1,176 תלונות על סופרמרקטים, חנויות נוחות בתחנות דלק ובתי עסק רלוונטים שסירבו לקבל 7,792 בקבוקי משקה למיחזור התקבלו מאז נכנסה לתוקף הרחבת חוק הפיקדון לפני כחודשיים. כך עולה מנתוני מוקד הפיקדון של המשרד להגנת הסביבה והמועצה הישראלית לצרכנות. עוד עולה, כי כמעט כל התלונות (96%) נמצאו מוצדקות וכי אחוז התלונות הגבוה ביותר הוא על בתי עסק בירושלים שסירבו להחזיר דמי פיקדון ואחריהן בתי עסק בתל אביב, בבני ברק ובבית שמש.
בחודש דצמבר 2021 נכנסה לתוקפה הרחבת חוק הפיקדון לכלל המשקאות הקלים במכלי משקה בנפח של עד 5 ליטרים, כאשר פריסת המכונות להחזרת בקבוקים לקתה בחסר כבר מהיום הראשון, אז הוצבו בכל המדינה 180 מכונות בלבד. המשרד להגנת הסביבה והמועצה הישראלית לצרכנות פתחו עם הרחבת החוק מוקד פיקדון משותף, שאליו מוזמן הציבור לפנות במקרה של סירוב בתי העסק לקבל את המכלים הריקים.
ניסיתם להחזיר בקבוקים ולא הצלחתם? נתקלתם בסירוב או לא הצלחתם למצוא מכונה? כיתבו לנו
1 צפייה בגלריה
מכונות מחזור בקבוקים אוטומטיות בחצי חינם
מכונות מחזור בקבוקים אוטומטיות בחצי חינם
מכונות מחזור בקבוקים אוטומטיות בחצי חינם. אין מספיק
(צילום: באדיבות הרשת)
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מהנתונים עולה, כי עיקר פניות הציבור הן בנושא של אי-קבלת פיקדון לבקבוק מסומן, אי קבלת הפיקדון במזומן וכן על הגבלת הימים והשעות לקבלת הפיקדון. עיקר הפניות היו על סירוב לקבל בקבוקי פלסטיק של חצי ליטר; אחריהן בקבוקי זכוכית קטנים ופחיות; ובקבוקי פלסטיק של ליטר וחצי. מהדו"ח עולה, כי יום ראשון הוא הבעייתי ביותר לקבל החזר (24% מהפניות), ויום שבת הוא היום שבו מתלוננים הכי פחות – רק 3% מהפניות.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, כי נעשתה פנייה לבתי העסק שנגדם הופנו התלונות לשם טיפול באירוע. במקרים הנדרשים הפעיל המשרד להגנת הסביבה אכיפה באמצעות המשטרה הירוקה של המשרד מול מפרי החוק. כמו כן, חודדו ההנחיות החדשות מול בית העסק וניתנו החזרים הכספיים לפונה.
לפי הודעת המשרד, מאז הרחבת החוק מבצעת המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה הליכי אכיפה מול בתי העסק שמפירים את החוק. עד כה נבדקו 624 בתי עסק, 48 יבואנים, טופלו 196 תלונות ציבור וכן נמסרו 46 הודעות תשלום קנס.
לדברי סמנכ"ל בכיר לשלטון מקומי במשרד להגנת הסביבה, אלעד עמיחי, "חוק הפיקדון הוא שלב הכרחי בניקיון המרחב הציבורי והגמילה שלנו מפלסטיק. אנחנו ממשיכים לפקח על החלת החוק על מכלי משקה גדולים ולאכוף במידת הצורך, כדי לאפשר לציבור להחזיר את מכלי המשקה לבתי העסק בהתאם לחוק".
לדברי עו"ד הדס יעקובסון ארידור, מנהלת רגולציה במועצה הישראלית לצרכנות, "סירוב של בית עסק לקבל מכל משקה אשר קיימת חובה לקבל אותו, במהלך שעות הפעילות שלו, מכל סיבה שהיא, מהווה (לכאורה) עבירה על החוק. לכן, אנחנו במועצה קוראת לצרכנים לעמוד על זכותם לקבל את דמי הפיקדון, בדיוק כפי שאתם משלמים את דמי הפיקדון בתהליך הקנייה, חשוב לקבל את דמי הפיקדון השייכים לכם".