1 צפייה בגלריה
אפליקציית וואטסאפ
אפליקציית וואטסאפ
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט למשפחה בתל אביב קיבל לאחרונה בקשה של תושב המרכז ואב לשלושה קטינים לבטל צו הגנה שהוצא נגדו אחרי שהשמיע איום בהתאבדות על רקע פרידה מזוגתו, ולמנוע ממנה לעבור איתם לגור בצפון. השופטת איריס אילוטוביץ' סגל התרשמה שהאב אינו מסוכן לילדים ואסרה על האם לשנות את מקום מגוריהם.
עד פרוץ הסכסוך גרה המשפחה יחד בדירה שכורה באזור המרכז. במרץ 2022 עזבה האם את הדירה ועברה לבית הוריה בקיבוץ בצפון יחד עם הבן הקטן. שני הילדים האחרים נותרו באזור המרכז. כחודש לאחר מכן הגישה האם בקשה לצו הגנה כנגד האב. האם טענה כי מצבו הנפשי אינו יציב והוא אף איים בהתאבדות ובפגיעה בקטינים. באותו היום ניתן צו הגנה במעמד צד אחד כנגד האב, שבו נאסר עליו בין היתר להיכנס לדירה שבה מתגוררת האם בצפון (בית הוריה) ולהטריד אותה ואת בני משפחתה. עוד נאסר עליו לפגוש את הילדים שלא על פי המלצות עובדת סוציאלית לסדרי דין.
בית המשפט מינה מומחה לצורך בדיקת המסוכנות, שקבע שהאב אינו מהווה כל סיכון עבור ילדיו. האב טען שעל בסיס חוות הדעת יש לבטל את צו ההגנה ולהורות על השבת הקטינים למרכז. הוא הוסיף כי בעת שפינה את הדירה מצא מחברת של האם, שממנה עולה כי כבר במרץ 2020 הייתה בידיה תוכנית מפורטת כיצד בכוונתה לפעול נגדו בטענות של התפרצות פסיכיאטרית שתקרה בעתיד.
האב הבהיר כי לא התכוון באופן מילולי לדבריו שכתב בווטסאפ שלפיהם הוא "רוצה למות" וכי הוא מבין שלא היה מקום לאמירות מסוג זה. לדבריו, התבטא כך בשל מצוקה רגשית, בעת משבר, והדבר אינו מעיד על מסוגלותו ההורית או רצונו להתאבד.
עו"ד יזהר מאירובעו"ד יזהר מאירוברן רליף
האם טענה מנגד כי בשל מצבו הנפשי הוא לא מסוגל לטפל בקטינים ולא מן הנמנע שהוא מסוכן להם. לדבריה, יש לאפשר לה לגור עם הקטינים בצפון ולרשום אותם למוסדות חינוכיים באזור.
אבל השופטת איריס אילוטוביץ' סגל אימצה את חוות דעת המומחה וביטלה את צו ההגנה. היא ציינה שהאם עצמה הסכימה לקביעת זמני שהות הכוללים לינה במידה שהאב יעבור להתגורר באזור הצפון ונראה כי היום אין בליבה חשש ממשי להותיר את הקטינים עם האב.
השופטת כתבה כי מטענות האם עלה שכשעברה לבית הוריה בצפון לא היה בכוונתה להתגורר שם דרך קבע. המעבר נעשה בעקבות מצבה הבריאותי, שדרש את סיוע אמה. זאת ועוד, עד למועד מתן צו ההגנה גם האם סברה כי טובת הקטינים להמשיך ולהתגורר באזור המרכז.
בפסק הדין הובהר כי משהוסר החשש בעניין מסוכנתו של האב לילדים, אין עוד כל הצדקה להמשך הימצאותם בצפון. בסופו של דבר קבעה השופטת שהם ימשיכו להתגורר במקום מגוריהם הקבוע באזור המרכז וזוהי טובתם. בקשת האם לרשום את הילדים למוסדות חינוך בצפון נדחתה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה • עו"ד יזהר מאירוב עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין