1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
החלטה חריגה בבית המשפט לענייני משפחה בנצרת: השופטת ג'מילה ג'בארין כליפה הורתה לאחרונה לתקן צו ירושה של אדם שהלך לעולמו ב-1947, לאחר שהתברר שאחת מבנותיו הצהירה כי היא היורשת היחידה ומכרה קרקע בבעלותו, אולם כעת מתברר שהיו לו חמישה ילדים.
ב-1939 נרשם המנוח כבעלים של מקרקעין. שמונה שנים לאחר מכן הוא הלך לעולמו, וב-1985, לכאורה בהיעדר יורשים, ניתן צו לניהול נכסיו לטובת האפוטרופוס הכללי. התמונה השתנתה כחמש שנים לאחר מכן, אז הופיעה בתו בפני בית המשפט ועתרה לקבל צו ירושה. לאחר שהצהירה שהיא היורשת היחידה ניתן לה הצו, ובסמוך לכך היא חתמה על הסכם למכירת הקרקע לצדדים שלישיים.
27 שנה לאחר מכן, אחרי מות הבת, הגיש האפוטרופוס הכללי את הבקשה לבית המשפט. לטענתו, בשלב מסוים הוא גילה שלמנוח היו ארבעה ילדים נוספים, כך שצו הירושה שניתן לבת אינו משקף נכונה את זהות היורשים.
בעמדת המשיבים ניצבו בין היתר רוכשי הקרקע. לטענתם הם כבר שינו מצבם לרעה ושילמו עבור הקרקע אלפי דולרים, כך שאין מקום לשנות כעת את צו הירושה.
עו"ד יוסי ברקוביץעו"ד יוסי ברקוביץ
אבל השופטת ג'בארין כליפה קבעה שלא ניתן לעצום עיניים אל מול העובדה הדרמטית שהתגלתה ביחס למנוח. היא כתבה שמכלל המסמכים שהובאו בפניה עולה כי למנוח ארבעה ילדים נוספים שזכרם לא בא בטופס הבקשה לצו ירושה. היא ציינה כי על מבקש צו ירושה לנהוג בהגינות ובדרך מקובלת, תוך גילוי מלוא היורשים, וקבעה שהסתרת המידע על ידי הבת מהווה פגם מהותי, נגועה בהטעיה ומרמה ומחייבת תיקון.
"לא יכולה להיות מחלוקת כי מהותה ומשקלה של עובדה חדשה זו הינו משמעותי, שכן זה הבסיס העומד מתחת לכל בקשה למתן צו ירושה", כתבה. "בית משפט זה אינו יכול להתעלם ולעצום עיניים מפגם מהותי זה, בפרט שפגם זה פוגע בזכויות ירושה של ילדים נוספים וצאצאיהם".
נקבע שזכותם של יתר היורשים להיכלל בעיזבון המנוח גוברת על אינטרס ההסתמכות של רוכשי הקרקע. השופטת הוסיפה כי מצופה היה מהרוכשים לדאוג לברר על מהות צו הניהול שנרשם לטובת האפוטרופוס הכללי לפני ביצוע העסקה, ולפעול להסרתו. משלא עשו זאת, הפגיעה שתיגרם להם בעקבות תיקון צו הירושה – נגרמה למעשה באשמתם.
לאור זאת נקבע שצו הירושה יתוקן באופן שיכלול את יתר ילדי המנוח שאינם בין החיים, כך שצאצאיהם יוכלו לבוא בנעליהם ולתבוע את חלקם. הרוכשים חויבו לשלם לאפוטרופוס הכללי הוצאות בסך 8,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המשיבים 2-1 (נכדה ונין של המנוח): עו"ד רון ברנט ואח' • ב"כ המשיבים 5-3 (רוכשי הקרקע): עו"ד עומר עב ואח' • עו"ד יוסי ברקוביץ עוסק בירושות וצוואות • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין