הסתכלו על השום שקניתם לעוף ולמטבוחה. ייתכן מאוד שהוא מגיע ברביעיות, הוא צחור כשלג בעקבות הלבנה כימית, אין לו פגמים ואין לו שורשים וגם אין לו המון טעם. זה שום סיני, שנמכר כבר תקופה ארוכה בישראל לצד שום ישראלי אפרפר ובאפריל הוסר ממנו כליל המכס כדי להוריד מחירים לצרכן.
המכס על שום עמד עד אמצע אפריל על 6.96 שקלים לק"ג וכיום הוא עומד על אפס שקלים. לפי סטורנקסט זה הביא לירידה במחירים לצרכן של שום ישראלי וסיני גם יחד ב-31% ביוני ולהוזלה של 34% ביולי, כשבאוגוסט מחירי השום לצרכן שוב עלו - אבל הם עדיין נמוכים ב-23.8% לעומת אשתקד: 75.7 שקל לק"ג באוגוסט 2022 לעומת 99.1 שקל באוגוסט 2021.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
שום ישראלי (מימין) לצד שום סיני
שום ישראלי (מימין) לצד שום סיני
שום ישראלי (מימין) לצד שום סיני
(מירב קריסטל)
במשרדי האוצר והחקלאות חוגגים, אבל מה בדיוק הוזל? לטענת חקלאים: השום הישראלי עדיין זול יותר מהסיני והוא זה שבעיקר הוזל עד לרמה שלא משתלם לגדל אותו. לפי נתוני משרד החקלאות: שום סיני ארוז הוזל ב-10% בלבד.
ההוזלה בשום נשמעת פחות נהדרת כשלומדים שמחיר השום לצרכן באפריל השנה עמד על 30 שקל לק"ג בלבד. השום הישראלי מתייקר בקיץ מדי שנה פי 2 ו-3, ככל הנראה מפני שהמלאי שלו אוזל (קוטפים אותו פעם בשנה ואז מוכרים מקירור) וקשה למצוא בימים אלה שום ישראלי בחנויות. מכאן ניתן לראות תופעה מעניינת: למרות שלייבוא הסיני אין שום קשר לעונות הגידול בישראל, הוא התייקר בהתאם לשוק המקומי. וזה קרה גם אחרי הורדת המכס.

קונים ק"ג ב-5 שקלים ומוכרים לצרכן 200 ג' באותו מחיר

מזה אנחנו למדים ששוב יבואנים קונים בזול ומוכרים ביוקר, אם אפשר. סין היא מיצואניות השום הגדולות בעולם ומוכרת שום ליבואנים ברחבי העולם ב-1.13-0.75 דולר לקילו. יבואנים ישראלים (לרוב רשתות השיווק וחברות בת שלהן) קונים שום בכחמישה שקלים לק"ג. הם מוכרים אותו לצרכן בכחמישה שקלים ל-220-150 גרם. רווחיות יפה מאוד. יבואן אמר בתגובה ל-ynet שהבעיות בייבוא לישראל הן במגבלות כמו הגנת הצומח ועיכובים בנמלים שמוסיפים עלויות לייבוא.
3 צפייה בגלריה
שום ישראלי
שום ישראלי
"השנה חקלאים ישראלים גידלו 8,000 דונם שום. בשנה הבאה הם יגדלו 1,500 דונם שום בלבד". שום ישראלי
עוד תופעה: לעיתים קרובות תמצאו שום סיני מיובא שנמכר לצרכנים במחיר גבוה יותר משום ישראלי גם בימים אלה אחרי הורדת המכס. ברשתות השיווק מוכרים רביעיית ראשי שום סיני במשקל 220-190 גרם ב-10-4 שקלים, כלומר כ-5-2 שקלים ל-100 גרם. לא מצאנו שם שום ישראלי. בירקניות איתרנו שום ישראלי לצד סיני. נאמר לנו שמחירו של הישראלי 29.90 שקל לק"ג. מחיר ליחידה על המשקל: 1.5 שקלים. אם היה נמכר ברביעייה מחירו היה מגיע לשישה-שבעה שקלים, תלוי במשקלו. באותה נקודת מכירה מוכרים רביעיית שום סיני ב-9.90 שקלים: 2.4 שקלים ליחידה. כלומר - יקר מהישראלי.
זה מדהים במיוחד לנוכח העובדה שקשה למצוא צרכן בישראל שהתלונן על מחירי השום במסגרת התלונות המוצדקות על יוקר המחיה פה. אז למה הוסר המכס? כעת נראה שמחירי השום ירדו אבל חלק מההורדה לא גולגל לצרכנים. ויש לכך השלכות נוספות של חיסול כמעט טוטאלי של ענף השום בישראל.
3 צפייה בגלריה
שום סיני
שום סיני
"חלק מהרשתות אף העלו מחירים של התוצרת הסינית, כי היבואנים הם בעצם חברות הבת של הרשתות והם ששים להרוויח". שום סיני

פחות טעם לשום המיובא וחיסול הענף

איתן אביבי, יו"ר שולחן מגדלי השום בישראל מסביר: "סביב פסח שרי האוצר והחקלאות הורידו באופן דרמטי ודרסטי את המכס על שום לאפס. באיבחה אחת. ברגע אחד הרשתות הפסיקו לקנות שום ישראלי. נוצר מלאי של 5,000 טונות שאף אחד לא קנה".
ומה קרה למחיר לצרכן? "השום הסיני היה ועודנו יקר מהשום הישראלי. כעת ברוב הרשתות נמכר רק שום סיני. חלקן הורידו מחירים למחירי השום הישראלי ולכן יש ירידת מחירים, אך רוב הרשתות השאירו את המחירים של השום הסיני על כנם. חלק מהרשתות אף העלו מחירים של התוצרת הסינית, כי היבואנים הם בעצם חברות הבת של הרשתות והם ששים להרוויח".
כמה ירקנים אמרו לי שיש הבדל גדול בטעם. שהשום הישראלי טעים יותר. "יש הבדל ניכר באיכויות של השום הסיני מבחינת איכות מי השקיה, כמות חומרי הדברה, מלבינים ועוד לעומת השום הישראלי שיש בו גם פי 5-4.5 אליצין שזה החומר הפעיל בשום, האנטיביוטיקה הטבעית של השום. אז כדי לקבל טעם ובריאות, צריך לשים בתבשיל ראש שום סיני שלם במקום שני שיני שום ישראלי. איפה החיסכון?
"בנוסף, זה צמח תבלין. לא ירק שוק שקונים כל יום. זה תוסף למזון. קונים ומשתמשים בו במשך שבועיים. למה נטפלו אליו? השנה חקלאים ישראלים גידלו 8,000 דונם שום. בשנה הבאה הם יגדלו 1,500 דונם שום בלבד - קריסה של הענף עבור יבוא מפוקפק".
ערטל טובין, הבעלים של חברת "שום ישראלי", מגדל כ-20% מהשום הישראלי - על 2,000 דונם. "זה ענף שקיים בארץ 100 שנה ויהיה הענף הראשון בישראל שייבוא יכחיד אותו. שום ישראלי כרגע עדיין זול יותר משום סיני והחקלאים מפסידים עליו בגלל דרישות השוק. אנחנו נפרוש. וברגע ששום סיני יעלה 100 שקל לק"ג, כי סין תהיה מונופול פה, העלויות להחזיר את הענף לארץ יהיו גבוהות וייקח 8-6 שנים להחיות אותו.
"יש פה חוסר הבנת שוק של שרי האוצר והחקלאות. השום הישראלי תמיד היה זול יותר בעונות השיא והייבוא ללא מכס יגרום לחוסר תחרות. ועל המכס שיכול היה להגיע לניצולי שואה ולחינוך - ויתרו".
איך קרה שהורידו את מלוא המכס בבת אחת? "רצו להוריד את המכס בהדרגה ב-20%. אבל כיוון שהמו"מ התפוצץ החליטו להוריד את מלוא המכס. יהיה פה ניצחון מונופולי כי סין תשלוט ב-99% מהשוק בישראל, נפסיק לזרוע. וזה ענף שמורכב לחזור אליו כי הוא מורכב משננות - אם לא יגדלו שנה הבאה לא יגדלו גם בשנה אחר כך. נפסיד את היתרון הבריאותי שלו. נפסיד בתחרות בין הישראלי לסיני.
"היבואנים מרוויחים כעת יותר על שום. הם מייבאים ב-60 שקלים לקרטון של 10 ק"ג, כלומר שישה שקלים לק"ג והם מוכרים את זה בכ-450 שקל לקרטון או ב-10-4 שקל ל-200-150 גרם לצרכן. מכאן שאת השוק הישראלי ניצחו. תחרות לא תהיה.
"השום הישראלי האיכותי יותר עם הקפדה על ריסוסים, מים נקיים ותקנים יוחלף בשום סיני שאין עליו הקפדה והצרכן רוכש אותו ב-80-30 שקל לק"ג. כל חלומו של החקלאי הישראלי היה לקבל מזה 12 שקל כדי לשרוד. כרגע נותנים לו 8-5 שקלים ועלה לו לגדל 12-10 שקל אז הוא יוותר על זה. לסין שווה עכשיו למכור אפילו בהפסד כי יש לה הזדמנות להשתלט על השוק".

טראמפ הטיל מכס ושיקם את ענף השום בקליפורניה

הסיפור של השום הוא לא רק סיפור ישראלי. בקליפורניה, יצרנית השום הגדולה בארה"ב, מספר חוות השום ירד מ-12 לשלוש בגלל הייבוא הסיני. ב-2019 הנשיא לשעבר דונלד טראמפ הטיל מכס על יבוא מסין (כחלק ממלחמת סחר) כולל שום - ושיקם את הענף.
כחלק מהמלחמה בשום הסיני, חקלאים אמריקנים טענו כי הלובן של השום הסיני מגיע מהלבנה כימית שמונעת ממנו להוציא שורשים (ולייקר את ההובלה) וגורמת לו להיראות יפה.
כן טענו שהשום הסיני מושקה במי ביוב שעלולים להיות מזוהמים במתכות כבדות כמו עופרת, מרוסס במתיל בורומיד ונקטף על ידי אסירים כולל בידיים, עד כדי נזק בריאותי. גם בארה"ב טענו ועדיין טוענים שהשום האמריקני עדיף בטעם.
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "משרד החקלאות ושר החקלאות פועלים להפחתת יוקר המחייה ולהנגשת התוצרת החקלאית לכלל אזרחי מדינת ישראל באמצעות הגברת התחרות בשוק. במהלך השנים, מחירי הפירות והירקות בישראל עלו בעשרות אחוזים. תפקיד הרפורמה בחקלאות שמקדם המשרד הוא להנגיש את הפירות והירקות לכל שכבות האוכלוסייה ומכאן חשיבותה הרבה.
"דוגמה טובה להשפעת הורדת המכס לאפס ופתיחת הייבוא מודגמת בשום, מחירו ירד בהתאם לפתיחת היבוא והורדת המכס".
דובי אמיתי, יו״ר התאחדות האיכרים ויו״ר נשיאות המגזר העסקי: "הגברת התחרות על ידי יבוא תוך חיסול התוצרת המקומית לא תוביל להורדת מחירים בטווך הארוך. כפי שטענתי לאורך כל הדרך, משרד החקלאות מקדם רפורמה שמובילה לסגירת ענפי גידול שלמים. בעניין זה חשוב להדגיש שירידת המחירים בענף השום הינה כתוצאה ממכירת חיסול של השום הישראלי, וראייה לכך מחיר השום המיובא ממשיך לטפס. בשורה התחתונה, הנתונים מלמדים שהרפורמה הובילה להגדלת רווחי היבואנים המשווקים והקמעונאים על חשבון הצרכנים והחקלאים"/