1 צפייה בגלריה
פשיטת רגל חובות חייב חוב חשבונות
פשיטת רגל חובות חייב חוב חשבונות
אילוסטרציה
(shutterstock)
רשמת לשכת ההוצאה לפועל בצפת מלכה עווידה עזאם קיבלה לאחרונה בקשה בטענת "פרעתי" שהגיש חייב, אחרי שגילה שאף שבמשך 16 שנים שילם את החוב בתשלומים בהתאם להסדר שהגיעו אליו – הזוכה לא עדכן זאת בתיק והחוב תפח והלך. בהחלטה נקבע כי הזוכה פעל בניגוד לחוק ובחוסר תום לב, ולכן, בנסיבות חריגות אלה, החייב פטור מתשלום נוסף.
תיק ההוצאה לפועל נפתח על ידי הזוכה ב-1989 בשל חוב של 40 אלף שקל. כ-16 שנים לאחר מכן הגיעו הזוכה והחייב להסדר מחוץ ללשכת ההוצאה לפועל שלפיו החוב יכוסה בתשלומים – הראשון יעמוד על 2,500 שקל והיתר על 500 שקל שישלם החייב מדי חודש ישירות לזוכה.
אלא שבשנה שעברה גילה החייב להפתעתו כי החוב בתיק ההוצאה לפועל תפח לכ-200 אלף שקל. הסתבר כי הזוכה לא עדכן את התשלומים בהוצאה לפועל, והחוב המשיך לצבור ריביות עתק. בבקשה שהגיש בשל כך ללשכת ההוצאה לפועל באמצעות עו"ד שמרית יעקובוב הוא טען כי הזוכה פעל בחוסר תום לב מוחלט ובניגוד לחוק, וביקש לסגור את התיק ולקבוע כי פרע את מלוא החוב כלפיו.
הזוכה, שיוצג באמצעות עו"ד עוז הרמלין, הודה שלא עדכן את התשלומים באופן שוטף אבל ציין כי לא פעל מתוך כוונת זדון וכי גם החייב יכול היה לעדכן את התשלומים. לדבריו, לחייב לא נגרם כל נזק כיוון שלאורך כל השנים שבהן קיימו את ההסדר הוא לא נקט נגדו הליכים.
הזוכה הסביר כי הגיע לחייב עם הסדר מתחשב במיוחד לאחר שנים שבהן ניסה לגבות ממנו את החוב ללא הצלחה. כיום, הוא טוען, החוב עומד על 122,951 שקל לאחר ששולמו 96,580 שקל בלבד.
הרשמת מלכה עווידה עזאם קבעה כי למרות הודאת הזוכה שהחייב שילם לו לפחות 96,580 שקל, הוא לא הפחית את החוב בתיק לאורך השנים ובכך הפר את הוראות חוק ההוצאה לפועל. "התנהלות הזוכה שלא דיווח על קבלת התקבולים ולא הקטין את החוב בזמני אמת הביאה לידי תפיחת החוב שלא בצדק, התנהלות העולה כדי חוסר תום לב בניהול הליכי הוצל"פ", קבעה.
היא הוסיפה שבמשך תקופות ארוכות הזוכה לא נקט הליכים בתיק ההוצאה לפועל עד שעמד בפני סגירה בשל חוסר מעש. זאת, כשבינתיים הוא מקבל מהחייב תשלומים ללא ידיעת לשכת ההוצאה לפועל. ההתנהלות הזו, קבעה, "לא הוגנת, לא סבירה, לא מידתית".
הרשמת ציינה כי מאחר שהחייב לא הפחית את החוב בזמן אמת היום כבר אי אפשר לדעת מהו החוב המדויק, שהרי הריביות והפרשי ההצמדה נגזרו מסכום לא נכון.
"אין זו אשמתו של החייב שהסכום לא הוקטן בזמן אמת. אי אפשר להחזיק חייבים לנצח בתיקי הוצל"פ. התיק בן 31 שנים והחייב לכל הפחות משלם מזה 16 שנים. הזוכה לא עמד בנטל ההוכחה ולא הראה כי החוב המעודכן בתיק נכון", הבהירה.
הרשמת החליטה לפיכך שבנסיבות החריגות האלה התשלומים שביצע החייב יהוו סילוק מלא של החוב, כולל שכר טרחה והוצאות. בהתאם לכך, הבקשה התקבלה והיא הורתה לסגור את התיק נגד החייב.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ החייב: עו"ד שמרית יעקובוב • ב"כ הזוכה: עו"ד עוז הרמלין • ynet הוא שותף באתר פסקדין