1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט למשפחה בחיפה קיבל לאחרונה בקשה של אב לטוס עם בתו לטיול בחו"ל, וזאת חרף התנגדות האם שביקשה להמתין עם ההחלטה עד לקבלת אבחון בדבר מסוכנות מינית של בעלה לשעבר. השופטת שלי אייזנברג קבעה כי העובדה שהאם התעכבה עם האבחון מאז 2019, כאשר בכל הזמן הזה הילדה נמצאת אצל האב מחצית מהזמן, שומטת את הבסיס להתנגדותה לטיול.
בני הזוג לשעבר חולקים משמורת משותפת על בתם. במסגרת הליכים אחרים שהתנהלו בניהם במהלך 2019 נקבע בין היתר כי כל אחד מהם זכאי לצאת עם הילדה לחופשה בחו"ל שלא תעלה על שבעה ימים. כמו כן נקבעו בטוחות להשבת הילדה ארצה.
בהחלטה נוספת מאותה השנה הופנו הצדדים לבצע הערכת מסוכנות של האב כלפי הבת. אלא שמאז ועד להליך הנוכחי, האם לא שיתפה פעולה עם המומחה שמונה לבדוק זאת. במהלך 2021 היא אף ביקשה לבטל את בדיקת המסוכנות כדי לצאת לדרך חדשה ולפנות להליך גישור, אך האב דחה את ההצעה.
לאחרונה הגיש האב בקשה להתיר לו להוציא את הילדה לטיול בחו"ל. הבקשה כללה פירוט של תאריכי הטיול, היעד, מקומות הלינה ושאר התוכנית. הוא צירף לבקשתו את הבטוחות הנדרשות שנקבעו.
עו"ד עדי חןעו"ד עדי חןאוראל כהן
האם התנגדה לבקשה וטענה כי בימים אלו מומחה מקצועי עובד על חוות דעת בעניין בדיקת מסוכנותו של האב כלפי הילדה, ובפרט מסוכנות מינית. לטענתה, יש לבחון את הבקשה רק לאחר שבית המשפט יקבל את חוות הדעת, שכן הנסיעה לחו"ל מבלי שהוסר הספק בדבר המסוכנות מעמידה את הילדה בסיכון מיותר. לשיטתה, שהיית הילדה עם האב בחו"ל שונה משהייה בארץ, מאחר שבחו"ל היא תהיה תלויה בו באופן בלעדי.
אבל השופטת שלי אייזנברג קיבלה את בקשת האב והסבירה שהוא צירף לבקשתו את כל הבטוחות ועמד בתנאים שנקבעו בהליך הקודם לצורך יציאה מהארץ עם הקטינה.
היא דחתה את טענת האם שלפיה על בית המשפט להמתין לחוות הדעת כדי לבחון את הבקשה. בפסק הדין צוין שהצדדים ממילא חולקים משמורת משותפת על הילדה, ומחצית מהזמן היא נמצאת אצל האב, כך שאם קיים סיכון - זה לא משנה אם בארץ או בחו"ל. אלא שבני הזוג לשעבר הופנו כאמור להערכת מסוכנות עוד ב-2019 ומאז האם לא מיהרה לשתף פעולה עם המומחה ואף ביקשה לבטל את הבדיקה.
בנסיבות אלה כתבה השופטת כי "התנהלותה של המשיבה הלכה למעשה שומטת את הבסיס להתנגדותה להוצאת הקטינה לטיול... עם אביה בחו"ל". האם חויבה בהוצאות ושכר טרחת עו"ד האב בסך 3,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האב: עו"ד איריס צור • ב"כ האם: עו"ד אבי גולדבליט • עו"ד עדי חן עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין