לטענת חיים רוקח, ראש המועצה האזורית גולן, משבר הקורונה בשילוב עליית המחירים בענף הנדל"ן הובילו משפחות רבות לרצות לגור ברמת הגולן. "לפני הקורונה קיבלנו 200 פניות לחודש, עכשיו הגענו כבר ל-3,500 פניות לחודש. השנה אנחנו קולטים 600 משפחות, פי ארבעה בהשוואה לשנים קודמות".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברקע, המועצה האזורית תפרסם בחודש הבא מכרז לשיווק 100 מגרשים בני חצי דונם ביישוב הקהילתי החדש רמת טראמפ בצפון הגולן. מדובר ביישוב שהוקם כמחווה לנשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, לאחר שהכריז לפני שלוש שנים על הכרה ברמת הגולן כשטח ישראל.
1 צפייה בגלריה
רמת טראמפ, הישוב שבנימין נתניהו הקים לכבוד דונלד טראמפ ברמת הגולן
רמת טראמפ, הישוב שבנימין נתניהו הקים לכבוד דונלד טראמפ ברמת הגולן
רמת טראמפ
(צילום: אביהו שפירא)
כיום גרות ביישוב 23 משפחות ראשונות. רוקח אמר כי "למרות שהמכרז עוד לא פורסם, בוועדת הקליטה של המועצה הצטברו כבר כעת 1,200 בקשות של מתעניינים במכרז".

מגרש (כמעט) בחינם

מי שיזכה במכרז, יחויב בתשלום אחד בסך 230 אלף שקל בלבד - דמי פיתוח המגרש וכמובן יישא בעלות הבית שיבנה. המועמדים יעברו סינון ראשוני, שיבדוק אם כוונתם להעתיק את חייהם לגולן ולא מדובר בהשקעה נדל"נית בלבד, והם יידרשו לעמוד גם בפני ועדת קבלה.
במקביל, כדי לחזק את התעסוקה בפריפריה, הוקמו ברמת הגולן האבים (מתחמי עבודה משותפים). הראשון הוקם בצומת ווסט והשני "האבזלת" נמצא באזור תעשייה גבעת יואב. מדובר במתחמים גדולים שניתן לשכור בהם חלל עבודה במחיר מוזל. התכנון הוא לפתוח עוד שלושה האבים. בנוסף, החלה פריסה של סיבים אופטיים בגולן לשיפור תשתית האינטרנט.
המועצה האזורית נערכת כעת לשיווק מכרזים לעוד 1,100 מגרשים שנועדו להגדלת ועיבויי יישובים ותיקים. היעד של המועצה הוא הכפלה תוך חמש שנים של כמות האוכלוסייה ברמת הגולן שעומדת כיום על 20 אלף. זאת כחלק מתוכנית לפיתוח הגולן, שכלולה בהסכם הקואליציוני של ממשלת בנט.

קיצור הליכים לבנייה

בשבוע שעבר חלה התקדמות ניכרת בדרך למימוש, לאחר ששרת הפנים איילת שקד חתמה על צו להקמת ועדה מחוזית של מועצת גולן, שעד כה נאלצה לקבל אישורי בנייה מהוועדה המחוזית צפון, הליך שלקח כשש שנים בממוצע בגלל העומס על הוועדה.
בכך אמורים להתקצר ההליכים הבירוקרטיים לאישור תוכניות תמ"א (תוכנית מתאר ארצית) ותב"ע (תוכנית בניין עיר) לשנתיים בלבד ויאיצו את הבנייה והפיתוח הגולן.
אחת הבעיות המרכזיות בגולן היא המרחק מבתי החולים. בניית בית חולים באזור אינה כדאית כלכלית לקופות החולים ולמדינה מפאת מספרם המועט של התושבים. רוקח אומר כי הוא בוחן כעת עם יזמים פרטיים הקמת בית חולים פרטי שיספק שרותי רפואה לתושבים.