שופרסל לא תביא את רשת SPAR בישראל. כזכור, בדצמבר האחרון חתמה עם הרשת ההולנדית על מזכר הבנות במסגרתו התכוונה להשיק 10 סניפים של SPAR בהשקעה של 28 מיליון שקל. אולם כפי שפורסם ב-ynet, בחברה שקלו זאת מחדש בעקבות הפסדיה של קרפור, שהפחיתו את החשש שהיה לשופרסל בתחילה מהתחרות הצפויה מצד הרשת הצרפתית, וכן התנאים המגבילים שהציבה הממונה על ההגבלים למיזוג - ששינו את כדאיות העסקה עבור שופרסל.
בין התנאים שהוטלו על שופרסל כדי להשלים את העסקה: הקטנת אחזקותיה בחברה המשותפת, מניעת זכויות יתר כמו יכולת להטיל וטו על החלטות כדי למנוע כל מעורבות שלה בניהול SPAR, שתתחרה בשופרסל. בנוסף, קבעה הרשות לתחרות כי מתן ההיתר לשותפות יינתן על ידי הממונה רק לחמש שנים שלאחריהן יידרש אישור מחודש שלה "על בסיס שינוי אפשרי בתנאי השוק". כלומר, אם הממונה תמצא כי התחרות בשוק נפגעה או קטנה, ביכולתה לא לחדש את אישור המיזוג והשקעתה של שופרסל הייתה יורדת לטמיון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
SPAR
SPAR
SPAR
(צילום: יח"צ)
בחודש מרץ חתמה שופרסל על העסקה עם עמית זאב - לשעבר מנכ"ל יינות ביתן שקיבל רישיון מ-SPAR להיות הנציג שלה בישראל, במסגרתה הייתה אמורה להקים חברה משותפת, שרשת המזון הישראלית מחזיקה בה 19.9%, והיתרה בידי זאב. לחברה המשותפת היה אמור להיות מוענק הזיכיון להפעלת עשר חנויות תחת המותג SPAR, וייבוא ושיווק בלעדיים של מותג הרשת ההולנדית בישראל, שיימכר בשופרסל. העסקה העלתה תמיהה כבר אז משום שמותגי SPAR היו מתחרים במותג הפרטי של שופרסל, והערכה הייתה כי החשש מתחרות מקרפור הוא הגורם העיקרי שהניע את שופרסל.
בהודעה שהוציאה שופרסל נכתב כי "על רקע המגבלות שקבעה רשות התחרות לצורך מתן אישורה להתקשרות, ולאחר בחינה נוספת של הנתונים שהתקבלו בידי החברה בתקופה שלאחר חתימת ההסכם, היא החליטה שלא להמשיך לפעול לקיום ההסכם".
עמית זאב עמית זאב צילום: טל פלינט
במסגרת ההסכם המקורי, החברה המשותפת היתה אמורה להיות מוחזקת ב-19.9% על ידי שופרסל וב-80.1% על ידי עמית זאב ולקבל את הזיכיון להפעלת חנויות תחת מותג SPAR וכן, ליבוא ושיווק בלעדיים של מוצרי SPAR בישראל.
אורי וטרמן מנכ"ל קבוצת שופרסל: "העסקה להשקת רשת SPAR בישראל נועדה להגביר את התחרות על ידי יבוא מוצרים מוזלים למען הצרכן הישראלי. בהתאם לתנאי שוק משתנים ודרישות רגולטוריות, ובהתאם לאומדנים שביצענו במהלך התקופה מחתימת ההסכם ועד קבלת האישור המותנה מרשות התחרות לאחרונה, החברה החליטה שלא להשלים את העסקה. שופרסל רואה במותג הפרטי נכס אסטרטגי ואלטרנטיבה צרכנית איכותית במענה ליוקר המחיה בישראל ותמשיך להרחיב את סל המוצרים במגוון קטגוריות ולתמוך בתעשייה המקומית ובספקים קטנים ובינוניים".

המשקיע החדש: בעלי ערוץ 14

לאחר ההחלטה של שופרסל לסגת מהעסקה, זאב חשף כי המשקיע החדש שלו במקום שופרסל הוא יצחק מירילשוילי, בעלי ערוץ 14, שחתם לפני שבועיים על רכישת 20% מהזיכיון בישראל.
בניגוד לשופרסל, אשר כאמור נסוגה מהעסקה, המשקיע החדש הוא פיננסי ולא תפעולי (כלומר הוא אינו צפוי לקחת חלק בניהול הרשת בפועל). בנוסף, מירילשוילי לא מביא ידע או קשרים מיוחדים בתחום, בעוד שופרסל הייתה אף אמורה לרכוש את מוצרי המותג הפרטי של SPAR. כעת, זאב מחפש במקביל רשת שתרכוש את מוצרי המותג הפרטי.
בינואר 2015 מירילשוילי השקיע ברשת הסופרים "אחד" אותה ניהל אירי שחר, שהיה אמור להיות חלוץ בתחומו ולנהל רשת ללא מותגים כלל, אולם הרשת נכשלה ונסגרה.
יחד עם זאת, הכספים של מירילשוילי צפויים לאפשר כעת את פתיחת הסניפים הראשונים של ספאר בישראל.
עמית זאב: "SPAR ישראל ממשיכה בהכנותיה כמתוכנן, ובמלוא המרץ, לקראת פתיחת רשת חנויות בפריסה ארצית. הסניף הראשון ייפתח בכפר סבא בתחילת 2024. ספאר תביא עימה חוויית קנייה, מוצרים, מחירים ושירות שהצרכן הישראלי לא הכיר עד כה".
פורסם לראשונה: 09:08, 28.09.23