יו"ר הליכוד וראש האופוזיציה בנימין נתניהו הציג היום (ד') את תוכניותיו בתחום הכלכלי לקראת הבחירות בעוד פחות משלושה חודשים. בין היתר הוא הבטיח חינוך חינם מגיל אפס, הפחתת מיסים, הקפאת הארנונה ופעולות בתחום הדיור "שיורידו את הביקוש". בחינה של ההבטחות מעלה לא מעט תהיות.
חלק מהצעדים שהוצגו היום, למשל, לא ניתן כלל לבצע חוקית, כמו להתערב בהחלטות רשות החשמל או להוזיל את החזרי המשכנתאות שהתייקרו בשל החלטות בנק ישראל להעלאת הריבית. כמו כן, חלק מהצעדים, כמו הוזלת המס על הדלק, דווקא בוצעו כבר על ידי הממשלה הנוכחית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
ההצהרה של בנימין נתניהו בנושא התוכנית הכלכלית
ההצהרה של בנימין נתניהו בנושא התוכנית הכלכלית
ההצהרה של בנימין נתניהו בנושא התוכנית הכלכלית
(מתוך עמוד הפייסבוק ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו )
נתניהו היה ראש הממשלה ושר העל הכלכלי ב-12 השנים שקדמו לשנת הממשלה הנוכחית, וכלכלת ישראל ברוב ימי ממשלתו הייתה יציבה, הציגה נתונים טובים ואף הביאה להעלאת דירוג האשראי של ישראל לרמה מהגבוהות בעולם. אך האשמתו את הממשלה הנוכחית ברוב עליות המחירים כיום היא לא רצינית. עליית המחירים בשנה האחרונה לא קשורה כמעט בשום מקרה לממשלה. לא ממשלת ישראל העלתה בעולם את מחירי הנפט, הפלדה, הנחושת, הברזל, הניקל, השמנים, החיטה ועוד.
האינפלציה בישראל היא כיום מהנמוכות מבין מדינות המערב והממשלה הנוכחית דווקא הורידה מיסים כדי לצמצמה. המס על הפחם (שהתייקר בעולם תוך חודשים אחדים בעשרות אחוזים) בוטל, ומנע עלייה משמעותית במחירי החשמל כבר בתחילת שנת 2022. המס על הדלק הופחת בשקל שלם בעלות של מיליארדי שקלים לתקציב המדינה. לא בוצעה הפחתת מיסים כזאת בממשלות נתניהו מאז 2012.
גם נתניהו מודה שיש משבר כלכלי עולמי שנובע מהקורונה והמלחמה באוקראינה. לטענתו זה לא מחייב התייקרויות. אולם, בארה"ב, באירופה ובכל מדינה בעולם ההתייקרויות גבוהות מאשר בישראל, שבה האינפלציה השנתית היא כעת 4.4% לעומת יותר מ-9% בארה"ב ובאירופה.
בעניין התוספת להוצאה הגדולה בהחזרי המשכנתאות - עובדה נכונה - זו קשורה רק בהעלאת הריבית על ידי בנק ישראל, שהוא גוף עצמאי ואינו קשור כלל בממשלה שאסור לה להתערב בהחלטותיו. בנק ישראל נוהג כך, ובצדק, כדי לבלום את האינפלציה, כפי שנוהגים כל הבנקים המרכזיים בעולם. לנתניהו, אם יהיה ראש הממשלה הבא, לא תהיה שום סמכות לשנות זאת.
הנתונים הכלכליים על השיפור בכלכלה הישראלית באחדות משנות היותו של נתניהו ראש הממשלה נכונים. אולם, בחלק מתקופה זו לא היה המשבר החמור של הקורונה ולא הייתה מלחמה גדולה באירופה.
דברי נתניהו שהוא יחלץ את הכלכלה הישראלית מהמשבר לא מתיישבים עם הנתונים הכלכליים: האבטלה בישראל (פחות מ-3.5%) היא מהנמוכות בעולם והצמיחה בישראל היא מהגבוהות בעולם (והייתה כזאת גם בחלק מתקופת כהונת נתניהו כראש הממשלה).
בנושא אחד צודק נתניהו: הממשלה הנוכחית כשלה בניסיון לעצור את התייקרות מחירי הדיור, אך התוכניות שהציג נתניהו לבלימת ההתייקרות הן כמעט כולן התוכניות שהגתה גם ממשלת בנט-לפיד-ליברמן, רק שזאת התרשלה בהבאה מהירה של ארבע תוכניות הנדל"ן לאישור הכנסת.
כאשר ניסתה הממשלה הנוכחית לחוקק את התוכניות בסוף האביב, כבר לא היה לה רוב, וכדי למנוע ממנה הישגים הכשילה האופוזיציה את האפשרות לאשר את סעיפי התוכניות השונות. עם זאת יצוין שבימי ממשלת נתניהו לפני חמש מערכות הבחירות מ-2019, הצליח שר האוצר שלו, משה כחלון, לעצור כמעט כליל את התייקרות מחירי הדירות.

מה ניתן לעשות - ומה לא?

בנושא בלימת עליית המחירים: נתניהו הודיע כי הוא יוריד את מחיר החשמל, הדלק, המים ויקפיא את תעריפי הארנונה לשנה. את מחיר החשמל אין לו כלל סמכות להפחית, כי רשות החשמל היא גוף עצמאי שלא ניתן להתערב בהחלטותיו. מחירי הארנונה כבר הוקפאו שנתיים כמעט לחלוטין בשל הקפאת השכר הממוצע במשק. וממשלתו היא שמנעה שוב ושוב חלק מהעברות תקציבי האיזון לרשויות וביטול העלאות במיסי הארנונה בעשור האחרון.
2 צפייה בגלריה
לממשלה אין סמכות להפחית את מחיר החשמל. שעון חשמל
לממשלה אין סמכות להפחית את מחיר החשמל. שעון חשמל
לממשלה אין סמכות להפחית את מחיר החשמל. שעון חשמל
(צילום: Shutterstock)
בנושא הפחתת מחירי המזון, הפחתת המכסים והרחבת היבוא המקביל: הרי זה בדיוק מה שעשתה הממשלה הנוכחית, שפתחה את היבוא להגברת התחרות במשק והפחיתה את המכסים עד לאפס בחלק מהמוצרים. ומאפס קשה להפחית עוד מכסים. אכן שר האוצר לשעבר כחלון הוריד מכסים בתוכניות ה"נטו" שלו, אולם המחירים לצרכן לא ירדו כמעט והסוחרים הם שהרוויחו את רוב הפחתות המכסים.
ההבטחה לחינוך חינם לילדים מגיל אפס עד שלוש: ממשלות נתניהו הן שמנעו את הרעיון הזה במשך שנים ודחו אותו שוב ושוב. כעת מבטיח נתניהו שהחוק שמוכן כבר שנים ייושם.
התוכניות להפחתת מיסים: הפחתת מס הכנסה על ידי ריווח נוסף של מדרגות המס זה רעיון טוב, אך הוא לא נעשה בשנים האחרונות על ידי שום ממשלה.
הגדלת נקודות הזיכוי ממס נעשתה דווקא בצעד מיוחד על ידי הממשלה הנוכחית וגם מס הכנסה שלילי הוגדל מאוד ביוזמת שר האוצר ליברמן בממשלה הנוכחית. הפחתת מס החברות הוא רעיון נכון, אך הבטחות קודמות של נתניהו להפחית עוד את המס לא בוצעו.
ומאין יבוא המימון לתוכנית? אין שום תחזית, כפי שטוען נתניהו, ל-60 מיליארד שקל עודפי מיסים השנה. ההערכות הן שהעודף יהיה קטן ביותר בסוף השנה. כיום הוא עומד על 34 מיליארד שקל, אך להערכת משרד האוצר ובנק ישראל הוא יקטן בשל ההאטה בפעילות המשק.
נתניהו טוען שמשרדי הממשלה לא יעילים וכי יש לצמצם בהם. אולם, אלה לא צומצמו בשנים האחרונות בתקופת ממשלות נתניהו והם רק נופחו עוד ועוד הן על ידי ממשלתו והן על ידי ממשלת בנט-לפיד.