ההתייקרויות במשק עולות מדרגה: בעקבות התייקרות החשמל שתיכנס לתוקף כבר ביום שני, 1 באוגוסט, בשיעור גבוה של 8.6%, צפויה תגובת שרשרת שעלולה להביא גם לעלייה גם במחירי המים ובמאות מוצרים נוספים שעלות ייצורם במפעלים תטפס וייתכן כי תגולגל גם למחיר לצרכן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לצד זאת, הלילה בחצות (בין ראשון לשני) צפויה דווקא הוזלה משמעותית במחיר הדלק, ראשונה מזה תקופה ארוכה, כאשר מחיר ליטר אחד יוזל בשקל וחצי ל-6.58 שקלים לליטר אוקטן 95 בשירות עצמי (כולל מע"מ). אלו כל ההתייקרויות וההוזלה האחת שצפויים לנו בחודש הקרוב והמשמעויות שלהן על הכיס.
3 צפייה בגלריה
חלב, חשמל ודלק יתייקרו
חלב, חשמל ודלק יתייקרו
חלב, חשמל ודלק יתייקרו
(צילום: שאטר סטוק, יריב כץ)

מחירי החשמל מזנקים ב-8.6%

בשבוע האחרון הסתיים שימוע הערעורים על החלטת רשות החשמל לייקר את החשמל בשיעור גבוה של 9.6% ובסופו הוחלט על ייקור של 8.6% "בלבד", בעקבות לחץ כבד של התאחדות התעשיינים למתן את הייקור, שייכנס לתוקף כבר מחר בבוקר, בתחילת חודש אוגוסט.
המשמעות של העלייה בפועל היא שמי שחשבון החשמל הדו-חודשי שלו עומד לדוגמה על 1,000 שקל, ישלם עוד 43 שקל בחודש (86 שקלים בחשבון הדו-חודשי), שהם למעלה מ-500 שקל נוספים בשנה. מי שמקבל חשבון של 800 שקל לחודשיים ישלם עוד כ-34 שקל לחודש, תוספת של כ-400 שקל בשנה.
במקביל, בשל העלייה במחירי החשמל, עלות התפלת המים בישראל צפויה לעלות וייתכן כי מחירי המים לצרכנים ולעסקים יתייקרו גם הם. נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, טען בשיחה עם ynet כי מוצרים רבים המיוצרים במפעלים יתייקרו בכ-5%-7% לכל הפחות בעת הקרובה, בשל עליית מחירי החשמל.
בנוסף, העלייה במחירי החשמל עלולה גם להוביל להתייקרות במחירי הארנונה, שכן הרשויות המקומיות צפויות להוציא יותר כסף על תאורת רחוב ועשויות לבקש ממשרד הפנים אישור להעלות את מס הארנונה בשל כך.

גם מחירי מוצרי החלב שבפיקוח צפויים לטפס

בתוך כך, בשבוע שעבר משרדי החקלאות והאוצר פרסמו טיוטת צו להערות הציבור אשר כוללת התייקרות של 4.5% עד 5.3% במוצרי החלב שבפיקוח.
בסוף התהליך, אשר צפוי להימשך בין שבוע לעשרה ימים, צפויים להתייקר מוצרי חלב רבים בהם חלב טרי, אשל, גיל, שמנת חמוצה, שמנת מתוקה, גבינה לבנה ועוד. המשמעות הכספית של התייקרויות אלו היא הוצאה של עוד כמה עשרות שקלים בחודש למשפחה ממוצעת בישראל.
במקביל, שורת יבואנים ויצרנים הודיעו בעת האחרונה על עליות מחירים, אולם חלקן טרם נכנסו לתוקף וייתכן כי אחרות אף יבוטלו, יידחו או יצומצמו בצל מחאות צרכנים.
כך למשל, שסטוביץ, אחת מהיבואניות הגדולות בישראל, הודיעה על העלאת מחירים של עד 15% במוצרי מאסטר שף, טונה ריו מארה וצ'וקטה שלה. זאת, לאחר שכבר עצרה התייקרות בפברואר בעקבות זעם ציבורי. גם דיפלומט הודיעה על התייקרות של סטארקיסט, היינץ, מילקה ומוצרים אחרים בעד 23%. חברת קימברלי קלארק ישראל הודיעה גם היא על העלאת מחירים של 5.5%-9.6% במוצרים כדוגמת האגיס, ניקול ונייר טואלט לילי.
בשוק המזון הודיעו לאחרונה המאפיות ברמן ואנג'ל על העלאת מחירי הלחם המיוחד ומשווק הביצים הגדול בישראל, מ.לסר. הודיע על העלאת מחירים של 6.5%.

הדלק יורד בשקל וחצי לליטר

בצל גל ההתייקרויות, דווקא מחירי הדלק שזינקו בחודשים האחרונים לשיאים חדשים צפויים לרדת בצורה משמעותית בחודש הבא. זאת, בשל הירידה בשער הדולר ובמחירי הנפט העולמיים לצד ההחלטה של שר האוצר, אביגדור ליברמן, להפחית את המס על הדלק בעוד חצי שקל בחודש אוגוסט, בנוסף להפחתה קודמת בגובה חצי שקל שבתוקף מחודש אפריל האחרון.
כך, ההפחתה הפעם תהיה משמעותית במיוחד ותוריד כאמור את מחיר הדלק בשקל וחצי לליטר. זאת, לאחר שבחודש יולי חצה מחיר הדלק את רף השמונה שקלים לראשונה מאז 2012.
המשמעות הכספית של ההוזלה היא שמי שממלא מיכל של 50 ליטר דלק אחת לשבוע יחסוך בחודש קרוב ל-300 שקל ובשנה כולה קרוב ל-3,600 שקל. מי שנוסע יותר וממלא שני מיכלים כאלה בשבוע יכול גם לחסוך קרוב ל-7,200 שקל בשנה. זאת, כמובן, אם מחיר הדלק לא יתייקר שוב בחודשים הבאים - דבר שעלול מאוד לקרות בצל המשך הלחימה בין רוסיה לאוקראינה ומשבר הנפט העולמי שנובע מכך.
בכל מקרה, ההוזלה של שקל שלם במס על הדלק תהיה לפי שעה בתוקף עד ל-15 בנובמבר, שבועיים לאחר הבחירות לכנסת.

החוק שנועד לצמצם את השימוש במזומן נכנס לתוקף

בתוך כך, חוק המזומן החדש נכנס לתוקף גם הוא ב-1 באוגוסט ואיתו הגבלות משמעותיות על תשלום במזומן. לפי החוק החדש, ייאסר לשלם בישראל במזומן בעת קנייה מבית עסק על קניית מוצרים ושירותים בסכום העולה על 6,000 שקל, לעומת 11 אלף שקל עד היום. בין אנשים פרטיים יהיה מותר לשלם במזומן עד 15 אלף שקל ורק בקניית מכונית יד שנייה יהיה מותר יהיה לשלם למוכר (אך לא ליבואן) עד 50 אלף שקל במזומן.
יחד עם זאת, יצוין כי על אף שהחוק עצמו נכנס לתוקף בתחילת החודש הבא כאמור, הוא כולל "תקופת חסד" במהלכה עד לא יוטל עיצום כספי או קנס מנהלי בשל הפרה של החוק עד לתאריך 30.9.2022, אלא אם מפר החוק קיבל התראה בכתב על ההפרה וחזר והפר את אותה ההוראה.
פורסם לראשונה: 06:50, 31.07.22