1 צפייה בגלריה
דיכאון בהיריון
דיכאון בהיריון
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט למשפחה בחיפה קיבל לאחרונה עתירה של אישה להשתמש בזרעו של הגרוש שלה המנוח לצורך הפרייתה: השופטת שושנה ברגר שמעה את עדויותיהם של אביו של המנוח, בן דודו וגרושתו, והשתכנעה כי הוא היה רוצה ילד נוסף מאשתו לשעבר, שיהיה אח לבנם המשותף.
בני הזוג התחתנו לפני כשבע שנים ובשלב מסוים התבשר הבעל שהוא סובל מאי-ספיקת כליות. הוא חתם על "כרטיס שומר זרע" המאפשר לאשתו להשתמש בזרעו לצורך טיפולי פוריות. בהמשך התגרשו בני הזוג ולאחר זמן מה הוא הלך לעולמו.
ביוני 2021 הגישה האישה את התביעה לבית המשפט, ובמסגרתה עתרה למתן צו עשה שיאפשר לה לבצע הפריה מהזרע של בעלה לשעבר. היא צירפה תצהירים מטעם אביו ובן דודו של המנוח, שתמכו בטענה שהוא היה רוצה בכך. שירותי בריאות "כללית" והיועץ המשפטי לממשלה, שצורפו כנתבעים להליך, לא הביעו התנגדות.
השופטת ברגר ציינה כי בהתאם לפסיקה יש לעמוד על רצונו המפורש או המשוער של המנוח. "יש לשאול אם הנפטר רצה שייעשה שימוש בזרעו לאחר מותו, ובאיזה אופן", כתבה. בפסק הדין ציינה כי שמעה את עדי התביעה ושוכנעה שהמנוח היה רוצה שהאישה תעשה שימוש בזרעו – גם לאחר גירושיו ממנה. מהעדויות עלה כי בפועל הם נשארו ביחסים טובים לאחר הגירושין.
עוד עלה מהעדויות כי הגרוש פעל לשמור זרע במטרה שהתובעת תביא בעזרתו ילד נוסף. בן הדוד העיד כי המנוח סיפר לו לפני מותו ששמר זרע בהקפאה. בתגובה לכך ענה לו "תן חיים תקבל חיים", והמנוח הנהן בתגובה. לדברי העד, היה ברור שהגרושה תהיה נושאת הזרע שכן היא האם של בנו הבכור.
גם האבא העיד שבנו תכנן להביא ילד נוסף עם התובעת, אך המחלה מנעה זאת ממנו. "אני רואה ילד נוסף מהתובעת כהמשך של הבן שלי, בכיף, הלוואי שיהיו שניים", אמר.
השופטת ציטטה מעדותה של התובעת, שתיארה רגע משפחתי שנצור בליבה. התובעת סיפרה כי כמה חודשים לפני שהגרוש שלה הלך לעולמו, הם היו בחוף הים יחד עם בנם, ששיחק באותו זמן עם כלב על החוף. לדבריה היא אמרה לו שיראה כמה בנם זקוק לאחים ולחברה, ובתגובה המנוח אמר לה שהוא רוצה קודם כל להבריא ואז להביא איתה ילד נוסף.
התובעת שבה והדגישה כי ההחלטה על הגירושין הייתה הדדית על רקע המחלה, ובפועל הם המשיכו להיות יחד. השופטת ציינה שבנסיבות אלה – שבהן שלושה אנשים קרובים מאד למנוח העידו שהוא היה רוצה שהתובעת תעשה שימוש בזרעו – הוכח שזהו אכן היה רצונו המשוער. לפיכך היא נתנה לתובעת צו המאפשר לה להיכנס להיריון מזרעו של המנוח.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד גלית קלו • עו"ד אורה צימברג עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין