1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט לענייני משפחה בקריות דחה לאחרונה תביעה שהגיש גבר שהפך נכה אחרי הגירושים מאשתו, להפחתת סכום המזונות שהוא משלם לשלושת ילדיו בהתחשב במצבו הרפואי. השופט ניר זיתוני ציין שבמועד אישור הסכם הגירושים לא היו לאב הכנסות כלשהן, בעוד שכיום הוא מתקיים מקצבת נכות, כך שמצבו הכלכלי דווקא השתפר.
בני הזוג היו נשואים 12 שנה. בהסכם הגירושים שנחתם ואושר באמצע העשור הקודם נקבע שעל האב לשלם מזונות בסך 3,300 שקל. האישה המשיכה בחייה ונישאה בשנית, בעוד שבעלה לשעבר התמודד עם הידרדרות במצבו הרפואי עד כדי אובדן כושר עבודה. בנסיבות שנוצרו, הוא הגיש לבית המשפט בינואר 2019 תביעה להפחתת מזונות.
לטענתו, הוא סובל מבעיות גב וראייה חמורות שמונעות ממנו לעבוד. לדבריו הוא מתקיים מקצבת נכות זעומה של כ-4,200 שקל לחודש. הוא הוסיף כי אשתו לשעבר ובעלה הנוכחי מסתירים מידע על מצבם הכלכלי באופן מגמתי כדי לחמוק מהשתתפות במזונות. הוא עתר האב לבטל את החיוב במזונות או לפחות להקטין את הסכום.
מנגד טענה האם שמצבו הכלכלי לא רק שלא נפגע, אלא השתפר. לדבריה, בעוד שלפני החתימה על הסכם הגירושים הוא לא התפרנס – כיום הוא מקבל קצבת נכות שאף עשויה לגדול בעתיד. לתמיכה בגרסתה היא ציינה כי הוא בילה לאחרונה כחודשיים בחופשה בארה"ב. לדבריה, הוצאותיה גבוהות מההכנסות שלה וככל שתתקבל התביעה ילדיה עלולים לסבול מחרפת רעב.
עו"ד חגית הלויעו"ד חגית הלוי

השופט זיתוני קבע שהאב לא הרים את הנטל להוכיח שהתקיים בעניינו שינוי נסיבות מהותי המצדיק הקלה בעול המזונות. הנימוק העיקרי היה שהאב לא הוכיח שנגרמה לו פגיעה בהכנסות בהשוואה לתקופה שקדמה לגירושים.
כך, הוא עצמו העיד שבזמן החתימה על הסכם הגירושים הוא לא עבד, וגם לפני כן הרוויח משכורות נמוכות בסכומים של בין 2,900 ל-6,000 שקל בחודש. גם הגרושה העידה ביחס לבעלה לשעבר כי "שנים הוא לא עבד, רק אני עבדתי".
השופט כתב שהוא ער לטענת האב שלפיה כושר ההשתכרות שלו נפגע בשל הנכות, "אך לא די בכך בכדי להיעתר לתביעה שכן על התובע היה להוכיח כי בעקבות הפגיעה ביכולת ההשתכרות שלו/בכושר העבודה שלו חלה הרעה משמעותית בהכנסותיו".
הוא ציין כי האב לא הוכיח את שיעור הכנסותיה של האם, ומדובר במחדל ראייתי שנזקף לרעתו. בין לבין הוא העיר שהתובע נמנע מלקיים את הוראות הסכם הגירושים ולשלם את המזונות, ובפועל הם משולמים באמצעות ביטוח לאומי. הוא קבע כי התנהלות זו של האב מחזקת את המסקנה שיש לדחות את התביעה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האב: עו"ד רענן כספי מטעם הסיוע המשפטי • ב"כ האם: עו"ד ענבר רון מטעם הסיוע המשפטי • עו"ד חגית הלוי עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין