1 צפייה בגלריה
 בית החולים איכילוב
 בית החולים איכילוב
בית החולים איכילוב
(צילום: מוטי קמחי)
בית משפט השלום בחיפה פסק לאחרונה פיצויים בסך 92 אלף שקל לאישה ששברה את רגלה ונזקקה לשיקום ממושך לאחר שהחליקה במדרגות בבית החולים איכילוב בזמן שביקרה את אמה. השופטת נסרין עדוי-ח'דר הטילה את האחריות לתאונה על המדינה כבעלת בית החולים, ולתובעת יוחס אשם תורם.
הנפגעת ביקרה את אימה בבית החולים במאי 2018. הביקור הסתיים בשעת לילה מאוחרת והתובעת עשתה דרכה לכיוון היציאה מאיכילוב, אלא שאז לדבריה, דרכה על חומר מחליק שהיה על המדרגות ("לכלוך" ו"רטיבות" כהגדרתה) ונפלה. נגרמו לה שברים בקרסול, היא אושפזה למשך שבועיים, נזקקה לניתוחים וטיפולי פיזיותרפיה ולא הייתה מסוגלת לעבוד במשך שנה.
התובעת ודודתה, שהייתה עימה בעת האירוע, העידו כי ירדו במדרגות בעודן מדברות זו עם זו, לא שמו לב ללכלוך, והתובעת לא החזיקה במעקה. היא ביקשה להטיל את האחריות על מדינת ישראל כבעלים, המחזיקה, הממונה, המפקחת והאחראית על מבנה בית החולים, והמעבידה והאחראית על עובדי בית החולים, לרבות עובדי המשק והניקיון.
המדינה כפרה בתאונה, באחריותה לתאונה, בנזקי התובעת ובזכאותה לפיצויים. לחילופין נטען כי יש לייחס לתובעת אשם תורם משמעותי עד כדי דחיית התביעה.
עו"ד סימונה גולדמן מימוןעו"ד סימונה גולדמן מימוןנתי חדד
מטעם הנפגעת העיד מנהל המחלקה לתחזוקה משקית של בית החולים, שסיפר כי עבודת הניקיון במדרגות המדוברות מתבצעת בין השעות 8:00-7:00 בבוקר. לדבריו, במהלך היום שולחים עובד לנקות שוב רק לפי הצורך, ובלילה לא מבוצעות פעולות ניקיון אלא אם מתקבלת קריאה.
השופטת עדוי-ח'דר קיבלה את התביעה ומצאה את עדויות הנפגעת ודודתה מהימנות. נקבע שהודאתן גם בפרטים הפועלים לרעת התובעת מחזקת את אמינותן. כמו כן, עדותה נתמכה במסמכים רפואיים מבית החולים עצמו, שם טופלה מיד לאחר הנפילה. לאור זאת נקבע שהיא נפלה כתוצאה מלכלוך על המדרגות.
מכאן עברה השופטת לבחון אם היא נקטה כל אמצעי סביר למניעת הנזק. לנוכח עדותו של מנהל מחלקת התחזוקה היא הגיעה למסקנה שהתשובה על כך שלילית. היא ציינה שמדובר בבית חולים מרכזי ודרך המדרגות המדוברות נכנסים ויוצאים מדי יום אלפי אנשים, כך שמצטבר עליהן לכלוך לאורך כל שעות היום. בנסיבות אלה, קבעה, אין ספק שביצוע עבודת ניקיון פעם אחת בשעות הבוקר אינו מספיק.
עם זאת, השופטת ייחסה לתובעת אשם תורם בשיעור של 10%, כיוון שלא הסתכלה על המדרגות בעת הירידה, דיברה עם דודתה ולא החזיקה במעקה כאמור. בסופו של דבר נפסק לה פיצוי בסכום כולל של 92 אלף שקל עבור הפסדי שכר, כאב וסבל, עזרת צד ג', הוצאות רפואיות ונסיעות לטיפולים, שכר טרחת עו"ד והוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד דניאל ברק ואח' • ב"כ הנתבעת: עו"ד עדי מיכלין ואח' • עו"ד סימונה גולדמן מימון עוסקת בנזיקין • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין