מספר שבועות לאחר פרסום מעקב ynet לפיו מרבית הבנקים בישראל שוב לא גלגלו את מלוא העלאות הריבית לפיקדונות האזרחים, בנק ישראל פרסם היום (ראשון) השוואה ראשונה בין נתוני הריבית הממוצעת שנותן כל אחד מהבנקים בישראל בפועל בגין פיקדונות ובגין אשראי. הנתונים צפויים להתעדכן אחת לחודש ובכך לסייע לציבור להשוות בין התנאים שנותנים הבנקים השונים ובמקרה הצורך גם להתמקח ואף לעבור בנק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יחד עם זאת, על אף שהנתונים כן עשויים לסייע ללקוחות בהשוואה, הם אינם מציגים תמונת מצב מלאה. כך למשל, הנתונים כיום אינם מחולקים לפי גובה הסכום בפיקדון או גובה האשראי - מה שעשוי כמובן לשנות מאוד הריבית המוצעת ללקוח (למשל, אדם שהפקיד מיליון שקל בפיקדון יקבל לרוב ריבית גבוהה יותר ממי שהפקיד 10,000 שקל לאותה תקופת זמן).
2 צפייה בגלריה
בנק הפועלים, לאומי, הבינלאומי ודיסקונט
בנק הפועלים, לאומי, הבינלאומי ודיסקונט
בנק הפועלים, לאומי, הבינלאומי ודיסקונט
(צילום: רויטרס, עמית שעל)
בנוסף, בעוד ניתן להשוות בין פיקדונות עם ריבית קבועה לתקופות זמן שונות (עד שלושה חודשים, עד שנה, עד שנתיים וכד'), השוואה זו לא קיימת כיום באתר הבנק בכל הנוגע לפיקדונות בריבית משתנה, אשר גם הם נקבעים כמובן לפי תקופת היעד של הפיקדון. גם בכל הנוגע לריבית המשתנה על אשראי, מוצגים רק נתונים ממוצעים וחלקיים בלבד.
בנוסף, הנתונים כיום מבוססים על הריבית הממוצעת על פיקדונות ועל אשראי שהופקדו או שניתנו למשקי הבית במהלך אותו חודש ספציפי, ולכן קשה לדעת מהם מי מהבנקים נותן את התנאים הטובים ביותר לאורך זמן.
עם זאת, בבנק מציינים כי מדובר בשלב הראשון בתהליך, וכי "כבר במהלך הרבעון הראשון של 2023 צפויה הרחבה נוספת של המידע המוצג באתר ויתווספו נתונים שירחיבו את ההשוואה".

מי הציע את הריבית הכי גבוהה על פיקדונות באוגוסט?

מהנתונים שהתפרסמו כעת ונכונים לחודש אוגוסט האחרון, עולה תמונת מצב דומה מאוד לזו שפורסמה במעקב ynet לאחר העלת הריבית האחרונה. כך למשל, מהנתונים עולה כי הבנק הדיגיטלי וואן זירו (One Zero) ובנק ירושלים מציעים ריביות משמעותית יותר גבוהות על פיקדונות בריבית משתנה והציעו שיעור ריבית ממוצע של 2.05%-2.10% בתקופה זו.
מהנתונים עוד עולה כי בנק יהב ובנק לאומי נתנו את שיעור הריבית הממוצע הנמוך ביותר (על פיקדונות בריבית משתנה) - 0.42%-0.44%, בנק הפועלים ובנק דיסקונט רק מעט מעליהם עם 0.57% ובנק מזרחי טפחות, הבינלאומי ומרכנתיל עם ריבית יותר גבוהה - אם כי עדיין נמוכה בכחצי מזו שמוצעת בוואן זירו ובבנק ירושלים - 0.90%-1.11%.
בפיקדונות של שלושה חודשים עד שנה בריבית קבועה, אשר לא יהנו מהעלייה הצפויה בריבית השבוע, הובילו בנק מרכנתיל ובנק דיסקונט עם ריבית ממוצעת של 2.31% ו-2.25%, בהתאמה. בבנק ירושלים מציעים 1.93% על פיקדון זהה ובבנקים הפועלים ולאומי מציעים 1.46% ו-1.71%, בהתאמה. בבנק וואן זירו לא מציעים כיום פיקדונות בריבית קבועה.
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, אמר עם פרסום הנתונים: "כחלק מהרפורמות הצרכניות הרבות שקידם הבנק בשנים האחרונות, אנו מפרסמים היום מידע על אודות שיעורי הריבית של מוצרי הפיקדונות והאשראי למשקי הבית, בחלוקה לבנקים השונים. אני מאמין כי צעד זה יסייע בחיזוק כוחו של הלקוח ומתן היכולת לקבל החלטה מושכלת, לאחר בחינת מכלול הנתונים באופן פשוט, נגיש ונוח".