מסלול מהיר לבניית ממ"דים בכל הארץ ופטור מהיתר בנייה להקמת ממ"ד בבתים פרטיים: בצל מלחמת חרבות ברזל, התכנסה היום (ג') המועצה הארצית לתכנון ולבנייה כדי לאשר מספר תוכניות הקשורות להיערכות העורף, בשל הדחיפות הרבה בצרכי מיגון של התושבים. כפי שפורסם ב-ynet בסוף השבוע, כ-62% מהדירות בישראל אינן ממוגנות, כלומר מעל 1.6 מיליון דירות ללא ממ"ד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
במסגרת הדיון אישרה המועצה להרחיב את התוכנית המאפשרת מסלול מהיר להקמת ממ"דים מיישובי גבול הצפון ליישובים בכל חלקי הארץ. כפי שפורסם בשבוע שעבר ב-ynet, מדובר בתוכנית חדשה, שהיא הרחבה של תוכנית המתאר הארצית שאושרה בשנת 2019 וחלה על יישובי גבול הצפון בלבד, ומאפשרת הליך מזורז למיגון בטווח של כ-9 ק"מ מהגבול הצפוני.
1 צפייה בגלריה
חלון ממ"ד
חלון ממ"ד
חלון ממ"ד
(צילום: יאיר שגיא)

כיום הקמת ממ"ד מתאפשרת בהתאם להוראות התוכנית החלה על המגרש שבו מצוי הבניין, וכל חריגה ממנה מחייבת הליך של פרסום הקלה. כלומר יש צורך להגיש לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בקשה להקלה על מנת לחרוג מקווי התוכנית, כדי שיתאפשר להקים את הממ"ד. התוכנית שחלה על יישובי הצפון מאפשרת הקמת ממ"ד גם בסטייה מהוראות התוכניות המפורטות החלות על המגרש. עם הרחבתה, ניתן יהיה להוציא מכוחה היתר בנייה להקמת ממ"ד בכל הארץ, גם אם אינו תואם את התוכנית המפורטת.
בנוסף, הוחלט על תקנות פטור מהיתר בנייה לממ"דים בבתים צמודי קרקע ולמבני מגורים בני 2 קומות, שקווי הבניין שלהם אכן מאפשרים את הקמת הממ"ד, זאת בהתאם לבדיקה של עורך התוכנית. כמו כן, אושרו תוכנית ותקנות שיאפשרו מסלול מהיר לטובת חיזוק בניינים קיימים בפני רעידות אדמה, ללא תוספת זכויות בנייה. כיום, עם פקיעת תמ"א 38, ברוב המקרים לא ניתן לחזק מבנים ללא תוספת שטח. עם אישור התוכנית והתקנות ניתן יהיה לחזק את הבניינים בהליך מהיר.
במקביל, הוחלט לאשר באופן מיידי פתיחת מחלקות חדשות וממוגנות בבתי החולים "זיו" בצפת, "פוריה" בטבריה ו"איתנים" בירושלים באמצעות פטור מהיתר בנייה. במועצה הסבירו כי "על מנת לתת מענה לחיילים או אזרחים אשר ידרשו לאשפוז עקב המלחמה, נדרש משרד הבריאות להיערך ולהקים מחלקות אשפוז נוספות. כדי לאפשר את פתיחת המחלקות באופן מיידי, המועצה החליטה לתת פטור מהיתר בנייה להקמת מבנים אשר ניתן לגביהם אישור מנכ"ל משרד הבריאות כי הם נדרשים". במועצה הבהירו כי הוא הפטור הוא מהיתר בנייה בלבד, והבינוי חייב להתאים לתוכניות המפורטות המאושרות למוסד הרפואי, בליווי אדריכל.
בנוסף דנה המועצה בסוגיית תשתיות אנרגיה בחירום ואישרה את תוכנית המתאר הארצית למתקני אגירת אנרגיה, המסדירה את הליכי התכנון להקמת מתקני אגירה, שייתנו בין השאר גיבוי לתחנות הכוח. מתקני אגירה מאפשרים לייעל את השימוש ברשת החשמל בשילוב עם ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות. מכוח התוכנית ניתן יהיה להקים מתקני אגירה בצמוד למתקנים פוטו-וולטאים, בתחנות דלק וגם בבתי מגורים, דבר שיאפשר לווסת את צריכת החשמל באזורי ביקוש.
בתוך כך, מינהל התכנון פרסם טיוטת חוק חדשה שמאפשרת לשחרר אלפי דירות ממוגנות שנמצאות רגע לפני אכלוס ולזרז את האישורים הנדרשים מול פיקוד העורף. זאת באמצעות הוראת שעה שתאפשר לרשויות מקומיות להוציא תת-תעודת גמר זמנית בתוקף לשנה שתאפשר אכלוס של הדירות.
במקביל, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מסרה היום שלא יידרש אישור של רמ"י וכן לא יידרש תשלום דמי היתר בבניית ממ"ד עד לשטח של 20 מ"ר בכל הארץ.
פורסם לראשונה: 15:19, 17.10.23