בימים האחרונים מאות שליחי וולט, בעיקר מירושלים וחיפה, מוחים נגד שינוי מודל התגמול של חלקם, שלטענתם גורם להם להרוויח עד כ-30% פחות על כל משלוח. "פעם התשלום על המשלוח היה ברור - 18 שקלים ואז עוד שקל על כל 250 מטר אחרי הקילומטר הראשון. עכשיו מי שמחשב את התגמול למשלוח זה מחשב, בינה מלאכותית, שמחשבת 'מאמץ' כל מיני פרמטרים שחלקם גלויים לנו וחלקם לא - אם פעם משלוח משוק מחנה יהודה לרמות היה יוצא לי 40 שקלים, היום המחשב החליט שזה 25 שקלים". כך מספר מ', שליח וולט מירושלים, שלוקח חלק בארגון ההפגנות והמחאות, בריאיון ל"כסף חדש" ב-ynet radio. את הקטע המלא תוכלו לשמוע בסימנייה הרלוונטית בנגן שבראש הכתבה.
וולט הודיעה לשליחים בירושלים ובחיפה על שינוי מודל התשלום שלהם בתחילת חודש ינואר, לטענתה כדי לדייק את התגמול על המאמץ שמושקע בכל משלוח, במיוחד בערים ההרריות שבהן המאמץ לא מחושב רק על פי מרחק. השליחים מצדם, שעובדים במודל של פרילאנסרים, טוענים שוולט החלה להפעיל את שינוי מודל התשלום דווקא בירושלים ובחיפה משום שהשליחים שם פחות חזקים ומגובשים מאלה שעובדים תקופה ארוכה יותר במרכז ובתל אביב במיוחד. עם זאת, השליחים ברחבי הארץ משוכנעים שהמודל החדש יגיע בקרוב גם אליהם ויחול לבסוף בכל הערים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
שליח וולט
שליח וולט
שליח וולט
(צילום: מתוך אתר החברה )
"וולט חושבים שאנחנו חלשים בירושלים, אז הם נכנסו לפה לפני שהם מגלגלים את זה לכל הערים. זה קרה גם בוולט באירופה, בקפריסין, באזרבייג'ן, בכולן היו מחאות - חלק הצליחו וחלק לא. הם טוענים שזה בגלל שהאזור הררי, אבל בשורה התחתונה מרחק הנסיעה יותר ארוך והתשלום יותר נמוך", אומר מ'.

לפי מה האלגוריתם מחשב את המאמץ? מלבד המרחק והזמן? "המרחק, הקומה, היום בשבוע, השעה, האם האלגוריתם אוהב אותך, ועוד פרמטרים שלא סיפרו לנו. אם החישוב היה נכון אז מילא, אבל העובדה היא שזה מקצץ לנו כ-30% מהשכר. בנוסף, פעם היינו מקבלים תשלום כפול אם היינו עושים שני משלוחים בבת אחת לאותו אזור, עכשיו המחשב חושב שהמשלוח השני זה פחות מאמץ כי זה על הדרך, אז הוא מתגמל אותך בסכום הזוי של 10 שקלים-20 שקלים.
"הבעיה המרכזית היא ששקיפות זה הדבר האחרון שהיה כאן, הודיעו לנו שבוע לפני שהמודל משתנה ואמרו שמי שלא רוצה שיילך הביתה. אנחנו בכלל לא יודעים איך המחשב מחשב את הסכומים ההזויים האלה".
בוולט טוענים שהשינוי במודל הגיע כפידבק מהשליחים ושההכנסות של השליחים לא ייפגעו. "תרשה לי להגיד שזה שטויות. מי יכניס מודל שלא ישנה שום דבר לשליחים? מבזבזים על שינוי המודל מיליוני שקלים בשביל שהכל יישאר אותו דבר? אז עובדה, זה לא נשאר אותו דבר, העובדים לא מוכנים לעבוד ואני קורא לכולם להצטרף למחאה שלנו".
מישהו דיבר איתכם וניסה להסביר לכם את המודל? "המנהלים ניסו למרוח אותנו ואמרו שהם קשובים לנו ושהם יבדקו ושבינתיים נחזור לעבוד. אנחנו הצענו שבינתיים ימשכו את השדרוג שלהם ואז ידברו איתנו ונגיע להבנות אם אנחנו רוצים לעבוד ככה או לא".
2 צפייה בגלריה
בלי לחכות ברשימת המתנה ועם בונוס של 500 שקל - המבצע לשליחים חדשים בוולט ירושלים. בחברה טוענים שהמבצע קיים עוד לפני השינוי במודל
בלי לחכות ברשימת המתנה ועם בונוס של 500 שקל - המבצע לשליחים חדשים בוולט ירושלים. בחברה טוענים שהמבצע קיים עוד לפני השינוי במודל
בלי לחכות ברשימת המתנה ועם בונוס של 500 שקל - המבצע לשליחים חדשים בוולט ירושלים. בחברה טוענים שהמבצע קיים עוד לפני השינוי במודל
אתה לא חושש שיתפסו את המקום שלך? יש רשימות ביקוש גדולות לעבוד בוולט, אם אחד עוזב יש עוד 10 שמחכים להיכנס, לא? "קודם כל זה לא נכון, וולט יצאה עכשיו במבצע כדי לנסות לפרק את המחאה שלנו, והם מציעים 500 שקלים למי שיבוא לעבוד בירושלים ולקצר את זמני ההמתנה. הם כנראה נואשים, כנראה שאין להם מספיק אנשים, בטח לא ברמה שלנו שיודעים את העבודה".
בחברה מנגד טוענים שמדובר במבצע שקיים עוד לפני הכניסה של מודל התשלומים החדש, וכי אין קשר בינו לבין השינוי במודל או המחאה. בנוסף, מציינים כי מדובר במבצע שעולה מפעם לפעם באזורים שונים.
למה בעצם את קורא לעצמך מ' ולא מזדהה בשם שלך? "כי וולט העיפו חלק מאיתנו כבר, ככה מנסים לפרק את המחאות. לא נותנים לנו לעבוד, מורידים אותנו מהזמינות באפליקציה. ככה הם נלחמנים בנו, עם תירוצים שונים ומשונים ובעיקר לא חוקיים. ככה אני מגן על הפרנסה שלי, חד וחלק".
ולציבור בירושלים שרוצה להזמין אוכל מוולט יש טעם לנסות? או שאתם ממשיכים בשביתה? "הם יכולים אבל הם פשוט לא יקבלו את זה, אנחנו לא מוכנים לעבוד והאפליקציה בכלל לא תיתן להם להזמין אז אין מה לנסות".
מוולט נמסר בתגובה: "בשבוע שעבר החל שדרוג של מודל תשלומים לשליחים בחיפה וירושלים המתגמל שליחים על בסיס מאמץ השליח לכל משלוח. המודל מדויק יותר, משתפר תמידית, ושקוף לשליח מהרגע הראשון. החידושים המרכזיים במודל, כמו תשלום לפי מרחק נסיעה במקום מרחק אווירי, הגיעו מפידבקים של שליחים. אנחנו ממשיכים להיות קשובים לשליחים וללוות אותם לאורך תקופת השינוי. הכנסות השליחים לא ייפגעו במודל החדש".