בפסק דין שפורסם לאחרונה קבע בית הדין הרבני בתל אביב כי חרדית לשעבר שבעלה התעלל בה על רקע הצטרפותה לכת מיסטית המאמינה ברוחות ושדים, לא זכאית לקבל בגירושיה את כתובתה בת 18 מיליון השקלים. הדיין רפאל זאב גלב קבע שלצד חומרת מעשי הבעל, היא הביאה במעשיה לפירוק המשפחה.
בני הזוג, חוזרים בתשובה, נישאו לפני כ-25 שנה. במהלך הנישואים החלה האישה להתעניין במיסטיקה והצטרפה לכת שבמסגרתה רכשה בעשרות אלפי שקלים "כרטיסים מגנטיים בעלי כוח ואנרגיה" ונהגה לשים אותם מתחת למזרן. היא אף נסעה לסדנה בחו"ל עם ראש הכת וצולמה מחובקת עמו.
1 צפייה בגלריה
סיאנס. אילוסטרציה
סיאנס. אילוסטרציה
סיאנס. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בתגובה ל"הידרדרות הרוחנית" של אשתו פעל הבעל, בעצת רב, לשרוף את המזרן שלה ואת הכרטיסים שהונחו מתחתיו, שאותם החשיב לעבודה זרה. בתביעת הגירושים שהגישה האישה היא סיפרה שבעלה שרף לה חפצים נוספים כולל בגדים, פאות וספרים. ביולי 2020 הם נפרדו סופית. היא טענה שההתעללות המתוארת מצדיקה לחייב את בעלה לתת לה גט בתוספת הכתובה שעליה חתום. מטעמי יכולת כלכלית של הבעל הועמדה תביעת הכתובה על 11.5 מיליון שקל "בלבד".
הבעל הודה שטעה בהתנהגותו אבל לטענתו מעשיו היו התוצאה ולא הסיבה. לדבריו, אשתו היא זו שהרסה את הנישואים ודרדרה אותם למצב שבו אין מנוס מגירושים, בכך שנסחפה לחברה קלוקלת תוך שינוי אורחות חייה מחרדית המקפידה על קלה כבחמורה לאישה מתירנית המתחבקת עם זרים.
עו"ד סימה כהןעו"ד סימה כהןולאד לימר
הדיין גלב נימק שמעשי הבעל – הגם שחמורים ופסולים – הם בבחינת "הביצה ולא התרנגולת". הוא ציין שממסכת הראיות עלה שהבעל פעל מתוך רצון להחזיר את אשתו לדרך הישר תוך השכנת שלום בית ביניהם, בעוד האחרונה בוחרת שוב ושוב לדבוק בדרך החורגת מאורח החיים החרדי.
"לא מדובר כאן בשינוי קל, קוסמטי זה או אחר שחל באישה, שעד היום ניהלה אורח חיים חרדי ועתה עברה למסלול לייט דתי ולא חרדי", הדגיש, "אלא מדובר על שינוי משמעותי בכל הליכותיה שלא עומד גם בקנה מידה דתי כלשהו בכלל".
כדוגמה להתנהלותה המוזרה של האישה, פירט הדיין שבאחת הפעמים אמרה לבעלה כי היא מקיימת באופן תדיר יחסי אישות "עם שדים, רוחות ומלאכים". אמנם היא תירצה זאת ברצונה שבעלה יחזיר לה את המזרן והכרטיסים, אלא שהדיין לא שוכנע מכך שכן היא ידעה שנושא השדים נתפס בעיני בעלה כדבר מרגיז ובלתי נסבל. "כך או כך, הדבר רק מראה להיכן האישה התדרדרה", כתב.
מסקנתו הייתה כי הנישואים באו לקיצם מחמת התנהגות האישה, כך שתביעת הגירושים שלה אמנם התקבלה, אך תביעתה לכתובה נדחתה. בסיום דבריו הוא הביע תקווה כי האישה תעזוב את דרכה החדשה ותשוב לחיק היהדות במהרה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האישה: טו"ר טוביה לרנר • ב"כ הבעל: עו"ד יואב תם, טו"ר זיו ברקוביץ וטו"ר צבי גלר • עו"ד סימה כהן עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין