בצל האיום שהפנה ראש עיריית תל אביב רון חולדאי לחברת וולט, כשהצהיר מוקדם יותר היום (ד') ש"הנהיגה הפרועה של השליחים עולה בדם וזו אזהרה אחרונה", מיטל להבי, סגנית ראש העיר והממונה על תחום התחבורה בעירייה, טענה בתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio כי "אני לא יודעת למה ראש העיר התכוון כשאמר שבפעם הבאה הוא יוציא לחברה 'כרטיס אדום', אבל יכול להיות שהכוונה היא שהפקחים יתמקדו בשליחי וולט. בכל אופן, וולט חייבת לקחת אחריות על מי שרוכב בשמה ומטעמה. היא מתנערת גם מזכויות עובדים וגם מהאחריות שלה לחיי אדם". האזינו לראיון עם להבי ולהסברים של עורך מדור הרכב ב-ynet הלל פוסק על ידי לחיצה על הנגן בפתח הכתבה.
במענה לשאלה מדוע לא נלחמים בעיריית תל אביב בבעיה על ידי הגברת הפיקוח והאכיפה טענה להבי ש"עם כל הכאב והצער שבכך, פקח לא יכול להיות בכל מקום ובכל עת גם אם נרצה, וגם אם ננסה למקד את הפיקוח העירוני רק בשליחים - הם לא יצליחו להתגבר על הבעיה". זאת, יש לציין, בזמן שהעירייה יודעת להשקיע משאבים בפיקוח על חניות, רוכבי אופניים חשמליים וקורקינט בתקופות מסוימות וכו'.
להבי הוסיפה בהמשך לדברים של חולדאי כי "אני כבר איימתי על חברת וולט בדיון שהיה בכנסת, ואמרתי להם שאם נצטרך, אנחנו נפעל על מנת שלמקצוע השליח יידרשו תנאים מיוחדים ולא כל אחד יוכל להיות שליח.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
שליחי וולט
שליחי וולט
שליחי וולט
(אוראל כהן)
"אני אומרת את זה בכאב לב", טענה, "מפני שאתה יודע כמה זמן לוקח להכשיר נהג אוטובוס? חודשים. וכמה זמן לוקח להכשיר נהג מונית? חודשים. והרי מי הם אלה שבאים לעבוד כשליחים? אנשים שמוצאים לעצמם את העיסוק בין לבין, ואם החברה תאלץ אותנו העירייה לייצר עודף רגולציה - זה יפגע לא רק בחברה אלא בשליחים, וזאת אשמתה של החברה".
עוד אמרה להבי כי "מדינת ישראל לא יכולה להותיר את שאלת הזיהוי של הרוכב בידיים פרטיות של חברה פרטית. היא חייבת לחייב במספר רישוי את כל מי שעולה על כלי זעיר חשמלי, על מנת שאנחנו נוכל לבצע אכיפה אלקטרונית, בין אם מדובר בכלי פרטי, בין אם בכלי בתפקיד, בעבודה, בשליחות. כל מי ש'מחזק' את מהירות הכלי שלו, כל מי שנוסע במהירות מופרזת, בצורה בריונית, וחוצה באור אדום, מן הדין שיהיה לנו את הכלים לאכוף את החוק לגביו.
2 צפייה בגלריה
מיטל להבי
מיטל להבי
סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי
(צילום: דינה קליינמן)
"חשוב לציין גם מה עשינו מאז הדיונים בנושא בכנסת. מעבר לזה שדיברנו על הוספת סימון זיהוי מספרי בולט על גבי התיקים, שהם עשו את זה בצורה חלקית והשליחים מתחכמים והופכים את התיק וכו', פתחנו גם ערוץ תקשורת ישיר בין הפיקוח לבין הנהלת וולט, וכשיש לנו אירועים משמעותיים של עבירות ושל בריונות, אז אנחנו מעבירים את זה להנהלת החברה על ידי הפקחים ואני יכולה להגיד לך שבדיון שערכנו בכנסת נציגי וולט אמרו שבאותו שבוע הושעו עשרה שליחים כתוצאה מהדיווחים והפניות של הפיקוח שלנו.
"אני בהחלט חושבת שפה צריך לפעול בצורה מערכתית. מעבר לנושא של מספר רישוי, צריך להיות יועץ בטיחות, כפי שיש בחברות אחרות, גם בחברה הזאת. למשל בתן-ביס יש יועץ בטיחות. אנחנו חושבים שוולט צריכה גם להעביר סדנאות בטיחות, ואנחנו מציעים לה לעשות את זה. הקמנו מתחם בטיחות בדרכים בכיכר רבין וביקשנו מהם להביא את השליחים שלהם לסדנאות בטיחות. ראינו חברות שפעילות הרבה יותר מהם, שמעסיקות גם הן שליחים, אבל הן דואגות לספק את הכלים או דואגות לספק הדרכות או דואגות ליועץ בטיחות. לא מעניין אותנו הנושא של שיטת העסקה בוולט. מענין אותנו שמי שעובד בעיר לא יסכן את ההולכים והשבים".

