חברת הנדל"ן הסינית הקורסת אוורגרנד והמייסד שלה הוי קא יאן מואשמים בניפוח ההכנסות ב-78 מיליארד דולר בשנתיים לפני שהגיעה לחדלות פירעון על החובות שלה. מדובר בהונאה הגדולה בהיסטוריה.
לפי מסמכים שהוגשו על ידי החברה לבורסות שנז'ן ושנגחאי, רשות ניירות ערך הסינית (CSRC) מתכוונת גם להטיל קנס של 4.2 מיליארד יואן (580 מיליון דולר) על הנגדה ריל אסטייט, הזרוע העסקית של אוורגרנד בסין. על הוי, שהחזיק בעבר בתואר האיש העשיר בסין, מתוכננות הרשויות להטיל קנס של 47 מיליון יואן (6.5 מיליון דולר), וכן להרחיק אותו לכל החיים מהשתתפות בשוקי ההון במדינה. הוא מואשם ש"הורה לעובדים אחרים" לנפח את תוצאות החברה עבור השנים 2019 ו-2020. הקנס מגיע לאחר שבספטמבר דיווחה החברה כי המייסד נמצא תחת חקירה של הרשויות.
1 צפייה בגלריה
משרדי חברת אוורגרנד סין
משרדי חברת אוורגרנד סין
משרדי חברת אוורגרנד סין
(צילום: רויטרס)

לפי הדיווח, החברה מואשמת שניפחה את ההכנסות ב-214 מיליארד יואן (29.5 מיליארד דולר), המייצגים מחצית מכלל ההכנסות של 2019 ואילו ב-2020 ההכנסות נופחו ב-350 מיליארד יואן (48.4 מיליארד דולר), שהם 78.5% מהסכום הכולל. יתרה מכך, החברה הנפיקה אג"ח בהתבסס על הנתונים המנופחים.
אוורגרנד נחשבה בשיאה לאחת מחברות הנדל"ן הגדולות בסין, אך בשלהי 2021 הגיעה לחדלות פירעון לאחר שצברה חובות של יותר מ-300 מיליארד דולר. הקריסה שלה יצרה אפקט דומינו בסקטור כולו, שעדיין לא התאושש מהמכה. מוקדם יותר השבוע פורסם כי השקעות הנדל"ן בסין נפלו בינואר ובפברואר ב-9% לעומת שנה קודם לכן, ואילו התחלות הבנייה צנחו ב-30%, הירידה החדה ביותר מזה למעלה משנה.
בינואר הורה בית המשפט בהונג קונג על פירוק החברה בטריטוריה, אולם לפסיקה אין השלכות על פעילות החברה בסין.