1 צפייה בגלריה
ירוטים של כיפת ברזל
ירוטים של כיפת ברזל
יירוטים של כיפת ברזל במהלך המלחמה
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
בית המשפט למשפחה בחיפה דחה לאחרונה אזרח אמריקני, אב לשלושה ילדים המתגוררים עם אימם בישראל, שביקש לשלוח אותם להוריו בארה"ב משום שהם בסכנה בזמן המלחמה המתחוללת בארץ. השופטת הילה גורביץ עובדיה קבעה שהוא לא מעורב כלל בחיי הילדים, ולא ניתן לחייב את האם לשלוח את ילדיה לחו"ל.
את הבקשה הגיש האב ב-19 באוקטובר תחת הכותרת "בקשה לפינוי דחוף של הילדים למקום מבטחים בפלורידה לאור המלחמה". הוא טען כי לנוכח מצב המלחמה עלולה להתרחש הסלמה בגבול הצפון שתביא ל"ממטרים של רקטות מלבנון אשר בקלות יכולים להגיע לביתם של הקטינים".
הוא דרש להורות לאם לפנות את ילדיהם מישראל ללא דיחוי - באוניות החילוץ או טיסות החילוץ האמריקניות. לדבריו, אחותו נרשמה לטיסת חילוץ עם ילדיה והיא מוכנה ללוות את אחייניה בטיסה. הוא הדגיש שהקטינים הם אזרחי ארה"ב וזכאים להשתתף בטיסות אלו, וכי הוריו מתגוררים בפלורידה.
עוד נטען כי טובתם הפיזית של הקטינים היא לא להימצא בישראל שבה משתוללת מלחמה וקיימת סכנה של פגיעת טילים או היתקלות עם מחבלים מתאבדים. לדבריו, טובתם הפסיכולוגית היא שלא ייחשפו ל"טריגרים מייצרי טראומה כגון צופרי האזעקה", חדשות מתפרצות בטלוויזיה, לחץ של חיפוש מחסה וכדומה.
עו"ד תהילה בר-חןעו"ד תהילה בר-חןג'ני קשת / סטס קורינסקי
האם התנגדה לבקשה וציינה שהיא הוגשה בחוסר תום לב משווע, ומה שמסתתר מאחוריה היא בעצם תוכנית לחטיפת הילדים בחסות החוק. לדבריה, האב ניתק קשר עם ילדיו ולא משלם מזונות מבלי לתהות איזו טראומה הוא מותיר בנפשם. היא ציינה שעד היום אין לבית המשפט כתובת עדכנית של האב והוא ניסה בעבר למנוע את שובם של הקטינים לישראל, כשביקרו בארה"ב בחודש יוני 2022. עוד הדגישה כי בבניין שבו היא מתגוררת עם הקטינים יש מקלט, וכי היא סומכת על חיילי מדינת ישראל אשר מחרפים נפשם כדי לשמור על הילדים.
ואכן, השופטת הילה גורביץ עובדיה קבעה כי מדובר באב שניתק עצמו פיזית מילדיו לאחר שיצא מגבולות מדינת ישראל. היא ציינה שניסיונות בית המשפט וגורמי טיפול לשמר קשר טלפוני וגם באמצעים חזותיים בין הקטינים ובין אביהם כשלו, בין היתר בשל חוסר שיתוף הפעולה שלו.
בפסק הדין צוין שהאב לא משלם את מזונות הקטינים שנפסקו ואינו מעורב כלל בחייהם. גם לא ניתן להתעלם מכך שאכן כשהאם ביקרה עם הילדים בארה"ב הוא נקט נגדה הליכים משפטיים על-מנת לנסות ולהשאיר את הילדים שם.
היא קבעה שלא ניתן לחייב את האם לשלוח את ילדיה לחו"ל וכתבה: "עם כל הכבוד לטענות המבקש בבקשתו בנוגע למסוכנות שהוא סבור שקיימת במדינת ישראל, אין הדברים מייצגים את המציאות כהווייתה. חזקה על המשיבה כי היא מקפידה על הנחיות פיקוד העורף ובכך יש לשמור את ביטחונם של הקטינים".
לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה עו"ד תהילה בר-חן עוסקת בדיני משפחה הכותבת לא ייצגה בתיק בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין ynet הוא שותף באתר פסקדין