בג"ץ החליט: חוק הפיקדון יורחב ויוחל גם על בקבוקי 1.5 ליטר וייכנס לתוקף ב-1 בדצמבר 2021. יצרני משקאות ו-11 רשתות שיווק משכו היום (ב') את העתירות שלהן נגד המשרד לאיכות הסביבה, אחרי דיון שהתקיים בבג"ץ. השופטים הסכימו עם המדינה כי ההחלטה להרחיב את חוק הפיקדון ניתנה בסמכות.
1 צפייה בגלריה
בקבוקים למיחזור
בקבוקים למיחזור
בקבוקים למיחזור
העותרות הן 11 רשתות המאוגדות באיגוד לשכות המסחר: שופרסל, סופר-פארם, רמי לוי, יינות ביתן, ויקטורי , יוחננוף, טיב טעם, אושר עד, רשת טעמים, מחסני השוק ומעיין אלפיים. העתירה של הרשתות אוחדה עם עתירת יצרניות המשקאות שיוצגו על-ידי התאחדות התעשיינים. יצרני המשקאות הגדולים בישראל הם: החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה ישראל), טמפו ויפאורה.
הן ביקשו מבג"ץ להוציא צו ביניים שישהה את החלטת השרה להגנת הסביבה היוצאת גילה גמליאל, להחיל את חוק הפיקדון גם על מכלי משקה גדולים.

עד כה חוק הפיקדון חל רק על בקבוקים קטנים

בסוף 2020 החליטה השרה היוצאת להחיל את חוק הפיקדון על מכלי המשקה הגדולים, לאחר שלא הושגו יעדי האיסוף ב-2016. היא נתנה לרשתות שנה להיערך לשינוי. עד כה חוק הפיקדון חל רק על בקבוקים קטנים, עליהם חל פיקדון של 30 אגורות אותו הצרכן יכול לקבל בחזרה ברשתות השיווק עם מסירת הבקבוקים. בקבוקי 1.5 ליטר הוחרגו אז בשל התנגדות יצרני המשקאות והם מושלכים לפחים, או לכלובים ייעודיים.
נציגי המדינה טענו בדיון כי "התקיים הליך מקצועי מקיף טרם קבלת ההחלטה, שבו הושם דגש על שיקולים סביבתיים של קידום המיחזור וניקיון המרחב הציבורי, ולא רק שיקולים כלכליים. החלת הפיקדון תביא לפי החוק להעלאת יעדי האיסוף מ-55% ל-73% (77% יעד דו-שנתי) בסופה של תקופת מעבר".
העותרות טענו כי נתוני 2016 הם בסיס לא מספק כדי לחולל שינוי בחוק, בטענה שהשינוי יסב נזק לצרכנים בשל מורכבות האיסוף. עליהן יהיה להקצות שטח לאחסון הקבועים, עלויות כוח אדם ורכישת מכונות אוטומטיות נוספות לאיסוף הבקבוקים. נטען גם כי החלת פיקדון על בקבוקי משקה תייקר אותם ותקשה על אוכלוסיות נזקקות.
בתום הדיון הודיעו השופטים פוגלמן, שטיין ואלרון כי אין בדעתם להתערב בהחלטה שהתקבלה והציעו לעותרות למחוק את העתירה, שהסכימו לבקשה.
במרץ אסרה הממונה על התחרות על איגוד תעשיות המזון לתאם את מחיר הפיקדון על בקבוקים גדולים. איגוד המזון הביע אז חשש כי פיקדון של 30 אגורות לא יספיק כדי לעמוד ביעדי האיסוף שנקבעו בחוק. הממונה דחתה את הבקשה לתאם ביניהן עלות אחרת לפיקדון.