבורית כמו זו שנרשמת כעת היא דבר נדיר ביותר בה. המחאה התעוררה בעקבות עלייה חדה שנרשמה בימים האחרונים במחירי הדלק. העלייה התחוללה אחרי שב-1 בינואר הסירה הממשלה את התקנות שקבעו גובה מקסימלי למחיר הגז הפחמימני המעובה, שבעלי מכוניות רבים בקזחסטן מעדיפים להשתמש בו מאשר בבנזין, בשל מחירו הנמוך יחסית.
3 צפייה בגלריה
אנשי כוחות ביטחון במהלך מהומות הפגנות מחאה ב קזחסטן בעיר אלמטי
אנשי כוחות ביטחון במהלך מהומות הפגנות מחאה ב קזחסטן בעיר אלמטי
אנשי כוחות ביטחון במהלך המהומות בעיר אלמטי
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
הרס בלשכת ראש העיר אלמטי קזחסטן הפגנות
הרס בלשכת ראש העיר אלמטי קזחסטן הפגנות
הרס בלשכת ראש העיר אלמטי
(צילום: רויטרס)
בעקבות ההסרה של הגבלת המחיר, פרצה ב-2 בינואר הפגנה בהשתתפות אלפים בעיר ז'נאוזן, שהיא מרכז נפט והעיר שבה התחוללו לפני עשור עימותים קטלניים בין מפגינים למשטרה. משם התפשטו ההפגנות גם לחלקים אחרים במחוז מנגיסטאו שבו שוכנת העיר ולחלקים נוספים במערב קזחסטן.