לאן נעלמו שקיות החלב של טרה? בחודשים האחרונים יש מחסור בחלב, שהוא צפוי לגדול לקראת החגים - ונראה שלטרה חלק בדבר: החברה הפסיקה למכור שקיות חלב, כמעט לחלוטין.
המדינה מפקחת על מחירו של חלב בשקית, והוא נחשב לחלב הניגר הזול ביותר לצרכן. זה חשוב במיוחד נוכח העובדה שכל מוצרי החלב המפוקחים יתייקרו החל מהיום ב-4.9%, כשחלק מהרשתות, כמו שופרסל, העלו מחירים עוד בטרם נכנסה התייקרות המחלבות לתוקף.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
חלב בשקית של טרה
חלב בשקית של טרה
חלב בשקית של טרה
במקביל, טרה הודיעה לרשתות השיווק שהיא מעלה מחירים גם במוצרי החלב הלא מפוקחים. כלומר, החברה מעלה מחירים, גם יוצרת מחסור בחלב בשקיות וגם תורמת בכך למחסור בכלל שוק החלב.
לפי נתוני חברת סטורנקסט, טרה מכרה בין 109 ל-136 אלף ליטר שקיות חלב בשבוע. מיולי ניתן לראות ירידה תלולה במכר הכמותי עד לשפל של 8,000 ליטר בלבד של שקיות חלב, כלומר טרה מחסלת 94% ממכר שקיות החלב שלה.
טרה גם מציגה ירידה במכר הכמותי של כלל החלב המפוקח (בשקית ובקרטון) - משיא של 1.1 מיליון ליטר ל-611 אלף ליטר בשבוע. משמעות הדבר היא שטרה תורמת למחסור בחלב שנמכר לצרכנים במחיר נמוך יחסית לסוגי חלב מועשר ומיוחד.
בדיקת מכר כמותי שבועי של כלל החלב הניגר (מפוקח ומיוחד), לפי חברת סטורנקסט, מראה כי מכר כלל החלב של טרה ירד משיא של 1.15 מיליון ליטר ביוני, ל-763.43 אלף ליטר כעת. גם ביטבתה יש ירידה של כמה מאות אלפי ליטרים, מייצור של 750-600 אלף ליטר ל-587-450 אלף ליטר. יטבתה מוכרת בעיקר חלב מיוחד. תנובה מפצה על המחסורים שיוצרות שתי המתחרות עם כ-3.2 מיליון ליטר לעומת 2.9-2.6 מיליון ליטר באפריל עד יולי. שאר השוק שייך למותג הפרטי שנתח השוק שלו נמוך.
בחלב מיוחד (חלב מועשר שמחירו לא מפוקח על ידי המדינה), טרה דווקא מציגה עלייה מ-77-42 אלף ליטר בשבוע ל-152 אלף ליטר, כך שנראה שלשם מופנה רוב החלב שנגרע מהשקיות.
מסתמן שטרה נוהגת בשקיות חלב כפי שנהגה בחמאה כשמחירה היה מפוקח. המוצר הפסדי, ולכן היא מפסיקה לייצרו. יחד עם זאת, בענף טוענים כי מכונת מילוי השקיות של טרה תקולה והחברה מתקשה להשקיע במכונה חדשה עבור שוק שהולך ונכחד (בחמש השנים האחרונות יש קריסה במכירות שקיות חלב). המכונה עוד עובדת בתפוקה קטנה, ובחברה כנראה לא מעוניינים להשקיע בקניית מכונה חדשה.
בתוך כך, שר החקלאות עודד פורר פנה במכתב אל הרבנים הראשיים, ובו הוא מבקש לאפשר לעובדים לא יהודים לבצע עבודות ניקיון ותחזוקה בקווי הייצור במחלבות בשבת וחג, כדי למנוע מחסור בחגים.