אחרי הירידות החדות בבורסה אמש (ראשון) ובצל המלחמה הקשה בדרום שנכנסת ליומה השלישי, המסחר במט"ח התחדש הבוקר והשקל נחלש בחדות מול המטבעות המובילים: הדולר נסחר סביב 3.95 שקלים, לאחר שהשער היציג נקבע על 3.91. האירו מזנק גם הוא בשיעור דומה ונסחר סביב 4.15 שקלים, לאחר ששערו היציג נקבע על 4.12.
במקביל, הבורסה המקומית נפתחה בעליות קלות אחרי הקריסה אתמול, זמן קצר לאחר מכן עברה לירידות וסיימה את המסחר בעליות: מדד ת"א 35 עלה ב-1% בנעילה, ת"א 125 ב-0.6% ות"א בנקים ב-0.3%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
לאור הירידות החדות בשקל ובעיקר לקראת הצפי להמשך המגמה בצל המלחמה, בנק ישראל הכריז היום על תוכנית יוצאת דופן למכירת מט"ח בהיקף של עד 30 מיליארד שקל. "הבנק יפעל בתקופה הקרובה בשוק ככל שיידרש על מנת למתן את התנודות בשער השקל ולספק את הנזילות הנדרשת להמשך הפעילות הסדירה של השווקים". יצוין, כי יתרות מטבע החוץ הסתכמו בסוף חודש ספטמבר 2023 בסך 198,555 מיליוני דולרים.
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
עוד ציינו בבנק המרכזי, כי "בנוסף לתכנית ה-30 מיליארד, ובמידת הצורך, אספקת הנזילות לשוק תתבצע גם ע"י הפעלת מנגנוני עסקאות SWAP של הבנק בשוק בסכום של עד 15 מיליארדי דולרים. בנק ישראל ממשיך לנטר את ההתפתחויות, עוקב אחר כלל השווקים ויפעל בכלים העומדים לרשותו בהתאם לצורך". גורמים בבנק ישראל הסבירו כי מדובר בפעם הראשונה מזה שנים שמוכרים מט"ח בישראל.
בתגובה, אחד מבכירי משרד האוצר שיבח את נגיד בנק ישראל: "יש מבוגר אחראי אחד בכלכלת המדינה - הנגיד".

הנפילות החדות בפתיחת שבוע המסחר בבורסה

אמש ננעלה הבורסה בירידות דרמטיות במדדים המובילים: ת"א 35 צנח ב-6.47%, ת"א 125 ב-6.69% ות"א 90 ב-7.89%. מדד הבנקים צלל ב-8.7%. פתיחת הבורסה התעכבה בכ-10 דקות לאור הירידה המשמעותית טרום המסחר.
לפי כללי הבורסה, רק אם מדד ת"א 35 יורד ב-8% או יותר אז נרשמת הפסקה של חצי שעה במסחר ואם המדד ממשיך לרדת לאחר החידוש ב-12% או יותר, אז נפסק המסחר עד סוף היום בהחלטת מנכ"ל הבורסה. הירידות הן צפויות נוכח מצב הלחימה במדינה, והחשש של המשקיעים מהעתיד לבוא. השאלה היא רק עד כמה הבורסה תיפגע בהמשך.
היחלשות נוספת של השקל תגרום בימים הקרובים לעליות מחירים של מוצרים מיובאים ותגביר את הצורך של בנק ישראל להעלות את הריבית במשק ב-23 באוקטובר בעוד רבע אחוז ל-5%. יחד עם זאת, אם תימשך הלחימה והמשק בחלקו ישותק, קיים גם סיכוי שבנק ישראל יחשוש מהשלכות העלאת ריבית בעת הזאת וכניסת המשק להאטה משמעותית וייתכן שהעלאת הריבית תידחה להחלטה האחרונה של השנה, בדצמבר.

השבועות הקרובים בכלכלה הישראלית

עוד לפני המתקפה, השבועות הקרובים בכלכלה היו צפויים להיות צפופים ומכריעים. בין השאר יתבררו גובה הגירעון העדכני בתקציב המדינה, שיעור האינפלציה, מחירי הדירות ושכר הדירה, גובה הריבית במשק כאמור וצפוי גם פרסום דוח חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס למדינת ישראל. בנוסף, אחת משאלות המפתח תהיה האם יהיה לישראל נגיד בנק מרכזי חדש או שמא ברגע האחרון יחליט ראש הממשלה שזאת לא העת להדיח נגיד ויאריך את כהונתו לקדנציה שנייה.
אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות: "בניגוד למבצעים השונים בדרום בשנים האחרונות, להם הייתה השפעה מזערית על השווקים, למלחמה שהחלה בסוף השבוע צפויה להיות השפעה מהותית יותר. הסיבה לכך היא שהשווקים הם בסופו של דבר בבואה של הכלכלה הישראלית, ואם במבצעים הקודמים בדרום הכלכלה הישראלית לא נפגעה באופן מהותי, הרי שכיום תרחיש כזה הוא יותר מדי אופטימי. לכן, אם בעבר התגובה בשווקים היתה ליום-יומיים לכל היותר, סביר להניח שהפעם נראה את השווקים המקומיים מתקשים להתאושש מהר.
"אז מה עושים עם הכסף? אמנם האופק לשוק הישראלי לא נראה כרגע טוב אבל למדנו שוב ושוב בעבר שקבלת החלטות על החסכונות ארוכי הטווח שלנו בתקופות כאלו מובילה בדרך כלל להפסדים ולא לרווחים. הקטנת החשיפה לשווקים כיום עשויה אמנם לחסוך הפסדים על הנייר, אבל מכיוון שבדרך כלל אף אחד לא יודע מתי הזמן הנכון להחזיר את הכסף לשוק, בסופו של דבר מהלכים מסוג זה פוגעים בחוסך".
יוסי פרנק, מנכ"ל ובעלים של אנרג'י פייננס: "ביום כ"כ קשה וכשלקראתנו ימים קשים עוד יותר, אני תוהה לאן נעלם הנגיד? האם אנחנו במלחמה, אם לא אז מדוע הכל מתרסק, אם כן אז מדוע בכלל נתנה הוראה לפתוח את הבורסה, האם עצירת המסחר במטבע למספר ימים ועצירת הפעילות בבורסה הם לא חלק בלתי נפרד מהניסיון להרגיע את השווקים והציבור? עוד לפני סוף השבוע הנורא אני סבור שהנגיד היה חייב לצאת לציבור ולהודיע שמתוך אחריות לאומית הוא מעוניין להמשיך לקדנציה נוספת. קל וחומר לנוכח האירועים האחרונים. ואם בכל זאת ייפתח המסחר במט"ח מחר והספקולנטים ינסו לנצל את המצב, אני מצפה מבנק ישראל שיעשה את מה שהיה צריך לעשות כבר לפני חודש ולהתחיל למכור מטבע".
פורסם לראשונה: 07:38, 09.10.23