במועצה הישראלית לצרכנות רבים והצרכנים נפגעים: שישה בכירים במועצה הודיעו במפתיע על התפטרותם כולל מנכ"ל המועצה עופר פיינשטיין. חמשת העובדים הודיעו על התפטרותם כצעד של הבעת אמון מצידם במנכ"ל המתפטר. כל זאת על רקע הודעת שימוע לפני פיטורים שקיבל ובה טענות על כשלים בהתנהלותו. במועצה כ-30 עובדים והיא מתוקצבת ב-8.5 מיליון שקל בשנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
מנכ"ל המועצה לצרכנות, עופר פיינשטיין
מנכ"ל המועצה לצרכנות, עופר פיינשטיין
מנכ"ל המועצה לצרכנות, עופר פיינשטיין

5 בכירים עומדים מאחורי המנכ"ל; בכירים אחרים טוענים נגדו

זאת לא הפעם הראשונה שנחשפים אי סדרים בניהול המועצה. בהודעה לעיתונות ששלחה המועצה נכתב כי: "במכתב המנכ״ל עופר פיינשטיין ליו״ר הדירקטוריון, הביע חוסר אמון ביו״ר יונה טילמן וביועצת המשפטית עו״ד שרון מאיר". כמו כן פיינשטיין לא הגיע לשימוע ובמועצה שוקלים לשלול ממנו פיצויי פיטורין.
לטענת המנכ״ל, במשך תקופה ממושכת הוא בולם תשלומים חריגים וטובות הנאה אישיות במועצה כדוגמת תשלום על חניה לעובדת שמגיעה באוטובוס ותשלומים על ישיבות שלכאורה לא התקיימו. עוד נאמר במכתב כי "בתגובה זימן הדירקטוריון את המנכ״ל לשימוע. המנכ״ל בחר להתפטר וכתב מכתב קשה ליו״ר.
"בעקבות התפטרות המנכ״ל, מיהרו והגישו מכתבי התפטרות: סמנכ״ל הכספים רו״ח איל מימון אשר הודיע כי אינו מוכן לקחת אחריות על המצב הכספי בעקבות התנהלות הדירקטוריון; וכן: דוברת המועצה גב׳ רקפת וינטרוב בעלת ותק של כ 10 שנים במועצה: מנהלת מחלקת פניות הציבור לנה פורטנוי, העובדת במועצה למעלה מ 20 שנים; עו״ד הדס יעקובסון מנהלת הרגולציה והקהילה העובדת במועצה כ 12 שנים וטניה אומן - תקומה, אנליסטית המועצה, העובדת בה כבר 9 שנים.
"הבכירים הציעו לדירקטוריון כי יתנו הודעה מוקדמת של 3 חודשים, אך נענו בסירוב והמנכ״ל התבקש לסיים תפקידו באופן מיידי. פניות המועצה בשנה האחרונה לשר הכלכלה ולרשות החברות הממשלתיות לא נענו כלל".
לעומת זאת בכירים אחרים במועצה כמו עו"ד שרון מאיר, יעל שוואט כהן ויו"ר המועצה יונה טילמן טוענים נגד המנכ"ל.

"חלק מפעילות המועצה משותקת ממש"

במועצה טוענים כי נוצר נתק בינו לבין היועמ"שית של המועצה, התעמר לכאורה בעובדות ויצר מחנות בין העובדים, קידם עובדת שיש לו עמה קשר אישי ומונה לתפקיד ציבורי נוסף למרות איסור החל עליו. כן נטען שיש מחנות במועצה וישיבות ההנהלה לא מתקיימות כסדרו.
נטען כי פעילות המועצה משותקת, וכי במהלך השנה האחרונה היו תחלופות כוח אדם רבות התפטרות, שימועים ופיטורים, באופן בלתי פרופורציונלי לגודל החברה ואווירה עכורה. עוד נטען כי בשנה האחרונה לא התכנסה ועדת הרכש ואישרת הוצאות שונות של המועצה בניגוד לדרך הנדרשת, ועלה חשש שהוצאות שונות הוצאו בלי אישור היועמ"שית.

