ההגרלות של תוכניות הדיור המוזל נועדו לתת הנחה לרכישת דירה לאוכלוסייה שזקוקה לה – אבל לא צריך "להמשיך אותן לנצח". כך אמר הערב (ד') מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון היוצא, אביעד פרידמן, בתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio. פרידמן התייחס להגרלה הרביעית של תוכנית "דירה בהנחה" שיצאה היום לדרך וכוללת כ-6,500 דירות מוזלות ב-13 יישובים ברחבי הארץ.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לדבריו, "לפי מחקר שערכנו, 81% מהאנשים שמשתתפים בהגרלות משתייכים לעשירונים ה-3-6, כלומר מעמד ביניים קלאסי. אנשים מעשירון 9-10, למשל עובדי הייטק, רובם בסוף לא משתתפים בהגרלות כי הם רוצים לקנות דירה באזור הביקוש, שהוא יקר יותר. מי שרוצה לגור בדירות יקרות או בתל אביב, רמת גן, רמת השרון – שישלם מכיסו".
1 צפייה בגלריה
אביעד פרידמן מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון
אביעד פרידמן מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון
אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון היוצא
(צילום: יאיר שגיא)
האם הגרלה היא הדרך הנכונה ביותר להוריד את מחירי הדיור? "הדרך הנכונה ביותר להוריד את מחירי הדיור לטווח ארוך היא להמשיך בשיווקים ולשווק יותר. בשנתיים האחרונות רשות מקרקעי ישראל ומשרד השיכון שיווקנו למעלה מ-200 אלף דירות בשנתיים, זה מספר שיא שלא היה כמותו".
אז איך אתה מסביר את העלייה בשיעור 20% בשנה האחרונה? "לייצר דירה לוקח זמן. שר השיכון זאב אלקין אמר כשנכנס לתפקיד שתהיה עליית מחירים גדולה. במשך שנתיים, בשנים 2019-2020, בגלל הקורונה ועוד סיבות לא היה שוק ונוצר פער גדול בין הביקוש להיצע. יחד עם מס הרכישה שירד, הריבית הנמוכה – כל אלה גרמו לביקושים מאוד גדולים. עכשיו יש בדיוק היפוך מגמה ואני אגיד לך משהו. אני אומר את זה בכל מקום ואני משוכנע בזה, ברבעון הראשון של 2023 נתחיל לראות שתיגמר עליית המחירים".
ירידה או שעליית המחירים תתמתן? "יש מומחים שמדברים על ירידות של עד 5%, אני לא בטוח שתהיה ירידה, אבל אם תיגמר העלייה ויש אינפלציה זה בפועל ירידה. אני אסביר: מס הרכישה מוריד את המחירים בשוק, הריבית הגבוהה גרמה למצב שבו אנשים פחות רצים לקנות והגדלת ההיצע. אני רואה כבר עכשיו שהקבלנים בפועל נותנים הרבה מאוד הנחות. כל חודש יש ירידה במספר העסקאות, הקבלנים נאחזים במחירים הגבוהים בשיניים, אבל בצד השני הרוכשים לא רוצים לקנות במחירים הגבוהים. בסוף העסק יצטרך להיפגש וכשזה יקרה תהיה עצירה של העלייה ואולי אפילו ירידות".
נחזור להגרלת תוכנית הדיור המוזל. יש צינון בשוק? "יש הרבה פחות עסקאות. אנשים שיודעים שיש הגרלות אומרים – למה אנחנו צריכים לקנות כשיש סיכוי לזכות? במשך השנה הזאת זכו 28 אלף משקי בית בהגרלות. 20% מהזכאים כבר זכו. אז אנשים אומרים למה למהר ולקנות כשיש לי סיכוי של אחד לחמש, ובמקומות מסוימים גם הרבה יותר מזה, לקבל דירה והנחה של למעלה מ-300 אלף שקל. ולכן אתה רואה כל חודש את הירידה במספר העסקאות".
אתה חושב שזה בגלל דירה בהנחה? "אין רק דבר אחד שגורם להצטננות השוק. זה בגלל העלייה בריבית, העלייה במס הרכישה, וגם תוכנית דירה בהנחה".
אתה יודע להעריך כמה הוא אפקטיבי ביחס לכל העוגה הזאת? "זה לא דבר שצריך להמשיך אותו לנצח. לא הייתי ממליץ להמשיך 5 שנים עכשיו את תוכנית דירה בהנחה כי הדרך הכי אפקטיבית לפתור באמת את הבעיה היא להשקיע בתשתיות, להסיר חסמים. ב-5 השנים הקרובות הייתי ממשיך אותה, אבל לא הייתי ממשיך אותה באופן אוטומטי לנצח כי צריך להתעסק במגבלת ההיצע. אם היינו מגיעים כל שנה ל-70 אלף היתרי בנייה, שזה שיא כל השיאים, אז הפער בין הביקוש להיצע היה הולך וקטן ובסוף המחירים, כמו תמיד בשוק, היו מתאזנים והעלייה הייתה מפסיקה.
"בסוף, התוכנית הזו עולה כסף. זה כסף שיכול ללכת לכמה כיוונים. אני בעד שהתוכנית הזו תימשך עוד שנתיים-שלוש אבל חלק מהכסף אני רוצה להשקיע למשל ביצירת תחבורה יותר טובה. מדובר בהרבה מיליארדים בכל שנה. ובנוסף, אני חושב שמה שהמדינה צריכה לעשות זה להשקיע את כל הכסף, ולגלגל אותו הלאה מהקרקע שהיא מוכרת, לא להכניס אותו לקופה של המדינה אלא להכניס אותו לפתרון בעיית הדיור שהיא בעיה חמורה, אבל לתת פתרון כולל".

"אני חייב להודות שבהגרלה הראשונה המערכת לא עבדה כמו שצריך"

אחת הבעיות בהרשמה להגרלה היא הנפקת תעודות זכאות. מתלונות שהגיעו ל-ynet עולה כי זוגות נשואים שמעוניינים להנפיק תעודת זכאות צריכים להיות רשומים בתעודת הזהות על מנת להירשם להגרלה, אולם על מנת לשנות את הסטטוס יש צורך להמתין כחודשיים, עד שהרבנות מחזירה את התעודה חתומה. המשמעות היא שזוגות צעירים זכאי התוכנית שנישאו בסוף אוקטובר עד דצמבר לא יכולים להירשם להגרלה ונופלים בין הכיסאות.
על כך השיב פרידמן: "אני מכיר את הבעיה הזו. אני לא מבין למה לוקח חודש וחצי-חודשיים לשנות סטטוס בתעודת זהות. ביקשנו לתת עדיפות לאנשים שרוצים להירשם לזכאות כדי שנוכל להכניס אותם להגרלות. הבטחנו שיהיו 4 הגרלות לכן כל 3 חודשים קיימנו הגרלה, ואם תהיה הגרלה חמישית במרץ - מי שלא יספיק להירשם להגרלה הזו יוכל גם להירשם להגרלות הבאות. באופן כללי זוגות שעומדים להתחתן יכולים לפנות לרבנות כחודש וחצי לפני, ועם הרישום ברבנות אפשר לשנות סטטוס".
ממשרד השיכון נמסר בתגובה: "על פי כללי תוכנית דירה בהנחה, ניתן להנפיק זכאות רק אם ספח תעודת הזהות מעודכן למצבו האישי העדכני של הפונה וישנה התאמה בין מצבו האישי שרשום בספח לבין מה שרשום במשרד הפנים. ככל שלא עונים לכלל זה, לא ניתן להירשם".
על ההגרלה שנפתחה היום אמר פרידמן: "מתחילת היום נרשמו 12 אלף אנשים והעסק מתקתק. אנשים נרשמים וזה עובד, ואני חייב להודות שבהגרלה הראשונה המערכת לא עבדה כמו שצריך, הפקנו לקחים מאז".
אנחנו לקראת ממשלה חדשה. מה אתה צופה למשרד השיכון תחת השר החדש, תישאר בתפקיד? "אני לא אשאר בתפקיד. אני איש מקצוע. הגעתי להוביל מדיניות מסוימת. לשר שייכנס יש מדיניות אחרת, והוא יחליט מי הוא רוצה שימלא את מקומי. אני באתי לעזור בצורה הכי טובה שאפשר והיה לי ברור שהשר יבחר איש מקצוע מטעמו שיפעל תחת האידיאולוגיה שלו".
למה אתה מתכוון במדיניות או אידיאולוגיה אחרת? "עזוב אני איש מקצוע, שהשרים ידברו על מדיניות. אני צריך לבצע את המדיניות".