נתונים של חברת דן אנד ברדסטריט מגלים כי למרות משבר הקורונה והטענות כי עסקים רבים נקלעו לקשיים וקשה מאוד לפתוח עסקים חדשים, שנת 2021 חייכה למשק הישראלי. על רקע הצמיחה המחודשת של המשק בשנה החולפת והחזרה לשגרה במרבית הענפים, מספר העסקים שנסגרו דומה למספר טרם פרוץ משבר הקורונה ובמקביל עסקים חדשים רבים מאוד נפתחו, כולל כאלה שהיו סגורים ארעית במהלך שנת 2020 ונפתחו מחדש.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כך, כ-46 אלף עסקים נסגרו (3,000 בענף המסעדנות, 1,000 בענף עבודות הבנייה והשיפוצים ו-750 חנויות אופנה והלבשה), אבל במפתיע כ-63 אלף חדשים נפתחו או שבו לפעול.
1 צפייה בגלריה
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
המשק התאושש, אך עדיין 3,000 מסעדות ובתי קפה נסגרו ב-2021
(צילום: מוטי קמחי)
מהנתונים עולה, כי רמת הסיכון לסגירת עסק ירדה השנה לכ-7.5% בהשוואה לכ-11.5% בשנת 2020. בעקבות תוספת העסקים, נכון לסוף שנת 2021 מספר העסקים הפעילים במשק שב לרמה גבוהה ועומד על כ-620 אלף. מתוכם, כ-96.5% (כ-600 אלף) מוגדרים כעסקים קטנים, כ-3% (כ-18 אלף) מוגדרים בינוניים וכ-0.5% (כ-3,000) מוגדרים כעסקים גדולים.
במהלך העשור הקודם, ועד פרוץ משבר הקורונה ב-2020, נפתחו מדי שנה 55-50 אלף עסקים, ומנגד נסגרו 45-40 אלף עסקים. המשמעות היא שדווקא בשנת הקורונה השנייה נפתחו יותר עסקים חדשים או מחודשים.
ב-2020, תחת משבר הקורונה, מצב העסקים במשק השתנה: פחות נפתחו ויותר נסגרו. ב-2020 נפתחו ברחבי הארץ כ-45 אלף עסקים חדשים, ומנגד נסגרו כ-70 אלף, כולל כ-25-20 אלף עסקים שנסגרו באופן זמני, אשר לא התבצעה בהם פעילות עסקית ולא נסגרו רשמית, אלא "הונשמו" באמצעו התוכנית הכלכלית של הממשלה הקודמת.

הענפים המסוכנים: מסעדנות וסוכנויות הנסיעות

הענפים המסוכנים ביותר במשק ב-2021 היו המסעדנות ובתי הקפה, סוכנויות הנסיעות וגם האופנה, בדיוק כמו ב-2020. הענפים היציבים במשק הם ההייטק, אשר גם בשנה קודמת היה היציב ביותר, תעשיית הפרמצבטיקה והכימיקלים.
בשנת 2021 נרשמו תמורות גבוהות במדדי סיכון בחלק מענפי המשק. השינוי המהותי ביותר נצפה בענף בתי המלון והארחה (עלייה ברמת הסיכון של 9%) לאור הקיפאון בכניסת תיירים לישראל והתבססות על תיירות פנים בלבד. גם חדרי כושר חוו עלייה גבוהה ברמת הסיכון (של 6%) כתוצאה מפוטנציאל נמוך יותר של מינויים תחת הגבלות התו הירוק וחשש של מתאמנים לחזור ולהתאמן במתחמים סגורים. בתעשיית המתכת ותשומות לענף הבנייה נרשמה גם עלייה גבוהה של 5% ברמת הסיכון, כאשר ספקי תשומות רבים שלא הצליחו לגלגל על לקוחותיהם את עליית המחירים במלואה נאלצו לספוג שחיקה ברווחיות עד כדי היקלעות לכשל פיננסי.
ענפים אשר אופיינו בירידה ברמת הסיכון היו מסחר בדלק (ירידה של 9% בסיכון) ושירותי תחבורה (ירידה של 7% בסיכון), שהפגינו התאוששות לאחר פגיעה בפעילותם ב-2020 תחת הסגרים וההגבלות.
בענף השירותים הלוגיסטיים נרשמה ירידה של 5% בסיכון, המאופיין בעליית מחירים לרווחת השחקנים הפעילים בו בשל לחצי ביקוש לשירותים לוגיסטיים אל מול המחסור בהיצע. ענף ההייטק רשם ירידה של 4% בסיכון, וממשיך להפגין פעילות ענפה ולהוביל את המשק הישראלי גם ב-2021. וענף הרכב, עם ירידה של 4% בסיכון, נהנה מביקושים גבוהים מחודשים אל מול מחסור בהיצע.
לדברי אפרת שגב, סמנכ"לית דאטה ואנליזה בדן אנד ברדסטריט, "המשק העולמי כולו והישראלי בפרט, הציג ב-2021 שיפור במדדים הכלכליים והעסקיים, לאחר שב-2020, כמו כלכלות מקומיות רבות, הושפע מהותית ממשבר הקורונה. ענף ההייטק, אשר השפיע משמעותית על הנתונים הטובים שהציג המשק הישראלי, ממשיך להוות את מנוע הצמיחה העיקרי של המשק, והמשימה העיקרית של הממשלה והחברות בענף תהיה לראות איך לאפשר לצמיחה הזו לחלחל לשכבות נוספות ובכך לתת מענה הן למצוקת העובדים ההולכת וגדלה והן לסייע לצמצום הפערים המתרחבים באוכלוסייה".