חולדאי: "לא יהיו עוד אזהרות"

בהודעה שפרסם חולדאי היום הוא כתב כי "הבהרתי למנכ"לית וולט ישראל ליאור אשכול את עמדתי הבלתי מתפשרת. מובן לי שתושבים ותושבות רבים נהנים משירותי החברה, אך לא נוכל להמשיך ולהרשות את פעילותה בכל מחיר. זה עולה לנו בדם, וחיי אדם חשובים יותר מכל ארוחת צהריים".
לדברי חולדאי, "על אף שאני מברך על כוונת משרד התחבורה לחייב לוחית רישוי לכל רוכב על דו גלגלי חשמלי, איני מתכוון לשבת בחיבוק ידיים ולהמתין שהחקיקה תיכנס לתוקף. זה עשוי לקחת עוד זמן רב. בינתיים אנו פועלים בערוצים מקבילים בכל מקום שניתן".

"נכון להיום לשליחי וולט יש חלק לא מבוטל בהשחתת תרבות הנהיגה בעיר", הדגיש חולדאי. "זה חייב להיפסק. לתפיסתי, האחריות על הנהיגה המסוכנת רשומה על שמה של החברה המפעילה. אותי לא מעניין המודל העסקי, לא מעניין אם השליחים עובדי החברה או פרילנסרים. זה פשוט לא מעניין. הדבר היחיד שמעניין הוא הבטיחות של תושבי העיר. על זה לא נוכל להתפשר".
"האמת היא ששיטת הזיהוי הנוכחית של שליחי וולט פשוט לא עובדת", הצביע חולדאי על הבעיה בעיניו. "לכן הנחתי את החברה לשנות מן היסוד את מבנה מספרי הזיהוי של השליחים, על מנת ליצור מציאות שבה הפיקוח העירוני, משטרת התנועה והחברה עצמה יוכלו לסגור מעגל מהיר בכל במקרה של עבירות תנועה על ידי שליחים. כך, שליח שיעלה על המדרכה יצטרך מהר מאוד לחפש עבודה חדשה".
"לא יהיו עוד אזהרות, זאת ההזדמנות האחרונה לתקן את הדרך", הדגיש חולדאי. "הכרטיס הבא יהיה כרטיס אדום".

וולט: "בטיחות בדרכים בראש סדר העדיפויות"

מחברת וולט נמסר בתגובה: "השבוע נפגשה מנכ"לית Wolt ישראל ליאור אשכול עם ראש עיריית תל אביב יפו רון חולדאי והציגה לו את מדיניות החברה לבטיחות בדרכים: תיקי שליחים עם מספר זיהוי גדול יותר, צוות שמטפל בפניות הנוגעות להתנהלות שליחים העובדים באופן יומיומי עם הפיקוח העירוני של עיריית תל אביב וסיום התקשרות עם שליחים שביצעו עבירות תנועה. אשכול שיתפה את ראש העיר חולדאי בכך שמתחילת 2022 סיימה Wolt התקשרות עם 400 שליחים שהתקבלו עליהם תלונות בטיחות בדרכים. בפגישה סוכם על המשך חיזוק שיתוף הפעולה שכבר קיים עם אגף התחבורה בעיר האמון על התשתיות ועם הפיקוח העירוני.
בחברה הוסיפו: "בטיחות בדרכים נמצאת בראש סדר העדיפויות של Wolt והחברה דוגלת במדיניות אפס סובלנות לנהיגה פרועה. שליחי Wolt עוברים הדרכות עם תכני בטיחות בדרכים החל משלב ההדרכה הראשונית ולכל אורך תקופת ההתקשרות השוטפת. ב-Wolt פועלת מחלקה ייעודית שאחראית על איכות השירות של השליחים ומטפלת בכל פנייה או תלונה בנושא נהיגה של שליח. המחלקה מבררת מול המתלונן ומול השליח את פרטי המקרה ובמידת הצורך אף מסיימת את ההתקשרות עם השליח וחוסמת אותו מביצוע משלוחים ב-Wolt. אדם שהיה עד למקרה בו שליח Wolt נהג בצורה לא בטוחה או נגד חוקי התנועה יכול בנוסף לפניה למוקד הפיקוח העירוני והמשטרה, לפנות עם פרטי המקרה ותיעוד לשירות הלקוחות של Wolt בצ'אט באפליקציה והתלונה תעבור לטיפול הצוות הייעודי".