1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית הדין הרבני באשקלון קיבל לאחרונה תביעה להגדלת מזונות שהגישה אישה נגד בעלה לשעבר, שירד מהארץ חרף זמני השהות שנקבעו לו עם שלושת ילדיהם. הדיינים - הרב מאיר כהנא (אב"ד), הרב שלמה צרור והרב דניאל גודיס - קבעו כי העזיבה לחו"ל מהווה שינוי נסיבות קיצוני המטיל עול כספי על האם, ולכן המזונות הוגדלו מ-4,500 שקל ל-5,600 שקל בחודש.
בני הזוג התגרשו לפני כשלוש שנים. בהסכם הגירושין נקבע ששלושת ילדיהם ישהו אצל האב פעמיים בשבוע בשעות הערב ובכל שבת שנייה, ולמשך שבועיים בחופש הגדול ובמחצית מהחגים. עוד נקבע בהסכם שהאב ישלם לאם 1,500 שקל בחודש עבור כל אחד מהילדים, ובסך הכל 4,500 שקל.
חרף הסכמות אלה, שלושה שבועות בלבד לאחר הגט עזב הגרוש לארה"ב ולא שב. בנסיבות אלה נאלצה האישה לשהות עם הילדים גם בזמני השהות שנקבעו לאב, תוך שהיא נושאת בהוצאות הכספיות הכרוכות בכך.
האישה, עורכת דין במקצועה, פנתה לבית הדין בבקשה להגדיל את המזונות. לטענתה, עזיבת הגרוש לחו"ל גורמת לה הוצאות נוספות, פוגעת ביכולתה לעבוד ומטילה עליה נטל מוגבר לטיפול בילדים כמשמורן יחיד. היא ביקשה לחייב אותו במזונות של 10,000 שקל בחודש.
עו"ד צהלה הלויעו"ד צהלה הלוינריה אברהמי
בתגובה טען האב כי הנטל לא נופל רק על גרושתו מאחר שהוריו – הסבא והסבתא – מגבים אותו ומארחים את הילדים בשבתות וחגים, ואף שוהים עמם במידת הצורך כשאמם בעבודה. הוא הוסיף שאין לו הכנסות כרגע וסכום המזונות שהיא מבקשת הוא מוגזם.
תחילה קבעו הדיינים כי אין הצדקה לשנות את בסיס המזונות שנקבע בהסכם הגירושין, מאחר שאף אחד מהצדדים לא הביא אסמכתא כלשהי להכנסותיו. הם גם הסתייגו מטענת האם שלפיה היא מרוויחה רק 20 אלף שקל נטו בשנה. לדבריהם, "נראה שהיא אינה חיה חיי עוני" ומוציאה על הילדים ביד רחבה.
משכך הם דחו את עתירת האם לקביעת מזונות של 10,000 שקל, וניגשו לדון רק בתוספת העלות שנגרמה לה בשל עזיבת האב. בהקשר זה הם קבעו שהעזיבה מהווה שינוי נסיבות מהותי וקיצוני ומטילה על האם עול כספי. הם העריכו כי מפגש רגיל עם הילדים עולה 50 שקל (עלות ארוחת ערב), סוף שבוע עם הילדים עולה 200 שקל ושבוע בחודש אוגוסט עולה 1,000 שקל.
הכפלת סכומים אלה בזמני השהות הכוללים של האב בשנה הובילה אותם להערכה שתוספת העלות שנגרמת לאם עקב עזיבת הנתבע היא כ-13,200 שקל לשנה. בחלוקה לחודשים מדובר ב-1,100 שקל לחודש. בהתאם לחישוב, המזונות הועמדו על 5,600 שקל בחודש (1,100 + 4,500). נקבע כי החיוב חל רטרואקטיבית ממועד הגשת התביעה.
• לקריאת פסקדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האב: עו"ד רות אשרף ממן • האישה עורכת דין וייצגה את עצמה • עו"ד צהלה הלוי עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין