ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) נערכים ליום שאחרי המלחמה בעזה ומעריכים שעיקר העבודה, לרבות שיווק קרקעות וקידום מכרזים, תופנה לשיקום קיבוצי העוטף. בכירים ברמ"י ובמשרד הבינוי והשיכון נפגשו בימים האחרונים עם הנהגת הקיבוצים בעוטף עזה, וגורמים המעורים בנושא מציינים כי למרות הטראומה הקשה והתשתיות הפיזיות שנפגעו, ככל שיינתן פתרון ביטחוני לאזור, הרצון יהיה לשוב להתגורר שם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
בטווח הביניים נשקלת האפשרות להקצות למפונים מאזורי הלחימה דירות ריקות של החברה הממשלתית דירה להשכיר או לפרסם קול קורא לקבלנים להקצות דירות ריקות בפרויקטים שקיבלו טפסי 4 אך טרם אוכלסו. יוזמה דומה של התאחדות הקבלנים בוני הארץ בשיתוף מספר חברות נדל"ן כבר יצאה לדרך. על פי הערכות, היוזמה של המועצה האזורית דרום השרון להקמת יישוב זמני ליד כפר סבא עבור מפוני הקיבוצים לא בהכרח תצא לפועל משום שההבנה היא שתושבי העוטף מעוניינים להישאר באזור, בין היתר בקיבוצים שלא ניזוקו וזקוקים לשיקום משמעותי.
1 צפייה בגלריה
קיבוץ בארי
קיבוץ בארי
קיבוץ בארי לאחר המתקפה הרצחנית שספג
(צילום: גדי קבלו)
אתמול עדכנה רשות החירום הלאומית על תוכנית "משב רוח", שמטרתה לדאוג, בין היתר, לתושבי עוטף עזה, במסגרתה פונו 13 אלף איש מהיישובים צמודי הגדר לעשרות מלונות. התוכנית, בהיקף כ-244 מיליון שקל, אמורה לאפשר למפוני העוטף (לצד מפונים מהערים הסמוכות אשקלון, שדרות וכן מיישובי גבול הצפון) לשהות בבתי מלון ככל שיידרש, אולם בשטח אין מספיק בתי מלון שיכולים להכיל את מספר המפונים.
במקביל מגבשת הממשלה תוכנית לאכלוס זמני למשך מספר חודשים עבור מפוני עוטף עזה, לפיה התושבים יתגוררו בבתי קבע בפנימיות, אכסניות או כפרי נוער, כאשר המטרה לאפשר להם לקיים חיי משפחה וקהילה. במסגרת זו צפויים להתקיים גם מסגרות לימודיות וגני ילדים. בשלב זה בממשלה מנסים לאתר מקומות מתאימים, וכל זאת עד שהתושבים יוכלו לחזור לשקם את ביתם ואת יישובם. מדובר בעיקר במענה לקיבוצים כמו כפר עזה, נחל עוז, בארי וניר עוז. אלו היישובים שניזוקו משמעותית, הן הבתים הפרטיים והן התשתיות.
בינתיים ברמ"י גיבשו סל הקלות לגבי דחיית מועדי תשלום קבועים בשוברים שהונפקו, למשל דמי היתר לחכירת קרקע, וסגירת מכרזי מקרקעין, לצד מענה ראשוני לצרכים הדחופים של יישובי עוטף עזה. בין היתר הוחלט על דחיית כל סוגי התשלומים, הארכת מועדי השגה על שומות שסיפקה רמ"י לגבי קרקעות, הקפאת הליכי אכיפה בגין בנייה ללא היתר, השבת ערבויות כספיות, חתימה מיידית על היתרי בנייה ועוד. הדחייה של המכרזים וההיתרים תהיה עד חודש נובמבר לפחות.
יש לציין כי תפקידה של רמ"י לשווק קרקעות למגורים, אולם מי שאחראי על תכנון תוכניות הבנייה בישראל זה מינהל התכנון במשרד הפנים.