בשיתוף בנק הפועלים
מגזר העצמאים נחשב לאחד המגזרים העומדים בפני האתגרים הגדולים והמורכבים ביותר במשק. מאות אלפי עצמאים, פרילנסים ובעלי עסקים קטנים מרגישים שהם פועלים ללא רשת ביטחון וללא הכלים המתאימים להשגת צמיחה כלכלית.
על מנת לתת מענה לקשיים ההולכים וגוברים של אוכלוסיית העצמאים, הושק לאחרונה פורום העצמאים והפרילנסים מבית ההסתדרות ובשיתוף פעולה עם בנק הפועלים, מתוך מטרה לסייע למגזר העצמאים לאגד את כוחם כקהילה, למנף את היכולות העסקיות שלהם וליהנות משיתופי פעולה ומהטבות צרכניות שלא היו נגישות להם עד כה.
במסגרת שיתוף הפעולה בין הגופים, לקוחות בנק הפועלים החברים בפורום העצמאים יוכלו ליהנות מחבילת הטבות, וגישה לתוכניות ליווי מתמשכות לעסקים ללא עלות (בכפוף לתנאים המוצגים באתר הבנק).
אחד האתגרים הקשים ביותר עבור עצמאים הוא השמירה על איזון בין עבודה לחיים פרטיים, על רקע העובדה כי הם העסק, במרבית המקרים. איך בכל זאת ניתן להגיע לאיזון (וגם לשמור עליו)? שוחחנו עם ד"ר אנאבלה שקד, מומחית לפסיכולוגיה אינדיווידואלית ומרצה במרכז לצמיחה פיננסית, מחברת "לקפוץ למים: מהימנעות להשתתפות מלאה בחיים".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
1. עבור איזון צריך לוותר על משהו
איזון הוא שילוב של ניגודים: מציאת שיווי משקל בין תנועה ורגיעה, קבוע ומשתנה, שימור וחידוש. " עשייה מעניקה סיפוק, משמעות, הישג, עניין, רווח כספי, הספק, תחושת אחריות ומסוגלות", מסבירה ד"ר שקד. כלומר, על מנת להשיג איזון, צריך לוותר על חלק מהרווחים שאנחנו מקבלים על העשייה".
רוב האנשים שרוצים איזון לא מעוניינים לוותר על הרווחים של העשייה האינטנסיבית, אלא רק על המחירים שלה: עייפות, סטרס, שחיקה, פגיעה באיכות החיים, בבריאות וביחסים בין אישיים.
לכן, חשוב להבין כי איזון הוא התוצר של שיווי משקל, שכרוך תמיד בוויתור ובכאב כלשהו. אל תגיעו לשלב בו הסטרס, השחיקה והעייפות הופכים להיות בלתי נסבלים.
2. זהו את הסימנים שמעידים על יציאה מאיזון
כדי לזהות חוסר איזון, ד"ר שקד מציעה שאלות שכדאי לכל עצמאי לשאול את עצמו: מה מצב הבריאות שלכם? מתי יצאתם לבלות עם ראש פנוי לבילוי? מתי היה לכם פנאי לזמן איכות בזוגיות, עם הילדים, עם חברים? האם יש לכם תחביבים?
לחוסר איזון יש מחיר וגם רווח כספי ברוב המקרים ובכל זאת. "עלינו לשאול את עצמנו האם העסקה שחתמנו עליה עדיין שווה לי, למשפחה שלי?". אם אתם מצהירים שאיזון הוא חשוב אבל ממשיכים בלי שינוי, כנראה שאין מוטיבציה מספיק גדולה לשינוי.
5 צפייה בגלריה
ד"ר אנאבלה שקד, מומחית לפסיכולוגיה אינדיווידואלית
ד"ר אנאבלה שקד, מומחית לפסיכולוגיה אינדיווידואלית
ד"ר אנאבלה שקד, מומחית לפסיכולוגיה אינדיווידואלית
(צילום: אבישג שאר ישוב)
3. הדרך לשמור על איזון גם בהמשך הדרך
מי שמוכן באמת לשינוי ומציב את האיזון כעדיפות גבוהה בחייו, יגלה שזו לא החלטה חד-פעמית אלא השקעה יומיומית, הכוללת תכנון, הצבת גבולות, יצירה של שגרות והרגלים שתומכים באיזון.
"הפיתוי לחזור למרוץ הוא מאוד גדול", מבהירה ד"ר שקד, ולכן כדאי לייצר מנגנוני שמירה כמו הגבלת הזמינות שלכם מחוץ לשעות העבודה באמצעות כלים טכנולוגיים, יצירה של מחויבות כמו רישום לחוג, סדרת הרצאות, יציאה להליכה עם חברה, ועוד.
5 צפייה בגלריה
עצמאים ועובדים מסביב לשעון? כך תאזנו בין העבודה לחיים
עצמאים ועובדים מסביב לשעון? כך תאזנו בין העבודה לחיים
עצמאים ועובדים מסביב לשעון? כך תאזנו בין העבודה לחיים
(צילום: shutterstock)
4. הפחתת זמן העבודה מביאה יעילות גדולה יותר
בכל הנוגע לחשש מצמצום שעות העבודה שיוביל לירידה בהכנסה, ד"ר שקד מבהירה כי "על פי הסטטיסטיקה, אין קשר מובהק בין מספר שעות עבודה לפרודוקטיביות". אחרי הכל, נשים שעבדו בעבר 12 שעות, עושות לאחר הלידה את אותה עבודה ב-7 שעות. כשמספר שעות העבודה מוגבל, אנחנו מתעדפים טוב יותר, מתרכזים ולא מבזבזים זמן.
ההמלצה היא ליישם את עיקרון 80\20, שמשמעו להישאר עם 20% מהלקוחות או העיסוקים שנותנים 80% מהרווח (והרווחה) שלנו.
5. במקרים (המועטים) של עומס אמיתי - נותנים 'פוש' ושמים תזכורת לחזור לשגרה של איזון
אחת השאלות הנפוצות של עצמאיים בכל הנוגע לאיזון היא 'ומה קורה בתקופה של עומס אמיתי?'.
במציאות, יש מעט תקופות שאפשר להגיד עליהן שהן עמוסות באופן אובייקטיבי. "כשהן אכן קורות, אפשר לתת פוש ולהפר את האיזון כדי למלא את המשימה", ממליצה ד"ר שקד. עם זאת, צריך לשים תזכורת לחזור לשגרה החדשה של האיזון, וגם להקטין את העומס בתקופות העמוסות על ידי יצירת אוטומציות, תכנון מראש ובקשת עזרה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
6. כלים יעילים לעזרה – דמויות להשראה, קהילה תומכת וטכנולוגיה
בין הכלים בהם אפשר להשתמש על מנת להגיע לאיזון, חשוב למצוא דמויות להשראה, דמות שמצליחה עם איזון, וללמוד ממנה. מעבר לכך, אפשר להצטרף לקהילה של אנשים שמעודדים איזון על פני השתעבדות לעסק, וגם להשתמש בטכנולוגיות להגבלת שימוש באפליקציות, מה שיכול לחסוך הרבה זמן.
7. העומס בא בגלים ובעונות – חשוב ליהנות מתקופות רגועות
לעצמאים יש שני מצבי צבירה: לחץ וחרדה. לחץ קיים כשיש יותר מידי עבודה, וחרדה כשיש פחות מידי עבודה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ההמלצה של ד"ר שקד היא להתחיל עם פעולות לאיזון בתקופה שיש פחות עבודה. עצמאי הוא אדם שצריך משמעת עצמית כדי להפסיק לעבוד, "לכן הייתי מתחילה בתקופות עם פחות עומס, בגלל עונתיות או אירועים שאין לנו שליטה עליהם". בסופו של דבר, אם אתם טובים במה שאתם עושים והתרומה שלכם נחוצה, ואתם עושים את עבודת המיתוג והשיווק באופן עקבי, לקוחות יחזרו. "ולכן, כשאין המון עבודה - תיהנו", מסכמת ד"ר שקד. ובמקרים שבאמת כל התקופות עמוסות, "זה הזמן להביא עזרה בשכר ולהעסיק עובדים שיורידו מכם את העומס".
בשיתוף בנק הפועלים