בנק ישראל הוציא הבוקר (א') טיוטה ראשונה של עדכון כללי העמלות, לפיה הבנקים יחויבו לחשב עבור כל לקוח מדי חודש מהו מסלול העמלות המשתלם ביותר עבורו, בהתאם לפעולות שביצע בפועל באותו החודש, ולצרפו למסלול העמלות הזול ביותר. בכך, הפיקוח על הבנקים מבקש להעביר את האחריות לעבור למסלול המשתלם ביותר, אשר הייתה עד כה אצל הצרכנים, לידי הבנקים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כמו כן, לפי הטיוטה שפרסם בנק ישראל, תורחב קבוצת העסקים הקטנים שהתעריפון המוזל יחול עליהם, תשונה ברירת המחדל בצירוף עסק קטן לתעריפון העמלות המוזל ויעודכן מסלול העמלות המורחב עבור לקוחות עם פעילות בנקאית ענפה כך שלא יכלול הגבלה על מספר הפעולות.
1 צפייה בגלריה
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל ירושלים
(צילום: AFP)
הפיקוח על הבנקים מבקש למעשה לשנות את שיטת התשלום הקיימת כיום, לפיה לקוחות הבנקים משלמים עבור כל פעולת עו"ש בנפרד, אלא אם בחרו להצטרף לאחד משירותי המסלולים הקיימים: מסלול בסיסי במחיר מפוקח של 10 שקלים בחודש או מסלול מורחב שמחירו שונה מבנק לבנק ונע בין 20 ל-30 שקל בחודש.
כאמור, על פי שיטת התשלום החדשה, הלקוח לא יידרש להצטרף למסלול באופן אקטיבי, אלא הבנק ייחשב מהי שיטת התשלום הזולה ביותר בהתאם לפעולות העו"ש שבוצעו על ידו בפועל (פעולה על ידי פקיד ופעולה בערוץ ישיר), והתשלום שיגבה ממנו יהיה בהתאם למסלול המשתלם ביותר עבורו.
כך למשל, לקוח שביצע עד חמש פעולות בערוץ ישיר ישוייך למסלול של תשלום פר-עמלה (Pay As You Go) וישלם 10-6 שקלים בחודש, תלוי בתעריפון הבנק. לקוח שחצה את רף זה ישוייך לתעריף הבסיסי המפוקח של עד 10 שקלים או לתעריף המורחב - הזול ביותר בהתאם מביניהם בהתאם לסך הפעולות שביצע.
זאת, בעוד כיום לקוחות שנמצאים במסלול של תשלום פר-עמלה עלולים לשלם כמה מאות שקלים בחודש על עמלות, אם לא שייכו את עצמם למסלול המורחב (אשר נע כאמור בין 20 ל-30 שקל בחודש בלבד).

בנק ישראל: מסלול העמלות המורחב - ללא הגבלה

עוד מבקשים בבנק להרחיב את הגדרת "עסק קטן" ממחזור של עד חמישה מיליון שקל למחזור של עד 10 מיליון שקל, כדי שיותר עסקים יוכלו ליהנות מתעריפון העמלות הקמעונאים המוזל. בנוסף, אם הטיוטה אכן תצא לפועל, תשונה ברירת המחדל בצירוף עסק קטן לתעריפון המוזל, במקום המצב כיום בו העסקים דרשים להעביר דוח שנתי לתאגיד לצורך צירופם לתעריפון זה.
"כל התאגידים יוגדרו כ'עסק קטן', והתאגיד הבנקאי יהיה רשאי לבקש דוח שנתי במקרים בהם יש לו יסוד סביר להניח כי מחזור העסקים של התאגיד עולה על 10 מיליון שקל. על מנת למנוע ניצול לרעה של ההטבה, נקבע כי במקרים בהם דרישת התאגיד הבנקאי למסירת דוח שנתי לא נענתה תוך 90 ימים ניתן יהיה לסווג את העסק כ'עסק גדול'", הסבירו בבנק ישראל.
שינוי נוסף שנכלל בטיוטה נוגע דווקא לאנשים שמקיימים פעילות בנקאית ענפה ומשלמים בשל כך עמלות גבוהות במיוחד. בבנק ישראל מבקשים להרחיב את מסלול זה כך שכמות פעולות הפקיד והערוץ הישיר שנכללות בו יהיו ללא הגבלה.
עוד הזכירו בבנק, כי "על מחירי פעולות העו"ש ומחירי המסלולים, ובכלל זה מסלול מורחב פלוס, הוטל לאחרונה פיקוח, כך שלא ניתן יהיה להעלות את מחירם ללא אישור הפיקוח על הבנקים".
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, אמר עם פרסום הטיוטה: "צעדים אלו הם חלק מסט צעדים יזומים שאנו מקדמים לטובת ציבור הלקוחות ואשר יעבירו אליהם את הכוח ויאפשרו להם לצרוך שירותים בנקאיים בסיסיים במחיר הוגן. אני קורא ללקוחות לעשות שימוש בשלל האפשרויות העומדות לרשותם לטובת השוואה בין נותני השירותים הפיננסיים השונים, בין אם מבנקים ובין אם מגופים מפוקחים אחרים".