מינוי בודקת חיצונית

בשל חשש ליחסים לא הולמים של פיינשטיין עם עובדת, מונתה שופטת בדימוס כבודקת חיצונית למועצה. הדוח שכתבה חסוי. נטען שפיינשטיין כינה את הבדיקה "מיותרת" וכתב שהבדיקה מייצרת "כאוס ניהולי, סכנה של אבדן שליטה ופגיעה קשה בפעילות המועצה". לטענתו הבודקת לא מצאה כל פגם מהותי בהתנהלותו.
בדירקטוריון חושבים הפוך: נטען כי השופטת אכן קבעה כי אמנם לא ניתן להוכיח קיומם של יחסים לא הולמים אך היא אינה בטוחה שלא היו כאלה. כך או כך קשה לקבוע שהתקיים רכיב של ניצול יחסי מרות.
כן נטען שעובדת במועצה קודמה לתפקיד ניהולי בכיר שהומצא עבורה ושכרה הועלה ב-6,000 שקל בהליך בחירה לא תקין ותוספת שעות גלובליות שלא הובאה לאישור הדירקטוריון. עוד נטען כי יש חשש שפיינשטיין אסר על עובדי המועצה לפנות למשרד הכלכלה או הרשות להגנת הצרכן מכך עלה חשש להשתקת עובדי המועצה שמא יפעלו על פי זכותם בדין לפנות לגורמים אלו.
עובדת נוספת התלוננה כי נחשדה בהעברת מידע לדירקטוריון ועל כן החלו להינקט צעדים נגדה. בין היתר רופא תעסוקתי הורה לה לעבוד מהבית והמנכ"ל לכאורה הקשה על אישור עבודה מהבית. כן נטען לשימוש בשפה קשה מולה ומול היועמ"שית. במקביל, נטען כי מבקרת הפנים של המועצה התפטרה בטענה לקשיי הליך תקין. גם ההסתדרות וועד העובדים טענו להפרד ומשול ולגלי עזיבה של עובדים עקב היחס אליהם ותנאי העסקה ירודים. כן נבדק חשש לדיווח כפול בדבר הוצאות כוח אדם, ושימוש בכספי ציבור תוך הצגת מצג שווא, לכאורה.
כמו כן נטען כי בסמוך לתחילת עבודתו כמנכ"ל המועצה, מונה פיינשטיין לנציג ציבור בבית הדין האזורי לעבודה בת"א. "מדובר בעיסוק נוסף שלא כדין", כך טוענים במועצה.
עופר פיינשטיין מסר בתגובה: "הגעתי למועצה לצרכנות מתוך תחושת שליחות עמוקה. פצערי, דירקטוריון המועצה, הפועל ממניעים פוליטיים ואישיים, ניסה לעשות במונצה כבשלו. כל ניסיונתי לבלום השחיתות באמצעות אי תשלום כספי הציבור ואף פניות למבקר המדינה, לשר הכלכלה ולרשות החברות הממשלתיות עלו בתוהו.
על כן הגשתי את התפטרותי תפקידי לאחר שהדירקטוריון קיבל החלטה לפיה 2 חברי דירקטוריון יכולים לחייב את המועצה בכספים מבלי ידיעה או אישור של סמנכ״ל כספים והמנכ״ל. מצב דברים חמור ביותר אשר חייב את התפטרותי".
מהמועצה לצרכנות נמסר: "המועצה מברכת על החלטת עופר פיינשטיין להתפטר מתפקידו כמנכ"ל המועצה, זאת לאחר שנסיונותיו לכפות את המשך העסקתו על המועצה, באמצעות הליכי סרק שהגיש לבית הדין לעבודה, נכשלו ונדחו ולא בכדי הוא אף חוייב בהוצאות.
"המועצה רואה בחומרה רבה את דברי הבלע והשקר שכתב בנסיון שלא לקחת אחריות על המעשים המיוחסים לו בזימון לשימוע החמור שקיבל ובחר להתפטר במקום להשיב לו, ומצרה על בחירתו לנסות לפגוע בפעילות המועצה ועובדיה המסורים.
"המועצה קיבלה את התפטרותו, ביקשה ממנו לסיים את תפקידו לאלתר, פועלת על מנת להבטיח את תיפקודה הרציף של המועצה ושיפור השירות לצרכן ומאחלת לעופר בהצלחה בהמשך דרכו המקצועית".