הנה הגדרה כלכלית שכדאי שכל חבר כנסת ישנן היטב, בעיקר בימים האלה: "תקציבה של מדינה הוא הביטוי המובהק ביותר של מדיניות כל ממשלה, שכן הוא קובע את סכומי הכספים שיוקצבו לכל אחת ממטרותיה של הממשלה. המקור העיקרי למימון תקציב המדינה הוא הכנסות המדינה מגביית המיסים שמשלמים אזרחיה". פשוט, קל, ברור וחד-משמעי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
בהקשר הזה, מה שמתרחש בימים האלה בוועדת הכספים של הכנסת הוא פשוט שערורייה. בתוך שבוע הועברו כ-600 מיליון שקל מכספי סעיפים בתקציב המדינה המיועדים לכל אזרחיה למטרות שאינן משרתות את כלל האוכלוסייה, אלא רק מגזרים מסוימים המקושרים למפלגות הקואליציה - בעיקר המפלגות החרדיות והציונות הדתית.
2 צפייה בגלריה
ועדת הכספים בנושא חוק הארנונה
ועדת הכספים בנושא חוק הארנונה
שר האוצר סמוטריץ' בוועדת הכספים
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
עם כל הכבוד לדת, המטרות הבאות בוודאי לא אמורות להיות ממומנות בשעה הזאת מקופה המצויה בגירעון הולך וגדל: העברת מיליוני שקלים למימון השתטחות על קברי צדיקים, תמיכה בהילולת הבאבא סאלי ומימון ממשלתי לנסיעת חסידים לאומן - בניגוד להמלצה המפורשת של גורמי הביטחון הממשלתיים להימנע כעת מנסיעה בסכנת חיים לאוקראינה המצויה במלחמה קשה.
נאמר מיד - זה לא תקדים. כבר היו לא אחת בעבר העברות כספים שנבעו מהסכמים קואליציוניים. אולם, פגיעה בשירותי רווחה, סעד, בריאות, חינוך ואפילו ביטחון ומשטרה, כדי לממן נסיעה לחו"ל שהממשלה מזהירה מפניה או הילולה דתית - את זה עוד לא ראינו.
כאשר ביקשנו הסברים, למשל, מהו קיצוץ עשרות מיליוני שקלים מתקציב "הגמלאות והפיצויים", לא ידעו להבהיר לנו חברי הכנסת של ועדת הכספים במה בדיוק הם תמכו, כי גם הם לא קיבלו הסבר מניח את הדעת, לדבריהם, במה מדובר.
וכאשר נציגת משרד האוצר מגמגמת בדיון בוועדת הכספים מהו בעצם קיצוץ 12 מיליון שקל מסעיף הפיקוח על הבנייה ומנסה להסביר שמדובר בפיקוח על תקציב בנייה של מוסדות דת, אומרים חברי הכנסת מהאופוזיציה נעמה לזימי וולדימיר בליאק שהם חשים כי "פשוט עובדים עלינו".

ולאילו מטרות לא מצאה הממשלה תקציב?

כאמור, בימים אלה הגירעון בתקציב המדינה הולך וגדל, אחרי שבשנה הקודמת הקופה הייתה בעודף תקציבי עצום. דווקא אז תקפו חברי הקואליציה דהיום בזעם את הממשלה על הקצאתם, מטעמי בריאות הציבור, של 11 מיליון שקל לעיקור חתולי רחוב, במסגרת הסכם קואליציוני.
2 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין בישיבת ממשלה
(צילום: חיים גולדברג)
בה בשעה שרוב חברי הקואליציה (אם כי לא כולם) נלהבים לתמוך בהעברות כספיות, שרובן נחתמו בהסכמים קואליציוניים, כדי לאפשר את הקמת הממשלה הנוכחית, כדאי להפנים לרגע סקירה קצרה לאלו מטרות ממשלת נתניהו השישית לא מצאה את סכומי הכסף הנדרשים בעת הזאת:
  • העלאת קצבאות הזקנה שלא הועלו זה שנים;
  • שיפור שכרם העלוב של המתמחים בבתי החולים;
  • שיפור תנאיהן הקשים של העובדות הסוציאליות;
  • קליטת מדענים עולים שנמנעת ממש בימים האלה;
  • מימון מוסדות וספריה לעיוורים, הקמת ואי-סגירת מוסדות לנערות בסיכון;
  • המשך מתן ביטוח רפואי מלא לפליטים מאוקראינה;
  • הרחבת כביש 90 המסוכן לאילת;
  • הגדלת תקציבי הפיקוח על הבנייה למניעת אסונות (70 הרוגים באתרי בנייה תוך שנתיים וחצי);
  • הסעות תלמידים נזקקים לבתי הספר;
  • תמיכה נדרשת בבעלי צרכים מיוחדים.
הרשימה זו כמובן, היא חלקית ביותר. חברי כנסת נכבדים מהקואליציה הנוכחית: טלו קורה מבין עיניכם ותשוו בבקשה הקצאת מיליונים בודדים לטובת בריאות הציבור להקצאת כספים להילולה על חשבון סיוע לבעלי צרכים מיוחדים. אין אפילו מהיכן להתחיל להשוות. כמה עצוב.